כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
רשת המסילות המהירות

הרכבות ינועו במהירות של עד 250 קמ"ש: כך תגיעו ממקום למקום

הוות"ל אישר מגה תכנית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להקמת שתי מסילות נוספות בשדרת האיילון בגוש דן | הוספת המסילה החמישית והשישית תאפשר את מימוש יעדי התכנית האסטרטגית לרשת מסילות הברזל לשנת 2040, החותרת להגיע ליעד שנתי של 350 מיליון נסיעות בשנה ברכבת - פי 5 מהיום

הרכבות ינועו במהירות של עד 250 קמ"ש: כך תגיעו ממקום למקום
רכבת צילום: דוברות רכבת ישראל

הועדה לתשתיות לאומיות אישרה אתמול (שני) לקדם את תכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להקמת שתי מסילות נוספות בשדרת האיילון, אשר יפתחו את "צוואר הבקבוק" המסילתי הקיים היום, ויאפשרו לפתח את רשת הרכבות בגוש דן ובכל רחבי הארץ, תוך הגברת מהירות ותדירות הנסיעה של הרכבות.

כיום, פועלות רק שלוש מסילות במקטע העובר בשדרת האיילון. המסילה הרביעית מצויה כיום בשלבי ביצוע הכוללים אתגרים מורכבים של ניקוז וקירוי נחל האיילון. הוספת המסילה החמישית והשישית תאפשר את מימוש יעדי התכנית האסטרטגית לרשת מסילות הברזל לשנת 2040, החותרת להגיע ליעד שנתי של 350 מיליון נסיעות בשנה ברכבת - פי 5 מהיום.

הרשת תשרת הן את תושבי המטרופולינים והן את תושבי הפריפריה, אשר יתחברו אליה באמצעות רשת של כ-25 "האבים" תחבורתיים משולבים (מתח"מים) שיוקמו ברחבי הארץ על פי התוכנית שמקדמת השרה רגב. הנוסעים יוכלו להגיע למתח"ם הקרוב אליהם באוטובוס, ברכב פרטי, באופניים, באמצעי מיקרו-מוביליטי וברגל, בדגש על חיבוריות וקישוריות מיטביות.

התוכנית לתשתיות לאומיות, תת"ל 133 שאושרה היום, מוציאה לדרך את תכנון המסילות במקטע שבין שפיים לנתב"ג, אשר ישתלבו ברשת המסילות המהירות של הרכבת. על פי התוכנית, המסילות יונחו בשתי מנהרות תת-קרקעיות מתחת לתוואי האיילון. הפרויקט צפוי להיפתח עד שנת 2040, ויאפשר חיבור מהיר בין באר שבע, ירושלים, תל אביב וירושלים, בהתאם לתכנית האסטרטגית של משרד התחבורה.

התוכנית כוללת הקמת תחנות תת-קרקעיות של הרשת המהירה בשני מתח"מים (מתחמי תחבורה משולבים), גלילות והשלום, שבהם יעברו הנוסעים בין רשת הרכבות המהירות, שינועו במהירות של עד 250 קמ"ש, לרשת הרכבות הבינעירונית, הפרברית והעירונית.

במתח"ם גלילות ייפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת בתחנת גלילות דרום, את שני קווי המטרו M1 ו-M3, ואת הנתיבים המהירים באיילון. 

המתח"ם יכלול את מסוף האוטובוסים הצפוני של המטרופולין.

המתח"ם השני המתוכנן על פי ההחלטה יהיה השלום, שם יפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת, את שני קווי המטרו M1 ו-M2, ואת הקו האדום של הרכבת הקלה.

הועדה קבעה כי בשלב הראשון תיבחן הישימות ההנדסית של הקמת תחנה תת קרקעית במתח"ם השלום. אם יימצא כי מבחינה הנדסית לא ניתן להקים את התחנה במיקום זה, תיבחן אפשרות להקמתה במתח"ם סבידור.

תת"ל 133 למסילות המהירות בשדרת האיילון היא חלק מרשת הרכבות המהירה בפריסה ארצית בהתאם לתכנית האסטרטגית לתחבורה עתירת נוסעים משנת 2012, ושל התכנית האסטרטגית למסילות ברזל משנת 2017. התוכנית נועדה להוסיף שתי מסילות רכבת בציר האיילון, אשר ישלימו את תכנון השדרה המהירה ברשת המסילות בין ארבעת המטרופולינים.

התוכנית משתלבת ותומכת במספר תוכניות המצויות בשלבי תכנון וביצוע, ובהן תת"ל 65 להכפלת מסילת החוף, תת"ל 79 למסילת פלשת שורק - עוקף לוד, תת"ל 108 להארכת המסילה בירושלים, ותת"ל 111 - המסילה המהירה משורק לבאר שבע. גבולה הצפוני של התכנית הוא תחנת שפיים הכלולה בתת"ל 65, וגבולה הדרומי הוא תחנת נתב"ג.

הצוות המקצועי במשרד התחבורה וחברות הביצוע חברת נתיבי ישראל בשיתוף רכבת ישראל בחנו עבור התוכנית חלופות מנהור, גישור ועל קרקעי, והמליץ על חלופת המנהור, הכוללת הקמת שתי תחנות תת קרקעיות במתח"ם גלילות ובמתח"ם השלום, שנמצאו כמיקומים האופטימליים מבחינת פיזור הנוסעים והממשק לאמצעי תחבורה משלימים. עם זאת, עקב המורכבות ההנדסית הרבה, הוחלט שלא לקבוע בשלב זה את המיקום הסופי של תחנת השלום, אשר ייקבע בהמשך ההליך התכנוני.

שתי המסילות החדשות צפויות לשנות מן הקצה את המציאות התחבורתית של ישראל בעשורים הבאים. מדובר במגה פרויקט הכולל מסילה כפולה מהרצליה ועד לנתב"ג, דרך תל אביב, באורך של כ-27 ק"מ, מהם 15 ק"מ במנהרות תת-קרקעיות.

המסילות החדשות יאפשרו הפרדה בין השירות הבינעירוני המהיר ובין השירות הפרברי, אשר נדרשת לצורך עמידה ביעדים האסטרטגיים של נגישות, מהירות ותדירות. כנהוג במדינות רבות בעולם, ההפרדה בין רשת המסילות המהירה לרשת הפרברית מאפשרת לספק רמת שירות גבוהה, לשתי הרשתות במקביל.

הפרויקט משלש את מספר הרכבות הנעות בצוואר הבקבוק העיקרי של רכבת ישראל, המוגבל היום ל-13 רכבות בשעה לכל כיוון לשעה, ויאפשר להגיע עד 38 רכבות לשעה בכל כיוון. מבחינת מספר הנוסעים, הוספת מסילות 5 ו-6 תאפשר מעבר של כ-60 אלף נוסעים בשעה בשדרת האיילון, לעומת 15 אלף כיום – גידול של פי ארבעה.

 

רכבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד