י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

יוזמת רכניץ? נמס עוד לפני השלג • טור

אחרי שהשתעשענו די ברעיון האחדות, הגיע הזמן להתפכח מהחלום • וגם: יודע צדיק נפש נהגי מוניותיו • טור שבועי

איור: מוטי הלר
איור: מוטי הלר

שבוע חלף מאז הזמין ופרסם עיתון 'משפחה' סקר שפורסם במקביל ב'בחדרי חרדים', ואשר הצביע על כך שאם כלל המפלגות החרדיות תתאחדנה - יגדל כוחן לפחות במנדט, ועל הדרך תימנע הסכנה באיבוד קולות שלא יעברו את אחוז החסימה.

על עגלת היוזמה המאוד מבורכת מיהרו לעלות רבנים שונים, החל מהאדמו"ר מבעלזא, עבור בראש מוסדות 'אור החיים' וחבר 'מועצת חכמי התורה' לעתיד הגר"ר אלבז, וכלה ברבה הספרדי של ירושלים, שניסה להשכין שלום בין כל יריב אפשרי.

מאחורי הקלעים, מדובר ביוזמה משולשת של שלושה טייקונים חרדים, האחד מזוהה עם ש"ס [מיכאל מירלאשווילי], והשניים האחרים מוכרים דווקא בשל תרומותיהם למוסדות התורה האשכנזים [שלמה רכניץ ואהרן וולפסון] אך מחזיקים גם בקשרים אדוקים עם היו"ר הפורש/חוזר של ש"ס, אריה דרעי.

ממש כמו במשל הביצה והתרנגולת, קשה להחליט מה קדם למה, האם שלושת הטייקונים עוקבים באדיקות אחרי 'משפחה' והרעיון המלהיב הפשיל את שרווליהם, ושמא סקר 'משפחה' נעשה לאחר שכבר החל מי שהחל לתכנן מסע יח"צ מתוקשר בנושא זה.

משלושת הנגידים המדוברים, דומה כי רכניץ לקח את הרעיון ברצינות רבה מידי, והוא אף טרח להגיע הבוקר לישראל. כאן זימן לסוויטה המפוארת בה השתכן את בני הזוג דרעי מתוך מטרה כפולה, האחת, להפעיל לחץ פיזי בלתי מתון על אריה לשוב לראשות ש"ס, מתוך הבנה שהתנועה נתונה בסכנה של ממש בלעדיו, והשניה, לקדם את יוזמת האיחוד הכלל חרדי. במסגרת זו תכנן סבב ביקורים משותף עם דרעי בבתיהם של גדולי ישראל, ובין השאר אצל האדמו"ר מגור והגראי"ל שטיינמן.

אולי בשל המאמץ העודף הספיקה יוזמת האחדות לזכות לכינוי המחייב 'יוזמת רכניץ', אך ככל שנראה לעין, היא אכן תישאר בגדר 'יוזמה' בלבד.

אחד ממקורביו של רכניץ שח לכותב השורות כי הטייקון היוזמתי חפץ ללכוד שני ציפורים במכה אחת: שאם אכן תבשיל יוזמת האחדות, יוצע בהסכמה לדרעי לשוב ולעמוד בראשה. פיתוי לו הוא יתקשה לסרב. דומה כי במקרה דנן רצוי להסתפק בציפור אחת ביד.

סיבות לכישלון הודאי לא חסרות, נמנה את שתי הבולטות שבהן:

ראשית, בבתיהם של הגראי"ל והאדמו"ר מגור לא ממהרים להתלהב מהרעיון. שם מבינים היטב כי מה שנראה על פניו כאיחוד שיועיל לכולם - עשוי לחזור כבומרנג ולקצור מנדט או שניים, של מצביעים שלא יראו בעין יפה את מתן קולם לנציגים שאינם מזוהים עמם.

שנית, יפה ככל שתהיה, מדובר ביוזמה בלתי מעשית בעליל. חודשים של דיונים נדרשו בעבר כי להגיע לסיכומים מדויקים על מועד הרוטציה הפנימית בין סיעותיה השונות של יהדות התורה. וכי יעלה על הדעת שבתוך שבועות אחדים יקרה הנס וגר ישי עם דרעי וגפני עם פולק ירבץ? הרי לשם כך נדרשים חודשים ארוכים של ז' טובי העיר, וועדת השמונה ומפגש החמישיה, סיעורי מוחות וטיעונים למדניים ומתמטיים שיתעופפו לכל עבר. וגם אז, מחלוקת שולית בעניין רוטציה זמנית על תנאי בין המקומות ה-17 וה-18 הריאליים למחצה - עשויה לטרפד את כל המאמץ.

ולסיום, נגיד שה'נגיד' יצליח להתגבר על הבעיות הללו, תסמכו על החרדים העובדים/הנשים הלא בוחרות/מושכי הזנבות או נוער הגבעות, שכבר יימצא מי שינסה לנצל את המצב, לרוץ באופן עצמאי ולקלקל את החגיגה.

יודע צדיק נפש נהגי מוניותיו
בערב שלאחר פרסום הקלטת, נסעתי עם נהג מונית חביב, יהודי ספרדי עם טעם של פעם, וכמנהג נהגי מוניות דפה לא פסיק פומיה מגירסיה. במהלך כל הנסיעה הפליג בשבחיו של אלי ישי, "בכל ביתי נאמן, שפתיים יישק, תראה איזה יהודי נחמד".

לקראת סיום הנסיעה הרשיתי לעצמי להניח בקול את המובן מאליו, "מן הסתם תצביע 'העם אתנו'?" אמרתי, והנהג נחרד. "חס ושלום, כל החיים הצבעתי ש"ס בשביל מרן. מרן מסתכל עכשיו מהשמיים מה אני שם בקלפי. לא יכול לשים פתק אחר".

זו אם תרצו, כל התורה כולה על רגל אחת.

אפשר לשחרר הקלטות וקופסאות שחורות מכאן ועד הפריים טיים של ערוץ 2. אי אפשר להוציא את מרן מליבות ההמונים. רק וידאו בו יקרא מרן שלא להצביע לש"ס עשוי להזיק לתנועה הקדושה. עם כל השאר היא תסתדר, גם אם תגיע לישורת האחרונה מוכה וחבולה.

זו גם הסיבה שאף דמות תורנית מהשורה הראשונה לא תעז לקרוא תיגר על מועצת חכמי התורה ועל ש"ס, יודע צדיק נפש נהגי מוניותיו.
אחדות חרדים שס דגל אגודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד