י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

זהירות: מסנוורים אתכם בכבישים!

הבעיה: אתם בנהיגה בכביש, והשמש מסנוורת אתכם ומונעת מכם שדה ראיה גדול • אין לכם את היכולת לראות אם הרמזור ירוק או אדום? לא בטוחים אם ניתן לבצע עקיפה? • מה עושים בכדי למזער סנוור בעונה זו? • כללי נהיגה לשעות בין הערביים המסנוורות

יח"צ
יח"צ

איתי אלון, מומחה לנהיגה נכונה ומנכ"ל אלטרנתיבי – יוצרים תרבות נהיגה: "בחורף כבר בשעות אחר הצהריים (16:00-17:00) הנהגים בכבישים ירגישו את הסנוור הקשה שייווצר ממנה. יש לזכור כי בשעות אלה הכבישים עמוסים בנהגים השבים הביתה לאחר יום עבודה, חלקם, אם לא רובם עייפים, לעיתים ממהרים ופחות מרוכזים. שקיעת השמש המוקדמת יוצרת לנהג קשיים מרובים עקב הסנוור והבוהק שנוצרים מזווית השמש הנמוכה המגיעה ישירות מול עינינו בעונה זו".

אלון מוסיף: "בשעות בין הערביים כל הנהגים חשופים לסנוור, בין אם השמש נמצאת ישירות ממולנו, בין אם מצדנו או מאחורינו כך לדוגמא: בעת נסיעה לכיוון מערב - אנו נוהגים מול השמש הנמוכה, והנהג המסונוור מתקשה להבחין בפרטים כמו אורות בלם של הרכב שלפניו, אורות רמזורים, תמרורים וכו'. בעת נסיעה לכיוון מזרח - נהג נתקל בבעיית סינוור מאחור, כשהשמש מקרינה על מראות הרכב והבוהק שחודר לעיניו פוגע ברוחב שדה הראיה שלנו. הסכנה הינה כפולה ומכופלת כיוון שנהגים המתקרבים אלינו ממול מסונוורים אף הם ועלולים להתקשות להבחין בנו". בעת נסיעה לכיוון צפון או דרום- נחווה סנוור מהצד.

אורי גולדפרב, מנהל ההדרכה ב"אלטרנתיבי – יוצרים תרבות נהיגה", מביא לנו את כללי הנהיגה שיגבירו את הבטיחות בנהיגה למרות הסינוור הטורדני בשעות בין הערביים בעונה זו:

1.יש לשמור על המראות והחלונות נקיים
כיוון שהאבק המצטבר עליהם יוצר שבירה של קרני האור ומגביר את אפקט הסנוור לנהג.

2.יש להפעיל "מצב מונע סנוור" במראה המרכזית.
הכלל נכון בכל יום, והופך לקריטי שבעתיים בעת נסיעה מזרחה בשעות בין הערביים. "מצב מונע סנוור" יכול לעזור להימנע מהסנוור המגיע מהמראה המרכזית. הפעלת המצב מתבצעת ע"י משיכת הכפתור שנמצא מתחת למראה

3.יש להשתמש בסך השמש (מגן השמש).
בעת נסיעה מול השמש מומלץ להנמיך את סך השמש שמעל ראש הנהג. יש לזכור שסך השמש מסתיר את קרני השמש הישירות, אך גם מצמצם את שדה הראיה שלנו קדימה. לכן, יש להתאים את מהירות הנסיעה בהתאם לשדה הראיה הנצפה.

4. יש להשתמש במשקפי שמש איכותיים.
סינון UV הוא לא הכל. יש לבחור גוון משקפיים כהה מספיק כדי שיסנן משמעותית את קרינת השמש עד כדי שנוכל לנהוג מול השמש בעיניים פקוחות לחלוטין.

5.שימוש ברשתות הצללה.
בעת זווית שמש צידית מומלץ להשתמש ברשתות הצללה מהסוג השחור הנקי ללא פרסומות עליהם. על מנת לעמוד בקריטריון החוקי- יש לוודא שהרשת אינה מסתירה את שדה הראיה אלא רק מצלה. כמו כן, חשוב להקפיד לא להסתיר את מראות הצד באמצעות הרשת. יש להגביל השימוש לנסיעה בינעירונית בלבד.


6. התנהגות של מצב ערפל.
ברגעים בעייתיים כשמתקיים סנוור הדדי בין שני כלי רכב יש לנהוג כפי שנוהגים במצב ערפל דהיינו: להדליק אורות מצוקה, לנסוע בנסיעה איטית, לפתוח את החלון ואפילו להשתמש בצופר במקומות בהם יש ספק לגבי יכולת הנהג המגיע ממול לראות אותנו עקב הסנוור החמור.

7. בכל שעות היממה יש לנסוע עם אורות הרכב
בכדי שכלי רכב אחרים יזהו אותנו בקלות.

8. כלל לבעלי מספר גבוה במשקפיים.
ידוע כי לאנשים בעלי קוצר ראיה משמעותי (מספרים 6-7 ומעלה) זמן הסתגלות הראיה לאחר סנוור גדול משמעותית מאשר לאדם בעל ראיה תקינה. עוברות דקות ארוכות של זמן הסתגלות לאחר כל סנוור. לכן עליהם ליישם את כל כללי הנהיגה המפורטים כאן ובמידה ועדיין חשים לא בטוחים העצה הבטיחותית היא להימנע מנסיעה בשעות בין הערביים הבעייתיות בסנוור.

איתי אלון: "כשנוהגים מסונוורים לא ניתן להבחין בסכנות או שנבחין בהן מאוחר, ונאבד את יכולתנו להגיב ולהיחלץ מהסכנה, יישמו כללי נהיגה פשוטים אלו והגיעו בבטחה הביתה".
נהיגה סינוור זהירות בדרכים רכב שמש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד