כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
שופטים ייבדקו בפוליגרף?

הלם בבג"ץ לאחר פרסום טיוטת פסק הדין של חוק הסבירות

בבית המשפט העליון נערכו הלילה התייעצויות חירום לאחר שטיוטת פסק הדין על חוק הסבירות הודלפה. שופטי בית המשפט העליון התבקשו לזרז את כתיבת ההערות שלהם כדי לפרסם את פסק הדין המלא בהקדם

הלם בבג"ץ לאחר פרסום טיוטת פסק הדין של חוק הסבירות
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

התייעצויות קדחתניות נערכו הלילה (חמישי) בבית המשפט העליון בעקבות החשיפה על כך ש-15 שופטי בג"ץ השלימו את פסק הדין בעתירות נגד חוק הסבירות - וכי על חודו של קול, ברוב של 8 מול 7, בית המשפט עומד לפסול לראשונה בתולדות המדינה חוק יסוד שאישרה הכנסת.

8 שופטים, בראשות הנשיאה בדימוס אסתר חיות, תמכו בפסילה ו-7 שופטים, ובהם השופט נעם סולברג, התנגדו.

על פי דיווח בחדשות 12, בעקבות חשיפת טיוטת פסק הדין, שופטי בית המשפט העליון התבקשו לזרז את כתיבת הערותיהם כדי לפרסם את פסק דין הסבירות בהקדם. 

ב'ווינט' דווח כי ההערכה היא שגם אם איש משופטי העליון לא הדליף את הטיוטה ישירות, היא הועברה לפוליטיקאי שהעביר אותה לתקשורת במטרה להביך את בית המשפט, ולסכל את ההחלטה לבטל לראשונה מאז קום המדינה חוק יסוד של הכנסת.

עוד דווח כי ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, יכריע היום האם ואיך לפתוח בבדיקה של מקור הדלפת הטיוטה. חקירה פלילית אינה באה בחשבון, שכן אין מדובר במסמך ביטחוני.

עם זאת, תיתכן חקירה פנימית של שופטי העליון והצוותים המשפטיים, כולל שימוש בפוליגרף אם השופטים יסכימו להיבדק במכשיר.
אתמול דווח בחדשות 12 כי בג"ץ צפוי לפסול את חוק הסבירות, החוק היחיד שחוקקה הקואליציה במסגרת הרפורמה המשפטית. יצוין כי זאת תהיה הפעם הראשונה בתולדות המדינה חוק יסוד.

על פי הדיווח, בימים האחרונים השלימו 15 שופטי בג"ץ את פסק הדין בעתירות נגד החוק, שמשתרע על פני מאות עמודים. שמונה שופטים, בראשות הנשיאה בדימוס חיות, כתבו החלטה בעד הפסילה. שבעה שופטים, בהם השופט סולברג, התנגדו לפסילה.

עקרונית, יש סיכוי קטן שהתוצאה תשתנה, מכיוון שכעת קורא כל שופט את פסיקותיהם של 14 עמיתיו ומגיב. שינויים כאלה התרחשו בעבר בכמה מקרים.

שופטים בעליון מתחו ביקורת חריפה על הנשיאה הפורשת חיות שלדבריהם דחקה אותם לסד זמנים בלתי אפשרי עד המועד האחרון שבו היא יכולה לפרסם פסק דין, שלושה חודשים לאחר פרישתה שיחולו בעוד שבועיים. ביקורתם מתעצמת לאור העובדה שללא דעותיהם של חיות וברון הפורשות, התוצאה הייתה מתהפכת ל-7-6 נגד הפסילה.

דעת הרוב בטיוטת פסק הדין: ענת ברון, אסתר חיות, יצחק עמית, עופר גרוסקופף, ח'אלד כבוב, עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז, רות רונן. דעת מיעוט בטיוטת פסק הדין: יחיאל כשר, נעם סולברג, יוסף אלרון, אלכס שטיין, יעל וילנר, דוד מינץ, גילה כנפי-שטייניץ.

כזכור, החוק לצמצום עילת הסבירות אושר בכנסת בסוף חודש יולי. החוק נחקק במסגרת תיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", והוא למעשה שולל מבית המשפט את היכולת להתערב בהחלטות של השרים שהתקבלו ב"חוסר סבירות קיצוני". 

באמצע חודש ספטמבר התכנסו כל שופטי העליון, בהרכב חסר תקדים, לדיון שעסק בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. הישיבה ארכה יותר מ-13 שעות, והיא שודרה בשידור ישיר באתר בית המשפט העליון. במסגרת העתירות התבקש בית המשפט לפסול את חוק הסבירות.

 

עילת הסבירות הרפורמה המשפטית בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד