י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נגרמה עקב שירות צבאי

בית המשפט קבע: להכיר במחלת החייל כנכות

צה"ל גייס את החייל בפרופיל 97, אך מנגד טענו במשרד הביטחון, כי החייל לקה בפיברומיאלגיה עוד לפני שגויס. כתוצאה מערר, חייב בית המשפט את משרד הביטחון, להכיר במחלת הפיברומיאלגיה כנכות שנגרמה עקב שירות צבאי

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: דובר צה"ל

בית משפט השלום בירושלים פסק לאחרונה, כי מחלת הפיברומיאלגיה, שבה לקה חייל, נגרמה כתוצאה מפציעה במהלך שירותו הצבאי. בכך קיבל בית המשפט את הערר, שהגיש עו"ד יואב אלמגור, בשם החייל, על החלטת קצין התגמולים של משרד הביטחון.

על פי הערר, באחד הימים של אוקטובר 2013, במהלך הטירונות בשירות חובה, נדרש התובע, כיום בן 29, לטפל בטנק. במהלך הטיפול בטנק נסגרה לפתע ידית הסדן הכבדה של הטנק בחוזקה על ידו השמאלית. על פי הנטען בתביעה, חרף הכאבים העזים שמהם סבל, מפקדיו לא אפשרו לו להתייצב בפני רופא אלא רק כעבור מספר ימים. הרופא המליץ לו לחבוש תחבושת אלסטית, ומעבר לכך לא ניתן לו כל טיפול נוסף, והוא נדרש לשוב לתפקידו.

לדברי עו"ד אלמגור, רק כחודש וחצי לאחר הפציעה, כאשר הכאבים הלכו והחמירו, הופנה התובע לחדר מיון, שם אובחן שבר בידו השמאלית, והיא הושמה בגבס.

על פי הערר, לאחר הפציעה החל התובע סובל מכאבים מפושטים בכל חלקי גופו, מעייפות, מתשישות פתאומית, מהפרעות בשינה, מהתכווצויות שרירים ומהפרעות בריכוז ובזיכרון. לאחר סדרת בדיקות מקיפה, אובחנה אצלו מחלת הפיברומיאלגיה. עקב המחלה, כך נטען, מתקשה התובע לבצע פעולות פשוטות, כמו הליכה, ישיבה ועמידה. כמו כן, נפגעה יכולתו להשתלב בשוק העבודה.

התובע הגיש תביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון, להכיר בו כנכה צה"ל, בטענה כי מחלת הפיברומיאלגיה שממנה הוא סובל, נגרמה עקב הפציעה בשירות הצבאי. אלא שמשרד הביטחון טען בתגובה, כי מחלת הפיברומיאלגיה של החייל לא נגרמה במלואה בעקבות הפציעה, אלא רק החמירה בעקבותיה בשיעור של כ-50 אחוז. על החלטה זו של משרד הביטחון, הגיש עו"ד אלמגור את הערר, בשם הצעיר.

עורך הדין אלמגור. צילום: אייל אורלי.

לערר צורפה חוות דעת רפואית של פרופ' משה טישלר, מומחה בראומטולוגיה, שקבע, כי התובע לא סבל ערב גיוסו מפיברומיאלגיה, וכי קיים קשר ישיר בין הפציעה במהלך שירותו לבין מחלתו.

לערר צורפה חוות דעת רפואית נוגדת, מטעם משרד הביטחון, אותה חיבר מומחה לאורתופדיה. מומחה משרד הביטחון טען, מצד אחד, כי מחלת הפיברומיאלגיה נגרמה עקב פציעתו של התובע, אך מצד שני טען גם, כי כאבי הברכיים, מהם סבל התובע עוד בטרם גיוסו, החמירו, והם שגרמו למחלה.

הרכב השופטים קבע בפסק דינו, כי בעוד חוות דעתו של מומחה משרד הביטחון רצופה סתירות פנימיות, חוות דעתו של פרופ' טישלר קוהרנטית ומשרטטת תמונת מצב קלינית מדויקת, ולכן, על חוות דעת זו הם מבססים את מסקנותיהם.

בפסק הדין מתחו השופטים ביקורת על משרד הביטחון, שטען, מצד אחד, כי המחלה שממנה סובל התובע, התפרצה אצלו טרם גיוסו, אך מצד שני, גייסו אותו לצבא בפרופיל 97, כלומר – ללא נכות כלשהי. "זוהי אמת מידה כפולה שאינה עולה בקנה אחד עם עמדה ערכית מצפונית, שהיא המצופה מהמדינה כלפי משרתיה", דברי השופטים.

השופטים קיבלו את הערר, שהוגש באמצעות עו"ד אלמגור, וקבעו, כי על משרד הביטחון להכיר במלוא מחלת הפיברומיאלגיה של התובע כנכות שנגרמה עקב שירותו הצבאי. כמו כן הם השיתו על משרד הביטחון את הוצאות הערר בסכום של 15 אלף שקלים.

פסק דין דומה ניתן לפני כחודשיים בבית משפט השלום בבאר שבע, בערר שהוגש גם הוא על ידי עו"ד אלמגור, בשמו של חייל, נגד החלטת משרד הביטחון.

גם במקרה זה טען משרד הביטחון, כי מחלת הפיברומיאלגיה, שבה לקה התובע, כיום בן 26, לא נגרמה עקב שירותו הצבאי ותנאיו, שכן הוא סבל מכאבי גב עוד טרם גיוסו. לטענת משרד הביטחון, מחלת התובע רק החמירה עקב השירות, וזאת בשיעור של 50 אחוז.

מנגד, טען עו"ד אלמגור, כי מחלתו של החייל נגרמה במלואה עקב שירותו כמכונאי בספינת חיל הים, לאחר שנאלץ להרים מדי יום משאות כבדים.

השופטים קיבלו את טענותיו של עו"ד אלמגור וקבעו, כי יש להכיר במחלת הפיברומיאלגיה של התובע כנכות שנגרמה במלואה עקב השירות. כמו כן, הם השיתו על משרד הביטחון את הוצאות הערר בסכום של 15 אלף שקלים.

משמעות פסקי הדין היא ששני התובעים יהיו זכאים מעתה ולאורך כל חייהם לתגמולים חודשיים וכן לזכויות שונות הנוגעות לשיקום ולטיפול בכאבים, בעלות מצטברת של מיליוני שקלים.

עו"ד יואב אלמגור, המייצג נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה בתביעות מול משרד הביטחון, אמר בתגובה: "אנו מברכים על שני פסקי הדין, שבהם בית המשפט חייב את משרד הביטחון להכיר בתביעות של חיילים שייצגנו. הגיוני וסביר שתסמונת כאב מפושט, שהחלה בשירות, תוביל להטלת האחריות על משרד הביטחון. משרד הביטחון טען שכאבים מפושטים עלולים להתחיל בשלב מוקדם לפני השירות, אולם, לשמחתנו, בשני המקרים, הוכחנו, שדי בפגיעה קלה ומינורית, כדי להאיץ תהליך של התגברות כאבים והתפשטותם בכל הגוף. יש לקוות שהדבר יוביל להכרות בפגיעות דומות במקרים נוספים".

הוצאות משפט תביעה משפטית משרד הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד