ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מלפני 250 שנה

תגלית מרתקת בפולין: ידית הכסף של ר' נפתלי מרופשיץ • צפו

ידית הכסף של מקלו של רבי נפתלי מרופשיץ זצ"ל התגלתה בתוך אוצר יהודי שנמצא לפני כשנה בפולין. הידית נחשפת לראשונה היום במסגרת ביקור מיוחד במוזיאון בעיר לודז'. מנהל המוזיאון פתח את המעטפה היום לראשונה והציג את הידית ההיסטורית לכתב 'בחדרי חרדים'

תגלית מרתקת בפולין: ידית הכסף של ר' נפתלי מרופשיץ • צפו
העתיקות שנמצאו צילום: בחדרי חרדים

צאצאיו של רבי נפתלי צבי הורוביץ מרופשיץ מייסד חסידות רופשיץ שחי לפני כ-250 שנה בעיר רופשיץ בפולין, הסתירו כלי כסף וחפצי יודאיקה נוספים בחצר ביתם רגע לפני שעלה הכורת על משפחתם.

בתגלית מרתקת חשף מאיר בולקה העומד בראש ארגון J-nerations, העוסק בשימור מורשת יהדות פולין את ידית הכסף של המקל הרבני של ר' נפתלי מרופשיץ זצ"ל. הידית היתה בשימוש לפני כ-250 שנה, המקל עבר לרשות צאצאיו שהתגוררו בעיר לודז'.

כשהנאצים כבשו את פולין,  יהודים רבים הסתירו את חפצי הערך שלהם במקומות שונים בתקווה לחזור לקחת אותם, כמעט כולם נרצחו, 80 שנה לאחר השואה, התגלו בחצר הבית של צאצאיו של רבי נפתלי מרופשיץ זצ"ל חפצי ערך, וביניהם ידית הכסף של הסבא הגדול הרב נפתלי מרופשיץ זצ"ל.

משלחת עיתונאים חרדים ביקרה במוזיאון הארכיאולוגי והאנטרופולוגי, בעיר לודז' מטעם חברת סאן דור מבית אל על, שמחדשת את יעדי הטיסות לורשה ולקרקוב בפולין, במהלך הביקור נחשפה המשלחת לאוצר שהתגלה לפני כשנה ונחשף אצלינו כאן ב'בחדרי חרדים'.

מנהל המוזיאון דומיניק פלאזה, התרצה לבקשת מאיר בולקה מעטפה מיוחדת שהיתה מיועדת לשליחה לבדיקה, ובה התגלתה ידית הכסף של רבי נפתלי מרופשיץ.

מאיר בולקה יו״ר ארגון J-nerations אומר כי על פי הממצאים עולה, כי מבין הפריטים שנמצאו ברחוב פולנוצנה 25 בלודז', אחד הפריטים מיוחסים לרבי נפתלי מרופשיץ זצל שאחד מצאצאיו התגורר בכתובת זו.

"במהלך נסיון לאיתור צאצאים הקשורים לפריטים, נעשתה קריאה לאיתור צאצאים למשפחות שהתגוררו בכתובת זו. אחד הדיירים היה הרב הורוביץ שהיה מצאצאיו של רבי נפתלי מרופשיץ זצ"ל. שלושה צאצאים שאינם בקשר אחד עם השני שאלו מיד עם יצירת הקשר האם נמצא גם מקל ההליכה שהועבר בירושה לרבי הורוביץ".

עוד סיפר בולקה: "נתון זה הדליק אור בנסיון לאתר את מקל ההליכה הזה. בדיעבד התברר כי בין הפריטים יש פריט המוגדר כידית לדלת העשוי מכסף אלא שזה למעשה חלקו העליון של מקל ההליכה".

פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד