כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

בכינוס רבני שכונות בירושלים עם 'משמרת השבת' הובעה הקריאה להתחזק בסוגיות שמירת השבת בעידן הדיגיטלי

הגר"א בייפוס רב ויו"ר משמרת השבת הסביר לרבנים בעומק את ההבדל בין המכשירים הישנים לבין אלו החדשים • לאחר דיון הלכתי מעמיק יצאו הרבנים שליט"א בקריאה מהכנס לקהל עדתם להתחזק ולבדוק כל אחד את מכשירי החשמל שבביתו 

בכינוס רבני שכונות בירושלים עם 'משמרת השבת' הובעה הקריאה להתחזק בסוגיות שמירת השבת בעידן הדיגיטלי
משמרת השבת צילום: יח"צ

כנס  רב רושם של רבני שכונות ירושלים התקיים בביתו של הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, ראש בית הוראה הכללי ירושלים ורב מרכז פתח תקוה, על מנת לדון בשאלות הלכתיות שהזמן גרמן במכשירים דיגיטליים מתקדמים.

בכנס השתתפו הגר"נ איזנשטיין, רב שכונת מעלות דפנה, הגר"י גואלמן רב קהילת שערי תבונה רמות רב רמות א, הגרי"י זילברמן רב נוה יעקב מרכז, הגר"מ דייטש רב שכונת רמת שלמה וראש מכון יד הרמה, הגר"ש רבינוביץ בעל  בעמח"ס פסקי תשובות ורב קהילת משכנות יעקב ברמת שלמה, הגר"מ דרוק רב שכונת רמות ב, הגר"א וינר רב הקהילה החרדית בקרית יובל וראש ישיבת חכמת שלמה והגר"צ שרלין רב שכונת רמת אשכול.

הגרב"צ הכהן קוק פתח את כנס הרבנים בדברי ברכה לארגון משמרת השבת שנוסד בהתייעצות עם גדולי הדור בשנותיו האחרונות של מורו ורבו מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל והעיד: "כמה מרן זצוק"ל שמח בזה וכמה נתן דעתו על זה".  עוד הוסיף ושיבח את הגר"א בייפוס יו"ר משמרת השבת "הנותן את דעתו אונו והונו כדי שלא יהיו ספקות כלל כמו במשאבות לשבת שבחלקן לא מדובר רק בהגברת זרם אלא בהפעלת מכשיר ממש". 

עוד הוסיף הגרב"צ הכהן קוק בדבריו: "זכות גדולה היא לנו לחזק ולהתחזק בקיום הלכות שבת בעת הזו. אי אפשר להתעלם מהמצב הקשה של כלל ישראל בכלל ואלו בחזית. רואים בחוש כמה שמירת השבת שמרה גם בתוך ההסתרה פנים הנורא בשמחת תורה השנה".

הגר"א וינר רב הקהילה החרדית בקרית יובל וראש ישיבת חכמת שלמה, סיפר על הרוממות שהשרה חותנו הראש ישיבה זצ"ל הגאון ר' ברוך מרדכי אזרחי על כל סובביו ובפרט בדקדוק ההלכה. 

הגר"א בייפוס שיתף כי הרבנית אזרחי זצ"ל הייתה שואלת ומבררת למעשה על כל מיני שאלות, כך גם על מכשיר השמיעה אותה נשאה. 

הרבנים דנו בכנס בשאלות הלכתיות של פיקוח נפש ובפרט בעת הזו, וכן על פיקוח נפש בתי חולים ומכבי אש שצריכים לעשות את מלאכתם נאמנה גם בשבת ולכן הותרו להם הרבה דברים לפי הענין.

הגר"א בייפוס רב ויו"ר משמרת השבת הסביר לרבנים בעומק את ההבדל בין המכשירים הישנים, שהיה נדון של הגברת זרם, לבין המכשירים הדיגיטאליים שהם כהפעלת מחשב בשבת. כן דנו הרבנים בעומק הסוגיות של הגדרת המלאכה בהפעלת מחשב שבתוכו יש מיליוני שבבים שכל הזמן יש שם מוות לחיים בשבב.

לאחר דיון הלכתי מעמיק יצאו הרבנים שליט"א בקריאה מהכנס לקהל עדתם להתחזק ולבדוק כל אחד את מכשירי החשמל שבביתו ובפרט במקררים ומקפיאים, וכן כל הקונה דירה או קנה דירה בשנים האחרונות לראות שמשאבות המים בהכשר מהודר של משמרת השבת.

הגרב"צ קוק סיכם כי על כל רב לחזק את קהילתו בעניינים חמורים אלו, והמליץ כי כל מי שיש לו שאלות עליו לפנות למוקד משמרת השבת.

שמירת שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד