י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
המחדל נחשף

הידיעה הדרמטית שהגיעה לידי השב"כ לפני המתקפה

מספר חודשים לפני מתקפת השבעה באוקטובר הגיעה לידי השב"כ ידיעה ממקור אנושי בעזה לפיה בחמאס מתכננים "מהלך גדול" - שבוע לאחר יום הכיפורים. יחד עם זאת, בשב"כ סימנו את את המידע כ"לא משמעותי"

הידיעה הדרמטית שהגיעה לידי השב"כ לפני המתקפה
נתניהו עם ראש השב"כ רונן בר צילום: לע"מ

חודשים בודדים לפני מתקפת הפתע של חמאס בשבת השחורה הגיעה לידי השב"כ ידיעה ממקור אנושי ברצועת עזה על הכוונה של ארגון הטרור לבצע "מהלך גדול", כך נחשף ב'חדשות 12'. הידיעה שהגיעה כללה אף את תאריך האירוע - בדיוק כפי שהתרחש.

המידע המשמעותי הגיע מפי של מקור המכונה "מבוע" כינוי למי שמביא מידע מכלי שני. במקרה זה, הוא הביא את הידיעה ממישהו ששמע על התכנון של החמאס, ולא היה עד לה ישירות.

בשב"כ לא סומנה האזהרה כמידע משמעותי. ובשל כך המידע לא עבר לדרגים הגבוהים יותר, וביניהם ראש השב"כ רונן בר.

גורמים בשב"כ אמרו כי המקור "היה חדש יחסית, לא מקור ותיק, גם המהימנות שלו לא הייתה ברורה". בדיעבד, אמרו בשב"כ שאמינותו "גבוהה מאוד". הגורמים בשב"כ הדגישו: "אין שום כוונה להפיל את האחריות על דרגים נמוכים, בשב"כ לא יהיה ש"ג. השאלה מה היה צריך לעשות עם המידע הזה – עוד תיבדק. בשורה התחתונה – אין וויכוח שכשלנו, ולא הבאנו התרעה למלחמה".

משב"כ נמסר בתגובה: "בעת הזו שב"כ ממוקד בלחימה. שב"כ נערך לביצוע תחקירים מעמיקים ויסודיים לטובת לימוד והפקת לקחים מלאה, ובמסגרת זו ייבדק כלל המידע שהיה קיים. מכל מקום, ההתמקדות בידיעה ספציפית כזו או אחרת, אין בה כדי לשקף את תמונת המודיעין באותה העת".

חמאס עזה שב"כ מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד