כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מחדל בלתי נתפס

הורי הבלונאים נפגשו: "איבדתי את האמון בצה"ל, אני לא סומכת עליהם יותר"

הורי חמישה חיילים ששירתו כמפעילי בלוני התצפית ונרצחו בחדירת מחבלים במהלך שמחת תורה, נפגשו | אמו של אמיר איל הי"ד: "הוא אמר שהגדר לא עבירה, ושאם רק מישהו ייגע בה כל הצבא יקפוץ עליו. הפקירו את הבנים שלנו"

הורי הבלונאים נפגשו: "איבדתי את האמון בצה"ל, אני לא סומכת עליהם יותר"
בלון תצפית צילום: דו"צ

ככל שעובר הזמן הולכים ונחשפים הכשלים שהובילו לכמות הנרצחים הבלתי נתפסת במהלך השבת השחורה. הוריהם של חמישה חיילים ששירתו כמפעילי בלוני התצפית (בלונאים) והוצבו בבסיס נחל עוז לשם חדרו המחבלים במהלך השבת השחורה, נפגשו ביוזמת "ידיעות אחרונות" ו-ynet. אמיר איל הי"ד, שמעון לוגסי הי"ד, דניאל שפרבר הי"ד, אלרואי בן שטרית הי"ד ונטע בר עם הי"ד. אמו של נטע, נירית ברעם אמרה כי "נטע שירת כשנתיים בעוטף, וכל הזמן ראה את אנשי חמאס מתאמנים ומתפרעים על הגדר. גם לאחותו יעלה הוא תיאר מה קורה. הוא אמר לי 'אמא, תהיה מלחמה!'".

איריס בן שטרית, אמו של אלרואי סיפרה: "גם הבן שלי אמר לי שלושה ימים לפני הטבח 'אמא, הם מתאמנים לקראת מלחמה. אמרתי לו 'אל תפחיד אותי'". אביו, רפי אמר ש"אלרואי התריע לפני יותר מחצי שנה שעומדת לפרוץ מלחמה וכלום לא נעשה".

שרון איל, אמו של אמיר מספרת כי בנה אמר ש"תפרוץ מלחמה אחרי החגים, ויחד עם זה הוא ניסה להרגיע אותי. הוא אמר שהגדר לא עבירה, ושאם רק מישהו ייגע בה כל הצבא יקפוץ עליו. הפקירו את הבנים שלנו. חצי מהבלונים לא פעלו בימים שלפני הטבח, ולכן התצפיתניות איבדו את יתרון הראייה למרחק, וזה המחדל העיקרי. אחר כך המג"ד אמר לי שבתסריט הכי גרוע הם דיברו על חדירה של מחבלים משלוש נקודות, אבל לא מ־29".

אביו, שי אמר עוד כי "יום לפני הטבח הגיע אליהם לבסיס המג"ד של גדוד האיסוף הקרבי שלהם, ומה העסיק אותו? מכת עכברים. זה שיא האבסורד. הצבא התעסק עם עכברים כשהחיילים אבטחו בלון מקורקע ולא פעיל. על מה הם שמרו, על הבד? הזלזול בתיקון הבלונים נמשך לאורך השנה האחרונה. למיטב ידיעתי, רק חצי מהבלונים בגזרה פעלו ביום האסון, ועל זה לא קיבלנו תשובות".

ליאת עציוני, אמו של דניאל אומרת כי היא "כועסת על הרמטכ"ל ועל ראש השב"כ. הילדים שלנו הופקרו, והם, במקום להקפיץ כוחות לגזרה כשהם נפגשו בלילה והבינו שמשהו רע עומד לקרות, קבעו להיפגש ב-8:00 בבוקר. ויחד איתם כל הממשלה צריכה לעוף בגלל ההתעלמות מההתראות. איבדתי את האמון בצה"ל, אני לא סומכת עליהם יותר".

בן שטרית הוסיף כי "זה חטא היוהרה. החזיקו אותם ולא התייחסו לתוצרים שלהם. הייתה מחשבה לעשות להם הסבה לרחפנים ולסגור את היחידה, אבל בסוף זה לא קרה. האסון הקדים את ההסבה. הכשרתם את טובי בנינו למקצוע הזה, אז למה למען השם התעלמתם מהדיווחים, מההתראות, ובעיקר מהעבודה המקצועית שלהם?".

דובר צה"ל מסר לYnet כי "לוחמי הבלון במוצב נחל עוז לחמו לחימה עיקשת מול המחבלים ב-7 באוקטובר, ולאחר שחיסלו מספר מחבלים נפלו בקרב. צה"ל יערוך תחקיר מפורט ומעמיק כשהמצב המבצעי יאפשר זאת, יציג את המידע למשפחות ואז לציבור".

עזה מלחמת חרבות ברזל נחל עוז חייל נהרג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד