י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
בצל המלחמה

לקראת תקציב 2024: הגזירות שמתכננים פקידי האוצר וסמוטריץ׳ בולם

אחרי ההעברה הסוערת של תקציב 2023 – במשרד האוצר מגבשים בימים אלה את תקציב 2024. בתקציב צפויות גזירות לא קלות שיפגעו במעמד הביניים, למרות המלחמה

לקראת תקציב 2024: הגזירות שמתכננים פקידי האוצר וסמוטריץ׳ בולם
בצלאל סמוטריץ במשרד האוצר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי ההעברה הסוערת של תקציב 2023 – במשרד האוצר מגבשים בימים אלה את תקציב 2024 שיכלול גזירות לא קלות שיפגעו במעמד הביניים, על אף התנגדות שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' - ולמרות המלחמה, כך דווח בישראל היום.

בין היתר מדובר בהעלאת מיסים, במס הכנסה על שכר דירה, בהקפאת נקודות זיכוי על ילדים, הקפאת הרפורמה בתחבורה הציבורית, מס על הזמנות מאתרי קניות בחו"ל, "מס נטפליקס" וגם ביטול הטבות למסיימי תואר אקדמי.

במצגת שהכינו באוצר רשומים כמה צעדים. חלקם הכרחיים כמו קיצוצים בהוצאות של משרדי הממשלה, אחרים עלולים לפגוע באופן משמעותי בשכבות החלשות. ההערכה היא כי מדובר בתכנית ראשונית שצפויה לעבור שינויים בשבועות הקרובים. תכנית כזו עלולה לעלות למשפחה ממוצעת כמה מאות שקלים נוספים מדי חודש.

במשרד האוצר, על פי המצגת, טוענים ש"יש צורך בצעדי התכנסות שיפחיתו את הגירעון המבני. יישום צעדי התכנסות בעלי השפעה חיובית על הכלכלה, צמצום במשרדי ממשלה, ועוד".

באוצר דורשים, ובצדק, התייעלות במבנה הממשלה וצמצום כפילויות, מיקוד הוצאות וגם צמצום הוצאות שכר ופנסיה. בנוסף, כמעט כרגיל, מבקשים אנשי האוצר קיצוץ רוחבי בהוצאות הממשלה.

אולם מלבד סעיפים אלו, באוצר מתכננים צעדים דרסטיים אחרים. למשל, העלאת אחוז אחד במס הכנסה והעלאת אחוז אחד במע"מ. על פי אנשי האוצר שני הסעיפים הללו יחדיו יכניסו לקופת המדינה 11 מיליארד שקלים.

סעיף נוסף מכאיב במיוחד הוא ביטול הפטור ממס על שכר דירה.

כיום, אם סך כל ההכנסות משכר דירה בחודש לא עולה על כ־5,400 שקלים, המשכיר מקבל פטור מלא ממס. החשש הוא שביטול הפטור יגרום למשכירים לגלגל את המס על השוכרים – מה שעלול להביא לייקור שוק השכירויות בכללותו.

באוצר לא מתכוונים להסתפק בכך. בניסיון להשאיר יותר כסף בקופת המדינה – הם מעלים גזירה נוספת הקשורה ברכישה מאתרי קניות.

עד היום קניות באתרים כמו "עלי אקספרס" ו"אמזון" בסכום של 75 דולרים פטורות ממס. באוצר מבקשים לבטל את הפטור. העלות הכוללת: כ־400 מיליון שקלים.

סעיף נוסף שמבקשים לקדם באוצר, וכבר ניסו לקדם אותו בעבר, זכה לכינוי "מס נטפליקס". במצגת הוא מוצג כ"חובת תשלום מס ערך מוסף ביבוא שירותים דיגיטליים". מדובר במס על שירותי סטרימינג. בסך הכל הוא יניב 100 מיליון שקלים נוספים.

באוצר מבקשים להקפיא תכניות שתכננו שרי ממשלה, כמו הוספת נקודות זיכוי חדשות להורים לילדים עד גיל 18, כמו גם הקפאת הרפורמה של מירי רגב בתחבורה הציבורית שאמורה היתה להעניק הנחה של 50% במחירי התחבורה הציבורית בפריפריה.

עוד סעיף בתכנית האוצר שעלול לפגוע בסטודנטים הוא ביטול הטבות מס למסיימי תואר אקדמי. כיום מקבלים סטודנטים שמסיימים תואר ראשון נקודת זיכוי למשך שנה. 

מלשכת סמוטריץ' נמסר: "אגף תקציבים טרם הציג לשר האוצר את הצעותיו בצורה מסודרת ועד כה השר למד עליהן רק ממה שמודלף לתקשורת.

בכל אופן, שר האוצר מתנגד נחרצות להעלאת מיסים שתפגע בציבור הישראלי פגיעה כלכלית קשה, ועלולה להביא למיתון. הציבור הישראלי מתמודד בגבורה עם המלחמה ומגלה עמידות ונחישות, אבל לא מגיע לו לקבל עכשיו גם מכות וגזירות כלכליות.

תקציב 2024 יאופיין באחריות ובריסון, אך לא בפגיעה בשכבות החלשות ובמעמד הביניים. יותר מדי שנים שהכי קל להתעמר בשכבות הללו ולא לגעת בכל מיני קבוצות פריבילגיות. לא עוד. נקודה".

 

מלחמת חרבות ברזל משרד האוצר תקציב המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד