י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"מדובר בראייה אסטרטגית"

אושר בכנסת: המהלך שעשוי לפתור את בעיית הצפיפות

לאחר האישור יוכלו בעת ובעונה אחת להיות 1750 עצורים או אסירים משוחררים ברישיון שמפוקחים רק באיזוק אלקטרוני | יו"ר הוועדה ח"כ איימן עודה הודיע כי הוועדה תעקוב אחר ניצול המכסות

אושר בכנסת: המהלך שעשוי לפתור את בעיית הצפיפות
אילוסטרציה צילום: unsplash

הוועדה המשותפת של ועדת המדע והטכנולוגיה וועדת החוקה לפי סימן ג'1 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996) מעצר בפיקוח אלקטרוני, אישרה את הצעת צו סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים) (מכסת מפוקחים בפיקוח אלקטרוני) (תיקון), התשפ"ג-2023. על פי חוק המעצרים, המספר המרבי של מכסת המפוקחים שניתן לפקח עליהם בעת ובעונה אחת בפיקוח אלקטרוני יקבע בצו של השר לביטחון הפנים (כיום השר לביטחון לאומי), בהסכמת שר האוצר, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדה משותפת לוועדת המדע והטכנולוגיה ולוועדת החוקה.

לעניין זה, המספר המרבי שיקבע השר כאמור יכלול הן עצורים בפיקוח אלקטרוני לפי חוק המעצרים, והן אסירים ששוחררו על-תנאי בפיקוח אלקטרוני לפי הוראות חוק שחרור על-תנאי ממאסר. ביום 25.8.2020 נקבע צו מכסת מפוקחים בפיקוח אלקטרוני, אשר קבע כי מכסת המפוקחים כאמור הינה 1,250 מפוקחים.

לפי הצו שאישרה היום הוועדה, תוגדל מכסת המפוקחים, כך שהמספר המרבי של מפוקחים שניתן לפקח עליהם בעת ובעונה אחת בפיקוח אלקטרוני יהיה 1,750 מפוקחים. זאת, כחלק מהפעולות הננקטות על ידי ממשלת ישראל, במטרה לייעל ולהרחיב את מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר, במסגרת קידום יישום פסיקת "בג"ץ שטח המחיה".

הצו מובא, בהתאם ובהמשך להחלטת הממשלה מיום 23.10.2022, בנושא תכנית לאומית לייעול והרחבה של מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר.

יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה ציין כי "אנחנו האוכלוסייה הערבית סובלים קשות. קרו מקרים שהוחלט על אזיק אלקטרוני והפשעים המשיכו, יש בעיה של פגיעה בנשים, דברים מאוד רגישים, לכן כל החלטה צריכה להיות כזאת שתשקף את הדברים הללו. כולנו פה מחפשים את טובת החברה רוצים לקבל החלטה לטובת כולם".

ח"כ טלי גוטליב מ'הליכוד' הגיבה ואמרה: "לא תיראו אף פסק דין בישראל ששוקל שחרור בתיק מסוכנות בגלל העומס בבתי הסהר , כולם רוצים תנאי כליאה נורמליים. צריך לשנות את חוק שחרור על התנאי. הייתי מצביעה נגד, אבל יש משמעת קואליציונית, אין לכם צורך בהגדלה לא ניצלתם את המכסה".

היועצת המשפטית לוועדה, נירה לאמעי רכלבסקי, חידדה כי "חשוב להדגיש כי ההחלטה הסופית על הכנסת לפיקוח אלקטרוני היא של בתי המשפט לגבי עצורים וועדות שחרורים לגבי אסירים. זאת, גם אם הפרקליטות תסכים למעצר בפיקוח אלקטרוני. לכן, לא ברור מדוע נדרשת הגדלת מכסה כה משמעותית כאשר יש תת ניצול של התקנים הקיימים. כיצד ניתן לצפות מה יעשה בית המשפט?".

אורי ליימן, אגף התקציבים באוצר, ביקש להזכיר לחברי הוועדה: "יש מצוקה אדירה בבתי הכלא, יש צפיפות מטורפת ששב"ס לא עומד בה. מדובר בראייה אסטרטגית. אם אפשר להקל נעשה הכל. עלות של אחזקת עצור בבית כלא היא פי 4 מעלות הפיקוח באזיק אלקטרוני".

לדברי ד"ר סיגל שהב, מהקליניקה לזכויות הליך פלילי: "בהמשך לנתונים אתמול על 100% תפוסה בבתי הכלא, גם במקרי הפשיעה בחברה העברית ואלימות במשפחה לא תהיה לנו אופציה אחרת חוץ מאיזוק אלקטרוני. חייבים לפתח כלים נוספים להתמודדות עם התפוסה של בתי הכלא".

נורית כהן יחימוביץ, מהמרכז המחקר והמידע של הכנסת, אמרה: "במבט של כמה שנים לאחור, המכסה לא נוצלה. הגענו ל84% אחוזים נכון לאתמול. יש עלייה פי 2 בשימוש בכלי אצל שפוטים. חשוב להצביע על גידול בקבוצת העצורים בשל אלימות במשפחה מ-26 ב-2019 ל-94 עצורים כיום".

הוועדה אישרה את הצו בתמיכת היו"ר ח"כ איימן עודה וח"כ משה סעדה. לא היו מתנגדים או נמנעים. יו"ר הוועדה ח"כ עודה סיכם: "נקבל את ההמלצה אך נבקש שהרשות לשיקום האסיר יהיה לה חלק ניכר במכסה, כמו כן הוועדה, תקיים פיקוח פעם בשישה חודשים לוודא יישום של הדברים. יש לתת דגש בשני נושאים -אלימות במשפחה ואלימות בחברה הערבית".

כלא אזיק אלקטרוני צפיפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד