ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
מי כלול

חזר לכם צ'ק? הוארכו התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק

ועדת החוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבונות בנק למפונים, למי שגויסו למילואים ובני הזוג שלהם, וכן לנעדרים, חטופים, שבויים או מאושפזים בשל פעולת איבה וקרוביהם מדרגה ראשונה

חזר לכם צ'ק? הוארכו התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ועדת החוקה אישרה את הצעת תקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק) (תיקון), התשפ"ד-2023. התקנות נועדו לקבוע סייגים לחוק שיקים ללא כיסוי, על מנת למנוע הגבלת חשבונות בנק והגבלות נוספות, עקב צ׳קים שחזרו או צפויים לחזור מתחילת התקנות ועד ל-21.1.24.

מלחמת חרבות ברזל יצרה קשיים תזרימיים ובגינם קושי בפירעון שיקים. ב-26.10.23 אישרה ועדת החוקה תקנות שקבעו סייגים לחוק באופן שמונע הגבלת חשבונות בנק לחודשים אוקטובר ונובמבר לאור מצב החירום. בתקנות נערכה הבחנה בין התקופה שמתחילת המלחמה ביום 7.10.23 ועד 31.10.23 בה נקבעה הקלה גורפת לכלל האוכלוסייה, למול חודש נובמבר בו נקבע הסדר לאוכלוסיות אשר נפגעו באופן מיוחד ממצב הלחימה.

במהלך נובמבר נאספו נתונים אודות הצורך בהארכת ההסדר לתקופה נוספת, ולאור הנתונים שנאספו הוצע להאריך את ההסדר הקיים, שפקע ב-30.11.23 באופן רטרואקטיבי ממועד פקיעתו. כתוצאה מתיקון התקנות הנוכחי, צ׳קים שסורבו מסיבת אין כיסוי מספיק בתקופה שמתחילת המלחמה ועד ליום 21.1.24, ייגרעו ממספר הצ׳קים הנספרים לצורך הטלת הגבלה על חשבון.

מוצע כי התקנות יחולו על המפונים מהדרום ומהצפון, על מי שגויסו למילואים ובני הזוג שלהם, וכן על נעדרים, חטופים, שבויים או מאושפזים בשל פעולת איבה וקרוביהם מדרגה ראשונה.

היו"ר ח"כ שמחה רוטמן בחן את האפשרות לחזור ולתת הקלה גורפת לכלל האוכלוסייה, כפי שניתנה בחודש הראשון למלחמה, אך בעקבות הנתונים שהוצגו, הכריע כי ההסדר יוארך פעם נוספת רק לאוכלוסיות אשר נפגעו באופן מיוחד ממצב הלחימה: ״אם נתוני חודש נובמבר היו הפוכים, היינו מחילים את התקנות רטרואקטיבית לכולם, אך כל זמן שהמשק מראה סימני התאוששות יש חשיבות מאוד גדולה לשמר את האמינות והוודאות במקום לייצר "כתב מחילה" כללי״.

עו"ד יערה למברגר ממשרד המשפטים אמרה בדיון כי "ההסדר שאושר בוועדה נתן הקלות בחודש אוקטובר לכלל האוכלוסייה ובנובמבר לאוכלוסיות הזכאיות, ואנחנו מציעים להאריך את ההסדר רטרואקטיבית מתחילת חודש דצמבר כדי ליצור רצף וגם חודש קדימה מהיום".

לדברי גדעון מאור שביט, ממדור חשבונות מוגבלים בפיקוח על הבנקים: "מהנתונים עולה תמונה די ברורה שהמשק לא חזר לשגרה אך הוא לא רחוק מכך. יש עדיין סטייה מהשגרה אך היא לא גדולה ולא דומה למה שראינו בקורונה. באכ"מים (אי כיסוי מספיק), יש סטייה ממוצעת באוכלוסייה הכללית מ-0.85% בשגרה ל-1.06% במצב החירום. גם הפעילות בשיקים במשק לא יציבה וסובלת מתנודות תכופות אך מתכנסת בממוצע לא רחוק מהנעשה בשגרה ואף ירדה לפחות מכך לאורך התקופה.

בחתך הגיאוגרפי, לפי 99 הישובים שפונו, רואים מצוקה גדולה יותר ושיעור של 1.38% שיקים חוזרים, פער שמתקרב ל-40 נקודות האחוז מהאוכלוסייה הכללית. המצוקה שלהם ברורה.

עו"ד שמעון גיגי טען בוועדת החוקה כי "הסנקציה החמורה בשיקים חוזרים היא לא לגבי החשבון המוגבל כי למרבית האנשים יש עוד חשבונות, אלא הדירוג השלילי בנתוני האשראי שמוצג לארבע שנים. חשיבות התקנות באה לביטוי גם בנושא זה. יש להוסיף מיקום פיזי של בעל העסק או הלקוח של הבנק. יש לקוח שהעסק שלו בקרית שמונה ולבנק אין שיקול דעת בנושא ואז הדרך היחידה היא לפנות לבימ"ש כדי לעצור את הגבלת החשבון".

עו"ד חן פליישר מבנק ישראל השיבה לסוגיית מען העסקים ואמרה: "יש מענה כבר בנוסח התקנות, דרך המען של משרד הפנים או דרך המען הרשום בבנק".

מנאר איוב, נציג עסקים עצמאיים אמר בדיון: "ברצוני להשתתף בצער המשפחות שאיבדו את יקיריהן ומשפחות החטופים. אני סטודנט, אבא לשלושה, יש לי עסקים שנפגעו עד אפס הכנסה, יש לנו כ-80,000 שכירים שיצאו לחל"ת ועצמאים קטנים והפגיעה בחשבונות הבנק היא טוטאלית. יש להרחיב את התקנות לכלל האוכלוסייה במדינה לפחות עד סוף דצמבר. זה לא ישפיע שלילית על המשק כי זה הופך כבר רטרואקטיבי. הנזק יכול להיות פי 10 למשק אם לא נרחיב את ההוראות".

לדברי עו"ד יוסף ויצמן, מלשכת עורכי הדין: "קיים חשש לסגירת עסקים כי בעלי עסקים לא יוכלו לעבוד עם השיקים החוזרים. חייבים לקבל את ההצעה ואפילו להרחיב אותה".

היו"ר ח"כ רוטמן סיכם ואמר: "הצורך ביחס לאוכלוסיות הזכאיות עדיין גדול יותר מאשר לכלל האוכלוסייה ואם נצטרך שוב להאריך את התקנות נשקול שוב את הרחבתן לפי הנתונים המעודכנים. כל זמן שהמשק מראה סימני התאוששות יש חשיבות מאוד גדולה לשמר את האמינות במקום לייצר "כתב מחילה" כללי. אני מקווה שהמשק והמספרים יחזרו ואף ישתפרו מעל לממוצע עבור כלל האוכלוסיות".

התקנות אושרו בקולו של היו"ר ח"כ שמחה רוטמן, ללא מתנגדים או נמנעים.

חשבון בנק מלחמת חרבות ברזל צ'ק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד