ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
יתרון משמעותי

כך ישפיע מזג האוויר על הלחימה בצפון ובדרום

מזג האוויר החורפי מהווה אתגר לחיילים ולמפקדים, אך איננו מהווה מגבלה משמעותית בהפעלת כוח אווירי ונושא בחובו יתרונות לכוח מצויד כמו צה"ל באמצעים טכנולוגיים משוכללים - אלו הסיבות

כך ישפיע מזג האוויר על הלחימה בצפון ובדרום
כוחות צה"ל בעזה צילום: דובר צה"ל

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר כי מזג האוויר החורפי דווקא יהווה יתרון לצה"ל על פני אויביו, הן ברצועת עזה והן בגבול הצפון.

הוא כותב: עונת החורף טומנת בחובה חסרונות לאויב ויתרונות לצה"ל. התמרון הקרקעי ברצועת עזה אמנם לא יהיה נוח, אך אפשרי - מכיוון שהקרקע באזור חולית וסופגת מים. יכולות התנועה של כלי רכב משוריינים בתקופת החורף אינן נפגעות עקב תיכנון הנדסי מעולה של המרכב ומערכות התנועה וההנעה.

גם יכולות הניווט של צה"ל, המתבססות על GPS ועל מערכות אחרות, לא מושפעות ממזג האוויר, אלא להיפך: מזג אוויר גשום או ערפילי למשל, מהווה יתרון לצה"ל אשר "רואה" את שדה הקרב דרך אמצעים טכנולוגיים לעומת האויב הנמצא בעלטה.

הדבר בא גם לידי ביטוי ביכולת נמוכה לכוון נשק רקטי כנגד חיילים וכלי רכב. תרומה שלילית נוספת לאויב היא הגשם המחלחל לאתרי המגורים, לאתרי איחסון האמל"ח ולאמצעי השיגור. הגשם והרטיבות פוגמים באיכות החיים של אנשי החמאס ובאמצעי השיגור, כולל חומרי ההדף וחומרי הנפץ הנדרשים לתפעול הרקטות ונשק הנ"ט.

גם תקיפות יבשתיות אחרות, למשל באמצעות מרגמות משוכללות ("עוקץ פלדה") עם פגזים מונחי GPS, מהווים יתרון כנגד אויב "עיוור". מבחינת הממד האווירי, לצה"ל ולחיל האוויר יש בנוסף לחימוש המדויק המבוסס על אמצעים אלקטרו-אופטיים גם חימושי תקיפה ושכבות הגנה מוכווני GPS שאף הם אינם מושפעים ממזג האוויר ומתנאי סביבה קשים ובהכרח אינם מגבילים את יכולות ההגנה או יכולות התקיפה של צה"ל, הן מבחינת הזמן והן מבחינת המקום.

בצפון תנאי מזג האוויר ותנאי הקרקע שונים מאשר בעזה, אך לדבר גם יתרון כי תנאי גשם וערפל מגבילים מאוד את השימוש המסיבי של החיזבאללה בטילי נ"ט, במיוחד בטיל הקורנט אשר "רוכב" על קרן לייזר בדרכו למטרתו. קרן זו נחסמת בדרכה בתנאי מזג אויר קשים.

בסיכומו של דבר, מזג האוויר החורפי מהווה אתגר לחיילים ולמפקדים, אך איננו מהווה מגבלה משמעותית בהפעלת כוח אווירי ונושא בחובו יתרונות לכוח מצויד כמו צה"ל באמצעים טכנולוגיים משוכללים.

מלחמת חרבות ברזל חורף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד