כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

המומחה עונה: מתי לשקול ניתוח קטרקט?

רופא העיניים בישר לכם שאתם סובלים מקטרקט - מהו קטרקט ומתי כדאי לשקול לעבור ניתוח להסרת קטרקט? • ד"ר שמואל לוינגר, מומחה קרנית, קטרקט ורפרקציה, מנהל רפואי של המרכז הרפואי 'עיניים', עונה לכם

שאטרסטוק
שאטרסטוק

תהליך התפתחות הקטרקט הינו הדרגתי והתוצאה היא טשטוש בראייה כתוצאה מהופעת עכירות בעדשת העין הטבעית. תפקיד העדשה הוא למקד את קרני האור החודרות דרך האישון אל הרשתית באופן חד. מכיוון שמעבר קרני האור אל תוך העין משובש, הראייה הופכת מטושטשת.

מומלץ לנתח קטרקט כאשר יש ירידה בראייה ברמה כזו שפוגעת בתפקוד בחיי היום יום ושלא ניתן לשפר אותה על ידי משקפיים. יחד עם זאת, לא כדאי לחכות עד שהקטרקט יהיה "בשל", מכיוון שהפגיעה בראייה עשויה להיות בדרגה גבוהה יותר והן מכיוון שבמקרים אלה יש לעיתים קושי טכני בביצוע הניתוח. כיום כשתוחלת החיים גבוהה וגם בני 80 ומעלה מתפקדים באופן עצמאי ואף נוהגים, לראייה מיטבית יש חשיבות רבה הן לתפקודם והן לשמירה על ביטחונם האישי. חומרת הקטרקט תלויה גם במיקום העכירות בעדשה ובדרגתה, לכן דרגת טשטוש הראייה שונה מאדם לאדם.

לעיתים בנוסף לטשטוש בראייה מופיעים סנוורים והילות בלילה אשר מתגברים מהופעת פנסי כלי רכב בלילה.

מהו ניתוח קטרקט?
במהלך ניתוח קטרקט מוציאים את תוכן העדשה העכורה הטבעית ובמקומה משתילים עדשה מלאכותית שקופה וצלולה, על ידי כך מושגים שיפור בחדות ובאיכות הראייה.

לאחר הניתוח חלק מהמטופלים מדווחים על תחושה שכאילו ענן הוסר משדה הראייה שלהם ואחרים מדווחים על תחושה חזקה בשיפור בראיית צבעים. כיום החדרת העדשה המלאכותית מתבצעת דרך פתח זעיר הקטן מ- 2.5 מ"מ כאשר היא מקופלת ובעת כניסתה לעין היא נפרשת לגודלה המקורי וממלאת את החלל שנוצר לאחר הוצאת העדשה הטבעית העכורה.

כיום קיימות 2 שיטות ניתוחיות לביצוע ניתוח קטרקט, הראשונה כוללת יצירת הפתחים בקרנית באמצעות סכין כירורגית זעירה ופתיחת פתח בקופסית העדשה באופן ידני. בשיטה השנייה, השלבים הללו של הניתוח מבוצעים באמצעות לייזר, אשר מאפשר יצירת הפתחים בקרנית בדיוק מרבי, פתיחת פתח עגול בקופסית העדשה ופירוק העדשה העכורה באופן ממוחשב בטכנולוגיית לייזר.

בשתי השיטות, מושג שיפור ניכר בראייה והתוצאות מצוינות, יחד עם זאת, הניסיון שנצבר בישראל מאז הוכנסה לשימוש טכנולוגיית הלייזר לפני כשנתיים, מחזק את ממצאי המחקרים שנערכו בחו"ל אשר מצביעים על מספר יתרונות לניתוח קטרקט באמצעות לייזר:

- טיפול אפשרי באסטיגמציה (צילינדר) באמצעות חתכי קרנית מיוחדים.

- יצירת פתח עגול ומדויק בקופסית העדשה כתחליף ליצירת פתח ידני אשר מאפשר מיקום טוב
ומדויק של העדשה המלאכותית. לדבר זה חשיבות מכרעת בהשתלת עדשות מתקדמות (פרימיום) לצורך הקטנת התלות במשקפיים: עדשות טוריות לתיקון אסטיגמטיזם (צילינדר), עדשות מולטיפוקאליות לצרכי ראייה רב-תכליתית לכל הטווחים.

- שימוש באנרגיה נמוכה יותר לצורך פירוק העדשה העכורה מפחית את הסיכון
לפגיעה בתאי האנדותל שבקרנית ולבצקת ממושכת בקרנית

- אפשרות לביצוע ניתוח במקרים מורכבים כגון: אצל מטופלים הסובלים מניסטגמוס ועיניים קטנות.

- אפשרות לטיפול בקטרקט "בשל" הנחשב למורכב יותר לניתוח.

ניתוח קצר והחלמה מהירה
ניתוח קטרקט בלייזר נמשך פחות מחצי שעה לעין ולאחר מנוחה של כשעה משוחרר המנותח למנוחה בביתו. את העין השנייה ניתן לנתח במידת הצורך, כעבור שבועיים עד חודש ימים לאחר הניתוח הראשון.

ברוב המקרים הניתוח מבוצע תחת הרדמה מקומית באמצעות הזלפת טיפות אלחוש והמטופל אינו חש בכאב אולם במידה וידוע על רגישות רבה או חשש מהרדמה מקומית ניתן לשלב בניתוח התערבות של רופא מרדים אשר יכול להקל בצורה משמעותית על המטופל במהלך הניתוח.
לאחר הניתוח ניתן לחזור למהלך חיים תקין כבר למחרת היום . למרות האפשרות לחזרה לשגרה במהירות יש לעשות זאת בצורה מדודה תוך כדי הקפדה על הזלפה של טיפות אשר נקבעו על ידי הרופא המנתח. כמו כן מומלץ:

* להימנע משחיה בים או בבריכה למשך כ- 3 שבועות.

* אין לאפר את העיניים למשך שבועיים.

* אין להרטיב את העין או לחפוף את השיער למשך 3 ימים.

* יש להימנע מפעילות ספורטיבית למשך מספר ימים.

* יש להימנע מהרמת משאות כבדים.

* חשוב להזליף טיפות אנטיביוטיקה וסטרואידים למשך הזמן שייקבע ע"י המנתח ועל פי המרשם ולהגיע למעקב אצל הרופא המנתח.




השתלת עדשות מתקדמות מקטינה את הצורך במשקפיים
כיום בניתוח קטרקט, ניתן להשתיל עדשות שגודלן והמספר מותאמים לעיני המנותח. בין השאר ניתן לבחור בעדשות מולטיפוקאליות המאפשרות מיקוד לכל טווחי הראייה: לרחוק (נהיגה), לקרוב (קריאה) ולטווח הביניים (עבודה מול מחשב). במקרים בהם נשאר מספר קטן או צילינדר (אסטיגמציה) לאחר השתלת העדשה, ניתן לבצע ניתוח משלים באמצעות לייזר להסרת משקפיים, כך שלאחר הניתוח המטופל לא יזדקק למשקפיים.

התאמת העדשה נעשית לפי צרכי המנותח ביחס ובהתאם לעיסוקו, כך שלאיש מחשבים לדוגמא ראייה מיטבית לטווח הביניים חשובה ביותר.

בעבור מטופלים הסובלים במקביל גם מבעיה של אסטיגמציה (צילינדר), ניתן להשתיל עדשה טורית - TORIC IOL המאפשרת תיקון אסטיגמציה בצורה נוחה יותר למטופל, עם שעורי הצלחה גבוהים יותר. עדשה זו מקנה לחולה ראייה משופרת למרחק ללא תלות במשקפיים.

פרטים נוספים אודות ניתוח קטרקט וההסדרים עם קופות החולים וחברות הביטוח בטל: 3122*

קישורים:
המרכז הרפואי עיניים
עיניים קטרקט רפואי מידע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד