ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מלאי שנאה

דו"ח: עלייה בקריקטורות בתקשורת הערבית עם דימויים אנטישמים

דימויים אנטישמיים ותיאוריות קונספירציה צוברים תאוצה בקריקטורות הפוליטיות במזרח התיכון, כך לפי דו"ח חדש של הליגה נגד השמצה. בין היתר, ישראל מתוארת כמגן דוד עם תספורת של היטלר ושפם

קריקטורה אנטישמית. אילוסטרציה
קריקטורה אנטישמית. אילוסטרציה צילום: מתוך כאן חדשות

מאז טבח החמאס ב-7 לאוקטובר ומלחמתה של ישראל נגד חמאס בעזה, קריקטוריסטים פוליטיים בתקשורת הערבית הגבירו את השימוש בתיאוריות קונספירציה ובדימויים אנטישמיים רוויי שנאה, כך לפי דו"ח חדש של הליגה נגד השמצה (ADL).

בחינה של הקריקטורות הפוליטיות במגוון רחב של עיתונים במזרח התיכון ובעיתונים בשפה הערבית בבריטניה, העלתה שימוש רווח בדימויים אנטישמיים רווי שנאה, לרבות הטענה שיהודים שולטים בפוליטיקה בארה"ב, השוואות בין ישראל ומנהיגיה ובין היטלר והתייחסויות תכופות לעלילת הדם – האישום שלפיו יהודים שותים את דם קורבנותיהם כחלק מפולחן דתי מעוות.

הדו"ח "אנטישמיות בקריקטורות ערביות במהלך מלחמת ישראל-חמאס" מעלה דוגמאות רבות של אנטישמיות בוטה המופיעה בעיתונים נפוצים מאוד ובאתרי אינטרנט במדינות ברחבי האזור, לרבות פרסומים בבחריין, מצרים, ירדן, כווית, לוב, מרוקו, עומאן, הרשות הפלסטינית, קטר וערב הסעודית.

"האנטישמיות שאנו רואים בקריקטורות הפוליטיות מרחבי האזור היא מטורפת לחלוטין ונלעגת," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "נראה כאילו הקריקטוריסטים מנסים להתעלות אחד על רמת הפוגעות של השני. במדינות הללו אין מחויבות ופיקוח, ומנהיגיהן מעודדים בהסכמה שבשתיקה את התיאורים רווי השנאה הללו, או מתעלמים מהם. אחרי ה-7 לאוקטובר, ידוע לנו לאן רמה כזו של הסתה אנטישמית עלולה להוביל ברחוב הערבי".

בנוסף לשימוש במגוון רחב של קונספירציות אנטישמיות קלאסיות ביחס ליהודים, רבות מן הקריקטורות משתמשות באופן ציני בסמלים יהודיים דתיים, לרבות המנורה ומגן דוד. ישראל עוברת שוב ושוב דמוניזציה ושלילה של דיוקנה האנושי ומתוארת כרוצחת חייתית של אזרחים.

הליגה נגד השמצה תשתף את ממצאי הדו"ח עם חברי קונגרס, אנשי ממשל ביידן ובכירים במחלקת המדינה של ארה"ב. "הליגה נגד השמצה עוקבת אחר קריקטורות אנטישמיות בתקשורת הערבית מזה למעלה משני עשורים ועל אף שהעלינו את הנושא שוב ושוב בפני מנהיגים ברבות מן המדינות הללו, ראינו מעט מאוד התקדמות בתיקון הבעיה" אמרה מרינה רוזנברג, סגנית נשיא בכירה לעניינים בינלאומיים בליגה נגד השמצה. "יש מקום לביקורת על פעולות ישראל או לתגובה על המשבר בעזה, מבלי להשתמש בסטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים".

להלן דוגמאות מתוך הדו"ח: ישראל מתוארת כמגן דוד עם תספורת של היטלר ושפם (אל מסרי אל יום, 5 לדצמבר). קריקטורה מתארת יהודי האוחז בבובה על חוט המסומן באמצעות מגן דוד, כשהוא שולט ב"תקשורת העולמית" (אל ערבי אל ג'דיד, אנגליה, 2 לדצמבר). קריקטורה מראה את ישראל "מניפה את דגלה בבית חולים שיפא" הדגל הוא צלב קרס נאצי ובית החולים מיוצג ע"י גולגלות (אל מסרי אל יום, 18 לנובמבר).

ראש הממשלה הישראלי מוכתם בדם ונראה כשהוא אוחז במזלג וסכין וסועד את לבו בגולגלות (אל שרק, קטאר, 16 לנובמבר). רצועת עזה כנתח בשר שמשופד על מזלג שצורתו צורת מנורה (אל ר'אד, ירדן, 14 לנובמבר)

"הממשלה הישראלית" מתוארת כיהודי אורתודוכסי חובש כובע שחור, שהעולם צורח באוזניו (ערב ניוז, ערב הסעודית, 8 לנובמבר). ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מתואר כשותה את דמם של תושבי עזה (אל ר'אד, ירדן, 7 לנובמבר).

המדריך המקוון של הליגה נגד השמצה האנטישמיות נחשפת עוקב אחר שורשי המיתוסים והסטריאוטיפים האנטישמיים הנפוצים ביותר – כולל רבים מאלו המופיעים בדימויים של יוצרי קריקטורות מוסלמים וערבים. מדריך זה מאיר באור חדש דוגמאות עכשוויות וכולל קריאות לפעולה על מנת להידרש לשנאה היסטורית זו.

אנטישמיות חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד