כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בגיל 89

שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי הלך לעולמו

שר המשפטים ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, עו"ד פרופ' דוד ליבאי, הלך לעולמו. בן 89 היה במותו. במהלך הקריירה שלו תרם פרופ' ליבאי מכישוריו וניסיונו למשפט ולחברה בישראל: כסניגור פיקודי וכתובע פיקודי, באקדמיה, בלשכת עורכי הדין, כחבר כנסת, כשר משפטים וכחבר קבינט. לאחר שפרש מהחיים הפוליטיים שב ועמד בראש משרד עורכי דין שהקים ובו עבד עד לפטירתו

שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי הלך לעולמו
דוד ליבאי צילום: פלאש 90

שר המשפטים לשעבר פרופ' דוד ליבאי ז"ל שכיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה והיה משפטן בכיר ומוערך בישראל הלך לעולמו בגיל 89. 

פרופ' דוד ליבאי היה בעל תואר מוסמך מהפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים, בעל תואר מוסמך ודוקטור למשפט השוואתי מאוניברסיטת שיקגו בארה"ב וכיהן כפרופ' חבר באוניברסיטת תל-אביב.

את עבודתו המקצועית החל ליבאי במשרד המשפטים, במחלקת החנינות וכדובר המשרד. בשנת 1960 קיבל רישיון עורך דין. בהמשך מונה לעוזר ראשי לפרקליט המדינה ולתובע ראשי של בית הדין המשמעתי של עובדי המדינה. במשך שנים עמד בראש אחד ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

במישור האקדמי כיהן, בין השאר, בתקופות שונות, כפרופ' בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, כמנהל המכון למשפט פלילי ולקרימינולוגיה, כדיקאן הסטודנטים של האוניברסיטה וכחבר הועדה המרכזת של האוניברסיטה. ליבאי הקים את המכון להשתלמות עורכי דין וניהל אותו במשך כ-14 שנים כפרויקט משותף של הפקולטה למשפטים ושל לשכת עורכי הדין.

בשנת 1983 נבחר לכהן כראש לשכת עורכי הדין ולפני כן כיהן כחבר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, כחבר הועד המרכזי של הלשכה וכיו"ר מערכת פסקי הדין של בית המשפט העליון.

בשנת 1984 נבחר ליבאי לכנסת וכיהן בה עד לשנת 1997. בכנסת הוא כיהן כיו"ר הועדה לענייני ביקורת המדינה, כחבר בועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת וכחבר ועדת הכנסת. ליבאי יזם או היה שותף לחקיקת חוקים חשובים, לרבות חוק יסוד.

ליבאי כיהן בועדה לבחירת שופטים כ-12 שנים ובמספר ועדות מקצועיות שמונו ע"י שרי הממשלה. בכנסת ה-13 כיהן ליבאי כשר המשפטים בממשלת יצחק רבין (ולתקופה קצרה מאוד גם כמ"מ שר הפנים), והמשיך לכהן כשר המשפטים בממשלה בראשותו של שמעון פרס.

כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים, לחקיקת חוק הסניגוריה הציבורית ולהקמתה. ביוזמת ליבאי הוקמו במדינה בתי המשפט לענייני משפחה והוקם משמר בתי המשפט כיחידה עצמאית לאבטחה של הרשות השופטת.

ליבאי זכה לקבל שורה של אותות הערכה: לשכת עורכי הדין העניקה לליבאי את אות יקיר המקצוע ואת אות מגן האתיקה המקצועית, ואת פרס הלשכה. התנועה לאיכות השלטון העניקה לו את אות אביר איכות השלטון ועמותת אמיתי העניקה לו את מגן העמותה.

השר גדעון סער ספד: ‏הכרתי והוקרתי את פרופ׳ דוד ליבאי. הוא היה מהמשפטנים ועורכי הדין המובילים בישראל במשפט הפלילי. שר משפטים מצויין ומוערך. פרלמנטר מעולה. אדם מאיר פנים, אהוב על הבריות ובעל מידות טובות. יהי זכרו ברוך.

הלווייתו תתקיים מחר, (שני) בשעה 15:30 בבית העלמין בקיבוץ עינת.

 

הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד