ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
הפרטים נחשפים

סוכן כפול חשף את מזימת הרצח האיראנית

בשנה שעברה האיראנים תכננו לפגוע באמצעות מכונית תופת במגישי חדשות בערוץ בשפה הפרסית שמתנגד למשטר וממוקם במערב לונדון. המזימה נחשפה על ידי סוכן כפול שחשף את התוכנית בפני הביון הבריטי

סוכן כפול חשף את מזימת הרצח האיראנית
משטרת לונדון מחוץ למשרדי הערוץ צילום: Iran international

מרגלים איראנים הציעו למבריח 200,000 דולר כדי שירצח שני מגישי חדשות אותם כינו בשם הקוד "הכלה והחתן" מחוץ לאולפן שלהם בלונדון, במטרה להטיל אימה על מתנגדי המשטר ברחבי העולם.בתחקיר שערך ערוץ ITV News, נחשפו תיעודים והודעות טקסט בין המעורבים.

תחילת הסיפור, בשנה שעברה כשבמשמרות המהפכה תכננו לפגוע במגישי חדשות בערוץ בשפה הפרסית "איראן אינטרנשיונל" הממוקם במערב לונדון, באמצעות מכונית תופת.

אבל תוכניותיהם נאלצו להשתנות, ובמקום זאת ניתנה הוראה "לדקור את המגישים באמצעות סכין מטבח", כך סיפר איש מודיעין לערוץ ITV News. לפי הדיווח, מזימתם סוכלה על ידי אדם שביום יום מבריח אנשים גבולות מדינות שונות בתמורה לכסף; האיראנים שכרו אותו כדי לארגן את הרצח של המגישים שמתנגדים למשטר.

המבריח איסמעיל (שם בדוי) הפך לסוכן כפול וסייע לרשויות בבריטניה. לדברי איסמעיל, מפעיליו אמרו לו באוקטובר אשתקד: "הדבר הזה בלונדון חייב לקרות בכל מצב".

"אנחנו חייבים לחסל אותם", בהתייחס למגישי הטלוויזיה. הראיות חושפות את השיטות שבהן השתמשו המרגלים האיראנים, שכללו שכירת פושעים מבריחי גבולות, כמו איסמעיל, ולא מחבלים שפועלים מאידאולוגיה כדי לבצע חיסולים בחו"ל.

הערוץ דיווח כי זוהי טקטיקה שמטרתה לנצל גישה לכלי נשק, תוך מתן אפשרות להכחשה מצד טהראן. העדויות נאספו על ידי רשת ITV למרות הניסיון לטשטש את עקבות האיראנים, האנשים מאחורי המזימה היו ממשמרות המהפכה של איראן.

התוכנית להטמין מכונית תופת מחוץ לאולפנים של ערוץ 'איראן אינטרנשיונל' בלונדון שונתה ברגע האחרון, כאשר מנהיגי משמרות המהפכה החליטו שיש סיכוי גדול יותר להצליח באמצעות פיגוע דקירה.

ההחלטה הגיעה לאחר שהאיראנים גילו שמאבטחים רבים מגינים על האולפנים, ובמקום הוצבו בטונדות למנוע הגעת מכונית תופת, אז החליטו לתקוף את המגישים בתוך הבית שלהם. "זה היה צריך להיעשות במקום בו הם גרים, בביתם", אמר איסמעיל "בבית שלהם, במעליות, במדרגות או במסדרונות".

כאשר הסקוטלנד יארד (הביון הבריטי) עלה על התוכנית הם התריעו בפני הנהלת הערוץ. כתוצאה מכך, ערוץ הטלוויזיה החל לשדר מארה"ב ולא מלונדון במהלך חודש נובמבר אשתקד.

איסמעיל סיפר כי האיראנים אמרו שהערוץ גורם להם "השפלה רבה". הוא אמר כי האיראנים החליטו שחייבים לחסל אותם, כדי "לעשות מהם דוגמה לכל מי שיגיש בערוץ אחריהם, כך שכל מי שיתפוס את מקומם בערוץ, יבין שלא כדי לו לצאת נגד איראן", הוסיף.

שני המגישים גילו שהם היו מטרה יותר משנה לאחר מכן, כאשר אנשי הערוץ ITV News יצרו איתם קשר וסיפרו להם שהם ניצלו ממוות. הערוץ דיווח כי למגישים שהיו מיועדים להיות מחוסלים ניתן הקוד "החתן והכלה".

המגיש "החתן" פרדאד פרחזאד, כתב לשעבר בערוץ ה-BBC אמר "לא ידעתי שיש איום ספציפי נגדי" לחדשות ITV מהאולפן שלו בארה"ב.

"לשמוע את זה ממקור ראשון הופך את זה ליותר אמיתי. זה מזעזע לראות אנשים שמדברים כלאחר יד על פגיעה בי", אמר לאחר שצפה בראיות שהגיעו לידי חדשות ITV.

"הכלה" שהיתה מיועדת לחיסול, היא המגישה סימה סבט, בעלת תואר דוקטור במדעי המדינה בבריטניה. "העובדה שניסו להרוג אותי מראה שעשיתי את העבודה שלי טוב, הייתי יעילה", אמרה לחדשות ITV.

הערוץ דיווח כי מוחמד עבד אל-ראזק קנפאני, הוא הסוכן האיראני עם קשרים הדוקים לנשיא הסורי בשאר אל-אסד.

קנפאני שלח לאיסמעיל צילומי מסך של פרופילי האינסטגרם של שני המגישים, והורה לו למצוא דרך להרוג אותם. אבל המוח האמיתי מאחורי המתקפה היה מוחמד רזא אנסארי, מפקד בחיל משמרות המהפכה האסלאמית של איראן, כך לפי גורמים רשמיים.

על אנסארי, שיש לו גם קשרים למשפחת אסד, הוטלו לאחרונה סנקציות ממשרד החוץ האמריקאי. עוד דווח, כי בשיחת טלפון ב-22 באוקטובר 2022, הנחה כנפאני את איסמעיל לחסל את מנהלי הערוץ ולא את המגישים.

בהקלטות של השיחה, שנבדקו על ידי חדשות ITV, שלח קנפאני לסוכן הכפול את הלוגו של ערוץ 'איראן אינטרנשיונל' כדי לעזור לו לזהות את משרדי הערוץ שבו נמצאות חברות רבות.

"אני רוצה את העורך", אמר לו קנפאני. "המנהל וסגנו, וחמישה עד שישה אנשים. העורך הוא הכי חשוב". איסמעיל אמר שנאמר לו שהסכמה לבצע את המשימה "תשנה את חייו מבחינה כלכלית".

אך זמן קצר לאחר מכן, כנפאני החליף לפתע תוכניות והורה לאיסמעיל להתמקד במקום זאת ב"חתונה שקטה" ולבצע פיגוע דקירה ולא מכונית תופת, הדורש פחות תכנון וציוד.

עוד דווח, כי באוקטובר 2022, כנפאני שגייס את איסמעיל עם הבטחה לתת לו 200,000 דולר, הבטיח לו גם זהות חדשה. לדברי איסמעיל, כנפאני אמר לו: "אנחנו יכולים לסלול לך את הדרך בקלות מסוריה לאיראן ללא צורך בדרכון, אני אשלח ספינה לקחת אותך לסוריה, ומשם לאיראן, כדי שתוכל לעלות על מטוס ולעבור בשדות תעופה מבלי להציג דרכון".

איראן לונדון בריטניה ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד