כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

סקר השתלבות החרדים: חרבות ברזל - גורל משותף

70% מהחרדים: מי שלא לומד תורה צריך להתגייס לצבא או לשירות אזרחי • מעל 70% מהחרדים: בעקבות המלחמה התעצמה תחושת שותפות הגורל עם החברה הישראלית

סקר השתלבות החרדים: חרבות ברזל - גורל משותף
חיילים וחרדים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מלחמת חרבות ברזל מובילה לשינוי משמעותי בעמדות של הציבור החרדי בהקשר של גיוס חרדים לצה"ל ובנוגע לתחושת שותפות הגורל של הציבור החרדי עם החברה הישראלית. כך עולה מנתונים מפתיעים בסקר של חברת אסקריא המתמחה בביצוע סקרים במגזר החרדי.

הסקר מגלה כי רוב מוחץ של הציבור החרדי-70% סבור שחרדי שלא לומד תורה צריך לתרום את חלקו הן בדרך של שירות בצבא או שירות אזרחי. הסקר נערך על ידי אסקריא עבור המכון החרדי למחקרי מדיניות.

על פי הנתונים של הסקר, 73% מהנשאלים העידו כי בעקבות המלחמה, התעצמה אצלם תחושת שותפות הגורל עם החברה הישראלית. 85% מקרב הנשאלים השיבו כי חשוב להם האופן שבו החברה החרדית נתפסת בעיני הציבור החילוני.

תחושת שותפות הגורל והחשיבות שמעניקים הנשאלים לשאלת הנראות של החברה החרדית, בא לידי ביטוי בנתון המפתיע בסקר, לפיו 53% מהציבור החרדי תומכים בקיצוץ בכספים הקואליציוניים המיועדים לציבור החרדי, לטובת צרכי המלחמה.

 עוד עולה מהסקר כי בקרב חלקים נרחבים בציבור החרדי, חל שינוי משמעותי ביחס שלהם לשירות חרדים בצה"ל. ממצאי הסקר מגלים כי ישנה עלייה כללית של 20% בתמיכה בגיוס חרדים לצה"ל. תמיכה שמיוחסת על ידי הנשאלים באופן ישיר להשפעות המלחמה.

גם בשאלת ההשתלבות של החברה החרדית בחברה הישראלית, נרשמת תזוזה משמעותית, כאשר 32% מהנשאלים סבורים שעל הציבור החרדי להגביר את המעורבות שלו בחברה הישראלית, בניגוד למיעוט יחסית קטן שתומך בהגברת מגמת ההבדלות.

הנתונים הללו מאששים את התחושות שחשים בימים אלו רבים במגזר החרדי, שרואים במלחמה נקודת ציון משמעותית בנושא של גיוס חרדים לצבא. העובדה שרוב מוחץ של הציבור החרדי סבור שחרדי שאינו לומד תורה צריך לשרת בצבא, מעידה כי התפיסה לגבי המקום של השירות הצבאי, חרגה מעבר לקבוצות בחברה החרדית שהיו מחוברות זה מכבר לחברה הישראלית והפכה לנחלת הרוב בציבור החרדי, שמאמץ את התפיסה לפיה מי שלומד תורה עליו לשרת בצבא או בשירות אזרחי.

גיוס חרדים לצה''ל מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד