כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מוחזקים בצפיפות של 3 מ"ר

תפוסת האסירים בבתי הכלא בישראל קרובה ל-100%

נכון ליום 27.12.23 מוחזקים בבתי הסוהר 19,756 כלואים | שב"ס מדווח שהוא יכול להחזיק ב- 20 אלף אסירים לכל היותר | מאז פרצה המלחמה חלה עלייה של למעלה מ- 3,400 אסירים בבתי הכלא | כ- 88% מהאסירים הביטחוניים וכ- 18% מהאסירים הפליליים, מוחזקים בצפיפות של 3 מ"ר

תפוסת האסירים בבתי הכלא בישראל קרובה ל-100%
אסירים, אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לאחר שהממשלה החליטה להאריך את תוקפה של ההכרזה על אירוע חירום כליאתי, הוועדה לביטחון לאומי הצביעה פה אחד בעד המשך הארכת ההכרזה על מצב חירום כליאתי לפי סעיף 19כ לפקודת בתי הסוהר (נוסח חדש), התשל"ב -1971. ההארכה תהיה בתוקף עד ליום ח' בשבט התשפ"ד, 18.01.24.

מצבת הכלואים נכון ליום 27.12.2023 בבוקר עמדה על 19,756 כלואים, עלייה של למעלה מ- 3,400 במצבת הכלואים מפרוץ המלחמה, מצבת הכלואים טרם המלחמה עמדה על 16,353. כ- 88% מכלל האסירים הביטחוניים וכ- 18% מהאסירים הפליליים, החוזקו בצפיפות של 3 מ"ר לאסיר, זאת בניגוד לפעימה הראשונה של החלטת בג"צ 1892/14.

מ"מ יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ציין כי "הגיע הזמן להפסיק את הקייטנה באגפים הביטחוניים, הרוצחים מחמאס ושאר ארגוני הטרור צריכים להיות במינימום התנאים שהחוק מאפשר. אני מצפה משירות בתי הסוהר להחמיר ולצופף עוד יותר דווקא את אסירי חמאס. בזמן בו הצפיפות גדלה בבתי הכלא הם הראשונים שצריכים לשלם את המחיר".

סגן גונדר, אליאסף זכאי, ראש ענף תכנון כליאה בשב"ס: "בתוך שבוע או שבועיים, נגיע לקליטה מקסימלית של אסירים בבתי הסוהר. כ- 88% מהאסירים הביטחוניים נמצאים במרחב מחייה של פחות מ- 3 מ"ר לאסיר. בנציבות שב"ס עשו חישוב להיערכות לקראת מדיניות של ציפוף האסירים. אנחנו נותנים לכל מפקד בית סוהר לנהל את המדיניות שלו לציפוף אסירים. נאלצנו לצופף יותר אסירים ממה שחשבנו".

עו"ד אביב ישראלי, לשכת היועמ"ש במשרד לביטחון לאומי: "נוכח העלייה בכמות הכלואים מאז פרצה המלחמה, יש צורך להאריך את מצב החירום הכליאתי שמאפשר לכלוא אסירים בתנאים מחמירים יותר. הוראת השעה מוארכת ב- 18 ימים והיא תתחדש בהמשך ככל שיהיה צורך בכך. הרף לקליטת אסירים של שב"ס עומד על 20 אלף אסירים כלואים בבתי הכלא. יש משמעויות ביטחוניות לריבוי אסירים בתוך מתחמי הכליאה. המל"ל צפוי להתכנס לדון בסוגייה זאת כבר מחר. סוגיית צפיפות האסירים רלוונטית לדרגים הכי בכירים של המדינה".

במשרד לביטחון לאומי דיווחו כי צוות ההיגוי והיישום הלאומי בראשות מנכ"ל המשרד התכנס בשבוע שעבר לצורך ביצוע הערכת מצב כליאתית ונדרש גם למצוקת מקומות הכליאה המשמעותית והחרפתה במהלך תקופת מלחמת חרבות ברזל נוכח המעצרים הרבים שבוצעו במסגרתה. בהערכת המצב השתתפו נציגים מהמשרד לביטחון לאומי יחד עם כלל הגורמי הביטחוניים ומשרדי הממשלה שרלוונטיים לנושא.

במסגרת הערכת המצב במשרד לביטחון לאומי, הוסכם כי נדרש לקדם מענים באופן מידי. במסגרת זו, עלו הצעות למענים ופעולות אפשריות, הן בטווח הזמן המידי והן בטווח הזמן הבינוני-ארוך לצורך הרחבה של מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר וכן לצורך מתן מענה לקליטת עצורים מגורמי הביטחון השונים. בימים אלה נבחנת אפשרות קידומם של מענים ופעולות הנ"ל, לרבות ההסדרה הנדרשת.

אסירים ביטחוניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד