כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
פטריה קטלנית

תופעה לא מוכרת: חייל נדבק בעזה ונפטר

לפני שבועיים נפטר לוחם צה"ל שנפצע באורח קשה לאחר שנדבק מפטרייה מסוכנת הנמצאת באדמת רצועת עזה | האיגוד למחלות זיהומיות יקיים דיון חירום על הפטריות המסכנות את חיילי צה"ל בעזה

תופעה לא מוכרת: חייל נדבק בעזה ונפטר
הגעת פצועים במסוק צילום: דוברות בית החולים רמב"ם

לוחמים נדבקים בעזה בפטריות ובעובש שנמצאים על אדמת עזה, החיילים נפצעים והפצעים מזדהמים, לפני כשבועיים הגיע פצוע קשה עם פגיעות גפיים לבית החולים אסותא אשדוד, שם גילו הרופאים שהוא נדבק בשני סוגים של פטריות וניסו לעשות כל דבר אפשרי, הביאו מומחים והעניקו לו כל מיני תרופות ניסיוניות, אך לדאבון לב לא הצליחו להציל את חייו. הפטרייה השתלטה על כל אברי גופו והוא נפטר. כך דווח ב'כאן 11'.

יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, פרופ' גליה רהב, מציינת כרגע יש כעשרה חיילים בבתי החולים בארץ פצועים שנדבקו בעזה בפטריות כאלה שאינן מוכרות ממלחמות קודמות ולכן נבדק קשר אם הן נובעות אולי מהמנהרות.  

בשבוע הבא יתקיים דיון חירום של האיגוד למחלות זיהומיות בשיתוף הצבא שבו ינסו למצוא פתרונות, כיצד למנוע את ההידבקות של החיילים בפטריות או לפחות לנסות למזער כי הן ממש מסכנות את חייהם.

לפני מספר ימים דווח כי כ-300 חיילים חטפו זיהומים במסגרת הטיפול שלהם בבתי החולים ברחבי הארץ לאחר שפונו אליהם באורח קשה, כך פורסם ב'כאן 11'. שיעור ניכר מהם נמצאים במצב מסכן חיים. החיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, וישנו קושי לטפל בהם. בכל שנה אלפים נדבקים ומתים מזיהומים בבתי החולים, בעיה שאינה פוסחת על החיילים הפצועים.

הסיבות להיווצרות הזיהום הן הפציעות בגינן מגיעים החיילים מהקרב. לעיתים מפונים החיילים עם איברים קטועים, פציעות מטילים ופגיעות מרסיסים ופיצוצים עזים. תנאי השטח וחשיפת הפציעות לאבק ואדמה מזוהמת מגבירים את הסיכויים לזיהום הפציעה. בנוסף, הפרוצדורות השונות שהם נדרשים לעבור בעקבות הפציעה, בהן מעבר בין מחלקות וצוותי הטיפול השונים, מקשה על שמירת הסטריליות - ומגבירה את הסיכוי לחשיפה לזיהום.

מומחים למחלות זיהומיות בבתי החולים מנסים להיאבק בתופעה באמצעות אנטיביוטיקה מניעתית, בין היתר כדי למנוע זיהומים צולבים.

ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים אסותא באשדוד, אמר לכאן חדשות: "זיהומים וחיידקים עמידים זה סיבוך שכיח בפציעות קרב. צוותי הזיהומים בבתי החולים משקיעים השקעה מסיבית בניסיון למנוע את הסיבוך הזה, שעלול לסכן את חייהם".

חיילים זיהום מלחמת חרבות ברזל פטריות פטרייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד