כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
היה חלק מהקהילה

הלם בסאטמר: הזוג "החסידי" שהתגייר התברר כמתחזה

הלם ותדהמה בחסידות סאטמר בוויליאמסבורג. אחד מהחסידים שהתגייר לפני חמש שנים, למעשה זייף את הגיורים, הוא לא חי כמו יהודי מבחינה הלכתית, אלא התחזה במשך חמש שנים כדי להכיר את עולם החסידות. הוא רצה ללמוד על זה, ואחרי שהוא למד מספיק והכיר הכל הוא עזב את החסידות. הוא סיפר כי הוא הולך לכתוב ספר על השנים האלה. הקהילה החרדית בניו יורק מזועזעת

הלם בסאטמר: הזוג "החסידי" שהתגייר התברר כמתחזה
המתחזה החסידי שחי כחרדי במשך 5 שנים צילום: באדיבות המצלם

החרדים בוויליאמסבורג ברוקלין ניו יורק מזועזעים. אדם שהיה חלק מחסידות סאטמר במשך חמש שנים התגלה כגוי שזייף גיור כדי להתערות בחברה החסידית וללמוד עליה.

לפני חמש שנים פרץ לחיי הקהילה החסידית בוויליאמסבורג אדם בשם יחיאל ישראל בלויד (ברטימאוס בלאק), הוא סיפר לכולם שהוא התגייר אצל רבנים חשובים, הוא פירט את שמם, ואכן הוא נכנס לתוך חיי הקהילה החסידית. הוא גם פרסם שהוא מקים חסידות חדשה, סוג של חצר חסידית, והיא התערה עמוק בתוך החברה החסידית בוויליאמסבורג והפך רשמי לחלק מחסידות סאטמר.

הזעזוע גדול מאוד, מאחר והאיש לקח חלק מחיי החברה בחסידות, הוא אפה מצות בערב פסח במאפייה הכי מהודרת, נתן נאומים בבתי כנסת. הוא גם קיבל את הכבוד לרקוד בחתונה במצווה טאנץ. אנשים בסאטמר סייעו לו, עזרו לו בכל דבר מדין "ואהבתם את הגר". נתנו לו כל מה שהוא היה צריך כדי להקים משפחה, עשו בשבילו מגביות, הוא התראיין למגזינים חרדיים הכי נחשבים בארצות הברית.

אתמול התברר לכולם שהאיש התחזה לגמרי יחד עם אשתו. הוא חי כחסיד יחד עם אשתו אך למעשה הם לא היה יהודים כלל וכלל במהלך חמש השנים האלה.

לפני חמש שנים הוא התראיין לכל דכפין והצהיר כך: "אני לא עובד אלילים, ואני גם לא עוסק בכל סוג אחר של דברים האסורים על ידי התורה וחז"ל, מי שכתב את זה פשוט שקרן, אם מישהו רוצה להמשיך לדבר על הדברים האלה ולהכריז שאני מזויף, שידע שזה איסור של רכילות ולשון הרע, ועובר על המצווה של ואהבת את הגר".

אך אתמול נחשף שהוא התחזה וניצל את טוב ליבם של חסידי סאטמר וכל השנים האלה הוא חי כגוי גמור. עכשיו הוא מפרסם שהוא כותב ספר על כל ההתחזות.

הוא סיפר בעבר כי הוא עבר ברית מילה אצל רב ממונורו, "אף אחד לא יעשה ברית מילה אם הוא משקר" אמר בראיונות שונים. אך מסתבר שהוא שיקר.

הוא סיפר בראיונות שונים שהוא בעצם לא לקח מאף אחד שום דבר, ולא באמת עזרו לו יותר מידי, הוא טען שלא נתנו לו כסף, "מידי פעם אנשים קצת נתנו לי אוכל או קצת סייעו" אמר "אבל לא באמת סיוע רציני". אך לפי עדויות של אנשים בקהילה, ותיעודים מלפני כמה שנים, נראה שהקהילה סייעה לו מאוד, ועזרה לו מאוד בהרבה תחומים. ערכו בשבילו מגביות, תרמו הרבה כסף בשבילו, והוא למעשה בגד בהם, ניצל את טוב ליבם. ועכשיו כדי לנסות למזער נזקים הוא מסביר שבעצם הוא לא עשה שום דבר רע.

חסידות סאטמר ניו יורק ברוקלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד