ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

מתמודדים ברשת • למה מי זה יאיר אנסבכר?

שמואל דרילמן, מומחה שיווק באינטרנט וברשתות חברתיות, מדרג את הקמפיינים הפוליטיים הטובים ברשת ובוחר להעניק פרס ניחומים גם למתמודדים שלא הצליחו ליצור מעורבות גולשים גבוהה • מועמדים מהצד הימני של המפה הפוליטית כובשים את זירת ההשפעה הרלוונטית ביותר • יאיר לפיד בורח לווטסאפ • ומה קורה עם המפלגות החרדיות?

מתמודדים ברשת • למה מי זה יאיר אנסבכר?

כיליד שנות השמונים זכורה לי ההצטופפות הקבוצתית סביב מכשיר הרדיו ביום עליית תשדירי הבחירות: מה תהיה סיסמת הבחירות של יהדות התורה ואיזה לחן קליט ילווה הפעם את ג'ינגל הליכוד? כאשר התבקשתי על ידי עורך 'בחדרי חרדים' לסקור את פעילויות הדיגיטל המובילות בבחירות הנוכחיות, הופתעתי לגלות עד כמה מעטים הם הקמפיינים שזכו ליצור שיח משמעותי ברשתות החברתיות בסבב הנוכחי.

למותר לציין כי התעמולה המסורתית שהכרנו הפכה להיות גורם שולי במערכה הגדולה: קמפיינים ממומנים ומפולחים היטב באינטרנט ובזירות החברתיות. ניתן לראות בבירור כי הפוליטיקאים השולטים בשפה החברתית וביצעו עבודת חשיפה מדויקת ומקצועית, זכו לחשיפה ונראות רחבה במיוחד ביחס לשאר המועמדים שאינם מצליחים לחדור אל מעבר לתפוצת הקהל הביתי שלהם.

במקום הראשון: בנט זה אח היפסטר
את עונת הבחירות הנוכחית פתח ללא ספק סרטו הוויראלי של בנט ההיפסטר מתנצל במרחבי תל אביב.
הרגישות של נקודות התורפה עליהן לחץ הסרטון הניבו גל של סרטוני תגובה. הביקורת הקשה תרמה את שלה להפצת הקמפיין ויצרה רף גבוה גם למתחרים.

גם הפעילויות הנוספות של הבית היהודי, החל ממחולל הממים "בנט זה אח" דרך רמיקס התגובה למומחה הרמיקסים נוי אלוש, ועד לסבב תליית המודעות על ידי נפתלי והמצטרף הטרי ינון מגל, הראו הבנה וחיבור עמוק של צוות הניו מדיה לאופי החברתי ברשת, ולחשיבות החיבור בין פעילות האון ליין והאוף ליין ברחובות.



במקום השני: רונן שובל
את הקריירה הפוליטית בחר יו"ר אם תרצו לפתוח באחת ההשתלחויות האישיות ברמה האישית ביותר שנראתה בקמפיינים הפוליטיים בישראל עד כה, בה הוצגו ציפי לבני ויריב אופנהיימר (לשעבר יו"ר שלום עכשיו וכיום מתמודד בעצמו במפלגת העבודה) כזומבים תאבי דם.

בסרטון שזכה לתגובות רבות ואף ביקורות קשות מצדה השמאלי של המדיה, מופיע רונן כמושיע המציל את הנמלט באמצעות הסטת "הבוגדים" אל גיליון 'הארץ', וציוץ מזלזל "צצציפיציפיציפי" אשר מצליח להעביר את תחושת יכולת ההתמודדות עם אתגרי המולדת.

גם הסרטון השני "רונן שובל מבין שמאלנית" הופק בקפדנות וגרר מיידית מאות אלפי צפיות ואלפי שיתופים.



במקום השלישי: דני דנון
בסרטון מטופש להפליא במבט ראשון אך ממותג היטב, השכיל 'הליכודניק האמיתי' למצב את עצמו במהירות כסמן הימני המגן על שלמות המדינה והמולדת כנגד דמות הרשע הקלאסית, חנין זועבי.
את הסרטון השלימו הצהרות מתלהמות בקפידה אשר טרחו למתוח את גבולות הטעם הטוב והאתיקה האינטלקטואלית שוב ושוב, ועם גרף צמיחת הלייקים המרשים למדי אי אפשר להתווכח.



פרסי ניחומים
מיכל רוזין ממרצ עם הקמפיין המצוין "היא תעשה לנו את המוות בכנסת" קמפיין ייחודי בהחלט בו תרמה הפרלמנטרית את יריביה ומתנגדיה מכלל קשת מפלגות הבית על מנת שכולם יעמדו מול המצלמה וידברו על כך שמדובר באשה חזקה שמהווה יריב פוליטי קשוח וחזק שאי אפשר לעבוד מולו. ומילה שלנו - שאפו לחברי הכנסת (ביניהם גם מקלב) על הספורטיביות והנכונות לסייע ליריבה בפריימריס.

פרס ניחומים נוסף מקבל גם מתמודד הבית היהודי יאיר אנסבכר אשר יצר סדרת סרטונים מאתגרים כדוגמת "למה מי זה אביחי בוארון" וכו'. רמת ההשקעה שבסבב בחירות קודם הייתה מספקת וגורפת שיתופים רבים - לא הספיקה לרף הגבוה במערכה הנוכחית.

עם זאת, מיאיר לפיד נשלל הפרס בשל החלטתו לנטוש את המדיה החברתית לטובת הפצת תעמולה בווטסאפ, אשר אמנם מצמצמת את בעיית המתקפות השליליות הנרחבות כנגדו, אך מנתקת אותו למעשה מהשיח החברתי בבחינת הצוקי עשה את שלו - הפייסבוק יכול ללכת.

כמנכ"ל חברת webetter העוסקת בשיווק במדיה חברתית, המודעות אצלי לנושא גבוהה מהרגיל, אולם בסקירת הקמפיינים המובילים בולטים אותם קמפיינים שהשכילו ליצור שיח ציבורי נרחב הכולל גם תגובות שכנגד וביקורת מגוונות. הכוח הוויראלי של הסרטונים כבר לא נעוץ רק באיכות ובפאנץ' מרגש ומגרה לשיתוף, אלא גם בלחיצה עדינה (ופחות עדינה) של המתנגדים אשר יופיעו בזה אחר זה להוקיע את הסרטון ובכך יעניקו לו בחינם את הבאז המצופה.

בשיח החברתי התוסס והרועש של ימינו, רק תפוצה רחבה והופעה נרחבת ומגוונת בפיד הגולש גרמה לו בכלל לצפות בקמפיין, כאשר בתהליך הדומה לקידום האורגני בגוגל אשר התבסס שנים רבות על כמות הקישורים וההמלצות ברשת, גם בקרב הגולשים הסטנדרטים נוצר מדד המתבסס על שיתוף והמלצות החברים כמדד איכות ורלוונטיות אישית.

נקודה נוספת שבולטת מאוד היא השתלטותם של המועמדים מהימין בקמפיינים המתקדמים, אשר פועלים בשנתיים האחרונות במרץ לכיבוש זירת ההשפעה המתגלה כרלוונטית מכולן. ימים יגידו אם נראה תהליך דומה גם מצד המפלגות החרדיות.

שמואל דרילמן הוא מייסד פרויקט דוסים ומנכ"ל חברת המדיה WeBetter לשיווק במדיה חברתית
נ.ב את ציון הנכשל בגזרה המסחרית מקבלת חברת סלקום אשר משאירה את תושבי העיר ביתר כבר יום שני ללא שירותי תקשורת בסיסיים, זאת בניגוד לשאר ימות השנה בהם נעדרים מכלל המשתמשים רק שירותי התקשורת החברתית של החברה אשר בחרה משיקוליה שלא לפעול בזירות החברתיות.
טכנולוגיה דרילמן קמפיין רשת בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד