ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"חלוצי מבול אל אקצא"

חמאס הקים בלבנון תנועת נוער חדשה לביצוע טרור נגד ישראל

ארגון הטרור חמאס הקים תנועת נוער חדשה במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון. התנועה הוקמה כדי לשמש "חיל שייקח חלק בשחרור ירושלים ומסגד אל אקצא". לדברי מקורות לבנונים, חמאס הכריזה על הקמת תנועת הנוער ללא תאום עם רשויות לבנון, דבר שמהווה, בראייתם, פגיעה בריבונות ממשלת לבנון

חמאס הקים בלבנון תנועת נוער חדשה לביצוע טרור נגד ישראל
מחבלי חמאס צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

תנועת חמאס הכריזה ב-4 בדצמבר 2023 על הקמת תנועת נוער חדשה בשם “חלוצי מבול אלאקצא” במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון. לדבריהם, התנועה הוקמה כדי לשמש “חיל חלוץ של ההתנגדות, שייקח חלק בשחרור ירושלים ומסגד אלאקצא”. בפועל, נועדה התנועה להוות מסגרת ארגונית לגיוס אידיאולוגי ולהכשרת צעירים פלסטינים במחנות הפליטים בלבנון כפעילי טרור שיפעלו במסגרת תנועת חמאס נגד ישראל מגבול לבנון, זאת על-פי המודל של תנועות נוער של ארגוני טרור אחרים.

בעקבות הבעת הסתייגות מצד גורמים רבים בלבנון, כולל גורמי ממשל, מהקמת התנועה, ניסתה חמאס להמעיט מחשיבותה ולהציגה כתנועה חברתית אידיאולוגית ולא כמערך צבאי, אך נראה, כי הציבור הלבנוני לא השתכנע והוא ממשיך לגלות הסתייגות מהקמתה. הסתייגותם נובעת בעיקר מחשש שפעילותה תהפוך במהרה לפעילות של מדינה בתוך מדינה, כפי שפעלה תנועת פתח בדרום לבנון מסוף שנות הששים עד שנת 1982 (מלחמת לבנון הראשונה), באזור שכונה “פתחלנד”, ולמיליציה נוספת שתפעל לצד חיזבאללה ו"ציר ההתנגדות" מלבנון.

לדברי מקורות לבנונים, חמאס הכריזה על הקמת תנועת הנוער ללא תאום עם רשויות לבנון, דבר שמהווה, בראייתם, פגיעה בריבונות ממשלת לבנון ומציג את המדינה באור בעייתי, בפרט על רקע העימות בין חיזבאללה וישראל שהעצים משמעותית לאחר פרוץ המלחמה ברצועת עזה. סיבה נוספת לאי שביעות הרצון של ממשל לבנון היא תלותה של לבנון בסיוע מדינות המערב וממדינות ערב המתונות על רקע המשבר הפוליטי והכלכלי הקשה במדינה והרצון שלה להצטייר בעיני מדינות המערב כמדינה חופשית, פרו-מערבית וריבונית, שאינה מעוניינת בלחימה ובטרור שייצא משטחה.

הטיעון של חיזבאללה לפיו הוא לא היה מודע להקמת התנועה אינו סביר, שכן, כל דבר המתרחש בדרום לבנון נמצא תחת שליטת הארגון. להערכת
מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, חיזבאללה מודע לקיום התנועה וייתכן אף שהיה לו חלק ביוזמה להקמתה. עבור חזבאללה מהווה הקמת התנועה מאגר פעילים צבאיים נוסף מקרב האוכלוסייה הסונית שניתן לגייסה ללחימה נגד ישראל, ואחיזה נוספת במחנות הפליטים הפלסטינים.

שלושה ימים לאחר ההכרזה, החלה חמאס לחלק מנשרים הקוראים לבני הנוער הפלסטיניים במחנה הפליטים עין אלחלוה שליד צידון להתפקד לתנועה בשלושה מרכזים ייעודיים. בראש המנשר הופיע שם תנועת הנוער והלוגו שלה, ומתחת נכתב: "השתתף בפרויקט ההתנגדות – התפקדו לחלוצים" (חלוצי מבול אלאקצא). במנשר פורסמו פרטים על מרכזי הרישום ושעות הפעילות שלהם.

למרות הצהרת חמאס לפיה פרויקט תנועת הנוער הוא לא רק צבאי, ניתן למצוא עדויות לאופייה הצבאי של התנועה. כך למשל העיתונאי הפלסטיני, עבד אלבארי עטואן, ציין כי לתנועה פוטנציאל להיות גדולה מאד, שכן לטענתו, רבים מתוך 250,000 הפליטים הפלסטינים החיים בלבנון יצטרפו אליה. הוא ציין שהתנועה תהיה חמושה ויהיו ברשותה טילים מדויקים, נשק ו"מוחות" והיא תפעל בתאום עם חיזבאללה, שיאמן את כוחותיה. הוא הוסיף כי קרבתה של דרום לבנון לגליל תסייע לשחרור פלסטין, והגדיר את האירוע כ"תחילתו של שחר חדש של התנגדות מלבנון".

נער פלסטיני ממחנה הפליטים עין אלחלוה שהצטרף לתנועה ציין כי "אנחנו בדרך לשחרר אץ אדמתנו מידי הציונים". הנער דיבר באירוע שארגנה חמאס בצידון, ככל הנראה במחנה הפליטים עין אלחלוה, כשהוא רעול פנים ועוטה על מצחו סרט של יחידת אלנח’בה, היחידה המובחרת של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס.

לצדו עמדו נערים נוספים שעטו על ראשיהם סרטים וכובעים של אלנח’בה של עז אלדין אלקסאם ושל פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין וסרט ראש עליו מצויר סמל של תנועות הג’יהאד העולמי.

על רקע הביקורת שנמתחה על הקמת התנועה, נאלצו בחמאס להבהיר את הדברים ואף להתנצל. אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, מסר כי ההודעה על הקמת התנועה הובנה שלא כהלכה, וכי לא הייתה כוונה להקים ארגון צבאי, אלא להקים פרויקט כללי של “ההתנגדות”. הוא הכחיש שהמטרה היא להשתלט על המחנות הפלסטיניים בלבנון וציין כי לחמאס אין כוונה להקים “חמאסלנד”, ואין צורך לחשוש מכך.

עבד אלהאדי הבהיר כי חלוצי מבול אל אקצא אינה תנועה צבאית שמטרתה לקלוט לוחמים ולהכשירם כדי להצטרף לשורות “ההתנגדות”, אלא זו מסגרת גיוס עממית שנועדה לקלוט את הצעירים הפלסטינים.

חמאס לבנון חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד