כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בג"ץ: משרד המשפטים יסביר מינויה של פלמור

לטענת העותרים, מינויה לתפקיד מנהלת בתי הדין, שבוצע על ידי ציפי לבני טרם פוטרה, יוצר בעיות חמורות

בג"ץ: משרד המשפטים יסביר מינויה של פלמור

שופט בג"ץ ד"ר יורם דנציגר הורה אתמול (ב') למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה להגיב על העתירה שהגישה התנועה למדינה יהודית נגד שרת המשפטים המפוטרת ציפי לבני, בשל מינויה של מנכ"לית משרד המשפטים, איימי פלמור, למנהלת זמנית של בתי הדין הרבניים.

החלטת השופט דנציגר באה בהמשך לבקשה דחופה שהגישה התנועה למדינה יהודית, בה הוכח כי בניגוד לתירוצים של משרד המשפטים לבג"ץ - כביכול פלמור מחליטה רק בעניינים אדמיניסטרטיביים של בתי הדין הרבניים - הרי שבפועל, פלמור מתערבת בחוסר סמכות אף בעניינים שיפוטיים.

"מדובר במס שפתיים ובניסיון לסמא את עיני בג"ץ", מסביר עו"ד אורי ישראל פז, היועץ המשפטי של התנועה למדינה יהודית. "הוכחנו בפני בג"ץ כי פלמור הצהירה בהרצאתה הפומבית לאחרונה בפני ועדת זכויות האדם של האו"ם בג'נבה שכביכול יש בידה סמכויות מהותיות במילוי תפקידה כמנכ"לית בתי הדין הרבניים, וכלל לא מדובר בעניינים משרדיים בלבד".

בבקשה שהוגשה לבג"ץ נטען עוד כי במהלך חמשת החודשים של כהונתה "הזמנית" של פלמור בתפקיד, היא התערבה בעבודת מערכת השיפוט הרבני בכך שהתיימרה להכריע בשיקולים המערכתיים של עריכת כינוס ההשתלמות השנתי של הדיינים שמתקיים זה עשרות שנים, פלמור התערבה בשיטת העבודה של הדיינים בכל הנוגע לאישורי תצהירי בנות דתיות מפני גיוס לצה"ל, ואף ניסתה לחבל בשיטת הטיפול של הדיינים בהליכים שלא שולמה בהם אגרה בעוד שלפי התקנות הסמכות לכך מסורה לדיינים בלבד.

השופט דנציגר הורה, כאמור, למחלקת הבג"צים להתייחס לגופו של עניין להחלטה של השרה המפוטרת ציפי לבני למנות את פלמור במינוי זמני ובלתי חוקי לתפקיד מנכ"לית בתי הדין הרבניים.

כזכור, באוגוסט 2014 מינתה לבני את פלמור, חרף חוות דעת משפטית של היועצת המשפטית של משרד המשפטים, עו"ד לאה רקובר, שקבעה כי המינוי של פלמור "אינו נטול ספקות", כלשונה, עד כי "אף בשעת דחק לא ניתן להטיל אחריות ולו על נושא אחד שבתחום הניהול של בתי הדין הרבניים על מי שאינו מנהל בהתאם לסעיף 13 לחוק הדיינים".

בעתירה לבג"ץ טענה התנועה למדינה יהודית כי במינויה של פלמור לתפקיד מדובר ב"פשע מינהלי" שביצעה השרה לבני המפוטרת - תוך פגיעה צורמת בעיקרון הפרדת הרשויות, המקודש בכל מדינה דמוקרטית מתוקנת, שנעשה בניגוד עניינים מוסדי מובהק, בניגוד להוראות חוק מפורשות ובנימוקים משפטיים נוספים.

יצוין כי לאחרונה (25.12.2014) נערכה פגישה של הרב הראשי לישראל ונשיא בתי הדין הרבניים, הרב יצחק יוסף, עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בלשכתו. במסגרת הפגישה תיאר הרב יוסף את מצבם העגום של בתי הדין הרבניים והצביע על הצורך הדחוף במינויים של עשרות דיינים חדשים לתקנים הפנויים. לאחר הפגישה, הועברה ללשכת היועץ וינשטיין פנייה בכתב מבתי הדין הרבניים, שבה התייחסות של מזכירי בתי הדין האזוריים ובית הדין הגדול למצבם הקשה מנשוא במתן שירות סביר לאזרחי ישראל - מעוני הדין.

התנועה למדינה יהודית סבורה כי מינויים של 20 דיינים חדשים בתקופת הבחירות הנוכחית איננה מנוגדת להנחיות היועץ וינשטיין, המורות על הפסקת המינויים לשירות הציבורי כשבהם מעורבים שרי הממשלה, כאשר במקרים חריגים שבהם יש "צורך חיוני של ממש, אשר אם לא ייענה, ייווצר חלל העלול לפגוע באינטרס ציבורי חשוב" - תישקל האפשרות לפעול למינויים.

"בפרשת מחדלי המינויים של דיינים חדשים ומנכ"ל לבתי הדין ישנו צורך חיוני של ממש לאיוש התפקידים, אחרת עלול להיפגע אנושות האינטרס הציבורי", טוען עו"ד אורי ישראל פז. "מערכת ציבורית ענפה, שנפתחים בה כ-90,000 תיקים מדי שנה, המתוקצבת שנתית בסך של 175 מיליון שקל מהקופה הציבורית – איננה מסוגלת לתפקד כיאות ללא מנהל בעל סמכויות שיפוטיות העומד בראשה, כמצוות הוראות החוק והאינטרס הציבורי בקיומו של מינהל תקין".

בתוך כך, התנועה למדינה יהודית פנתה במכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו, המכהן כיום כשר המשפטים, בבקשה למנות לאלתר נציג של הממשלה (במקומו של שר הפנים הפורש, גדעון סער) כחבר מטעם הממשלה לוועדה לבחירת דיינים. ראש הממשלה התבקש גם לפעול בדחיפות מול לשכת היועץ וינשטיין לכינוס מיידי של הוועדה לבחירת דיינים ולמינוי מנהל בפועל לבתי הדין, כי האינטרס הציבורי מחייב שתכונס הוועדה ללא דיחוי נוסף.
מינוי בתי דין לבני משפטים בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד