י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תחקיר מיוחד

חשבונות של רבנים מוכרים זויפו במטרה להביא לפילוג בעם

תחקיר מיוחד מעלה רשת הנתונה להשפעה זרה שזייפה חשבונות של רבנים מוכרים בציבור החרדי כדי להגביר, באמצעות שקרים, את הקיטוב בחברה הישראלית

חשבונות של רבנים מוכרים זויפו במטרה להביא לפילוג בעם
אילוסטרציה צילום: unsplash

תחקיר 'פייק ריפורטר' חושף רשת התערבות זרה רחבת היקף בעלת סממנים איראניים הפועלת בישראל משנת 2021 על מנת להעמיק את הקיטוב החברתי ולהפעיל ולהשתמש באזרחים על מנת לאסוף מידע ולהפיץ תכנים קיצוניים, גם ברשתות וגם ברחובות ישראל. רשת ההתערבות הזרה פעלה באופן חוצה פלטפורמות שכלל נכסים בוואטסאפ, X (טוויטר), טלגרם, פייסבוק, טיקטוק ואינסטגרם, וכלל הפעלת עשרות פרופילים פיקטיביים, בוטים, קבוצות, חשבונות מתחזים, פלטפורמת היכרויות ואתרי אינטרנט מזויפים שלקחו חלק בקמפיינים בנושאים שונים. בין היתר הפיצה הרשת הזרה טענות שקריות על זיוף תוצאות הבחירות, מסרים מסיתים נגד הציבור החרדי וציבורים נוספים והתחזתה לעיתונאים, פעילים חברתיים ורבנים מוכרים. לאחרונה מפעילי הרשת החלו להעמיק את פעילותם סביב מחאת משפחות החטופים ואף פנו באופן אקטיבי לדמויות בולטות במחאה בניסיון להפעילן.

במסגרת הקמפיין נפתחו 7 פרופילים מזויפים ברשתות החברתיות (טוויטר, פייסבוק, יוטיוב ואינסטגרם) ל-7 רבנים ידועים ובעלי שם והשפעה על הציבור. החשבונות המזויפים החזו לרב צבי קוסטינר, הרב ראובן אלבז, הרב אהרון ביטון, הרב שמואל אליהו, הרב שלמה עמאר, הרב אביגדור נבנצל והרב אליהו מקסומוב. המשותף לכולם הוא התבטאויות עבר נגד ציבורים אחרים ואירועים ציבוריים שלהם. ממצא זה מעיד על רמת ההיכרות הגבוהה של העומדים מאחורי הקמפיין עם החברה הישראלית. מספר העוקבים / החברים אחרי החשבונות המזויפים נע בין מאות לאלפים. כך לדוגמה לפרופיל הפייסבוק המזויף של הרב ראובן אלבז יש כ-5,000 חברים, ולחשבון היוטיוב הפיקטיבי של הרב שלמה עמר כ-100 מנויים. כל הפרופילים הללו בשלל הרשתות עדיין קיימים, ומבצע ההשפעה המסית נגד ציבורים מסוימים עוד מפורסם בהם.

ערוץ היוטיוב של הרב שלמה עמאר, שגם הוא עדיין קיים, בולט באופן מיוחד, שכן הוא כולל זיוף של קטעי שמע, הקלטות של מתחזה דובר עברית התוקף בנאומיו חלקים בציבור הליברלי-חילוני וקורא לשלילת זכויות נשים, בהן הזכות להצביע. אומנם קולו של המתחזה לא נשמע בדיוק כמו קולו של הרב עמאר, וניתן לזהות טעויות הגייה, אך בקרב ציבור ללא אוריינות מדיה, ללא זמן או יכולת לצרוך את המידע בצורה ביקורתית, יכול להיווצר הרושם כאילו מדובר בדברים שהרב אמר, בעיקר נוכח ידע מוקדם בדבר עמדתו השלילית על חלקים בציבור הליברלי-חילוני. כך פרופילים אלו יוצרים השפעה על החברה הישראלית דרך שימוש במובילי דעה, כדי להפיץ תוכן שנאה, להסית ולהעמיק את השסע החברתי סביב סוגית הלגיטימציה החברתית בישראל כלפי ציבורים שונים.

פייק ריפורטר דורש מגורמי הביטחון ומהרשתות החברתיות לפעול מיידית לחסימת הרשת, ולאסדרת פעילות הרשתות חברתיות בישראל באופן ששם לנגד עיניו את טובתם וביטחונם של האזרחים.

מנכ״ל פייק ריפורטר, אחיה שץ: ״העורף הישראלי הדיגיטלי חשוף. הגדרות מזמן נפרצו, והאויבים התמקמו בינינו. השקרים והרעל, שהפכו להיות תרבות השיח הפנימי שלנו, הם לא רק הזדמנות לקידום אינטרסים זרים באמצעות מבצעי השפעה זרים, אלא ממש האסטרטגיה של שוחרי רעתנו - למיטוט

איראן אינטרנט דפדפן אינטרנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד