כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
תקנות עובדים זרים

אושר בוועדה: "הסרת המכשול האחרון לכניסתם של אלפי עובדים"

ועדת העבודה והרווחה אישרה הרחבה של תקנות הפיקדון למכסות חדשות של עובדים זרים בתחומי התעשייה והסיעוד במוסדות הרווחה | התאחדות התעשיינים: "הסרת המכשול האחרון לכניסתם של 3,000 עובדים לתעשייה"

אושר בוועדה: "הסרת המכשול האחרון לכניסתם של אלפי עובדים"
מטפל סיעודי צילום: pixsabay

ועדת העבודה והרווחה אישרה את הצעת תקנות עובדים זרים (פיקדון לעובדים זרים), התשפ"ד–2023. מטרת התיקון היא החלת תקנות חובת הפקדת הפיקדון לעובדים זרים בענף התעשייה גם על עובדים שנכנסים לישראל אחרי ה-1 בינואר 2024 וכן החלת התקנות גם עובדים זרים המועסקים במוסדות סיעוד שהם מסגרות הנותנות שירותי דיור טיפולי שיקומי לאנשים עם מוגבלות, לרבות ליווי לצורך שירותי פעילות יומית מטעם הרשויות או בפיקוחן. 

עו"ד גאולה צמח, משרד העבודה הסבירה: "תקנות הפיקדון חלות היום על עובדים זרים בתחומי הבניין, הסיעוד הביתי בהעסקה דרך חברות, וכן במוסדות סיעוד של הבריאות והרווחה. החלטת ממשלה שאושרה לאחרונה קובעת מכסות להעסקת עובדים זרים גם בתעשייה ובמוסדות הרווחה המיועדים לאנשים עם מוגבלות, כעת בענף התעשייה אנחנו מבקשים להחיל את התקנות גם על עובדים שנכנסים אחרי 2023 וכן להחילן על העובדים שיועסקו במוסדות הרווחה המיועדים לאנשים עם מוגבלות".

חגי מויאל, מנהל המוגבלויות במשרד הרווחה: "אנחנו מביאים עובדים לטיפול ישיר בדיירים סיעודיים שצריכים תמיכות, זה מענה לפער העצום בשוק העבודה, שמהווה כ-30% חוסר של מטפלים ישירים בדיירים במסגרות שלנו. העובד הזר יהיה חלק מצוות שלם של מטפלים, אנו לא נתבסס עליו ככוח אדם עיקרי אלא ככוח עזר מסייע".

ענבל משש, ראש מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה אמרה: "אמות המידה לקבלת היתר העסקה של עובדים זרים צריכות להיות שוות ומקצועיות. בהחלטת הממשלה נקבע כי העובדים יהוו כוח עזר, זה קבוע במפורש בנהלי רשות האוכלוסין וההגירה, כולל התפקידים והמלאכות המותרות של אותם עובדים, וזה מופיע גם בתנאים להיתר".

הוועדה אישרה את התקנות עד שנת 2025, במטרה לאפשר גמישות למשק הישראלי. יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר: אנחנו לא יודעים מה יהיה אחרי המלחמה, כמה חיילים שיחזרו מהחזית יחפשו עבודה לכן אנחנו צריכים גמישות, שאף אזרח ישראלי לא ימצא את עצמו במצב שהמעסיק מעדיף עובד זר על פניו. אם יהיה צורך נאריך את תוקף התקנות".

מיכל וקסמן חילי, התאחדות התעשיינים בירכה על אישור התקנות והודתה לכל העוסקים במלאכת קידומן ואמרה: "התקנות האלה הן הסרת המכשול האחרון לכניסתם של 3,000 עובדים לתעשייה שמעסיקה עשרות אלפי עובדים ישראלים ותומכת בחזית ובעורף בתחומים שונים. מדובר בעובדים במקצועות שישראלים לא מגיעים לעבוד בהם". 

במהלך הדיון עלה כי תקנות נוספות שיחילו את חובת הפיקדון גם על מכסה חדשה של 1,500 עובדים בתחום התשתיות הלאומיות טרם הגיעו לאישור הוועדה, מה שמהווה חסם להבאת העובדים ותחילת העסקתם בישראל. יו"ר הוועדה ביקש להבין מנציגת משרד העבודה מדוע התקנות טרם הוגשו: " אנחנו מחכים כבר מפברואר לתקנות האלה. מדובר בענף המשווע לידיים עובדות".

עוד ציין יו"ר הוועדה כי נודע לו שטיוטת התקנות פורסמה כבר בחודש אפריל. לדבריו "אני מעריך שאם השר היה יודע שמשהו מתעכב הוא היה מאשר את התקנות". יו"ר הוועדה קרא לנציגי המשרד להאיץ את התהליך וליידע את השר בדחיפות הנושא.

 

עובדים זרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד