כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
דרוש מענה לרבש"צים וכיתות הכוננות

חבר הכנסת הזהיר מפני "התנפלות מחבלים מג'נין"

מענה לרבש"צים וכיתות הכוננות? הכנסת מקדמת גוף אחוד לנושא | בדיון בוועדה לבטחון לאומי הזהיר היו"ר פוגל מפני "התנפלות מחבלים מג'נין" | ח"כ מיכאל ביטון:" המלחמה הציפה בעוצמה את חשיבות הרבש"צים וכיתות הכוננות"

חבר הכנסת הזהיר מפני "התנפלות מחבלים מג'נין"
מחבלים בג'נין צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

בדיון סוער שהתקיים בוועדה לבטחון לאומי, רוב הדוברים הציגו עמדה אחידה על הצורך בגוף אחוד שייתן מענה לסוגיית הרבש"צים בכל הקשור להיעדר סמכויות ותקציב כדי לתת מענה להגנה על היישובים.

יו"ר הוועדה ח"כ צבי פוגל עדכן שיתקיים דיון נוסף בנושא ואמר: "חייבים לרוץ בשני שלבים אחד מיידי, איך משמרים יכולות ומגבירים עוצמות ומאפשרים לרבש"צים לבצע את תפקידם. בשלב השני שתי אפשרויות - גורם אחד לוקח אחריות על הכל שזאת האופציה העדיפה, או מועצה אחת שתהיה אורגנית- אם תחת צה"ל כולה צה"ל ואם לא אז לא. הרבש"צים והקב"טים צריכים לקחת אחריות לחיי אדם אבל חייבים לתת סמכויות ואמצעים לעשות את זה. נקיים דיון בקרוב על הסטטוס לראות מה הפערים וגם על העתיד. אם לא נעדכן את תפיסת הבטחון להגנה אזרחית נחזור ונפגוש את ה7.10 בעוצמות יותר גדולות. לא אתפלא אם מחר פלסטינים יצאו מג'נין ומתנפלים עלינו."

ח"כ פוגל. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

חה"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכח אמר: "מלחמת ׳חרבות ברזל׳ הציפה בעוצמה את חשיבותן ותרומתן של כיתות הכוננות, הרבש"צים והרב"שים. אלה צריכים להיות מצוידים במיטב הציוד, בדומה לחיילי חי״ר. בנוסף, האחריות כיום על כיתות הכוננות נחלקת בין שלושה גורמים שונים: צה"ל, מג"ב והמשטרה, אין ספק שזוהי העת למסד ולעגן את מעמדם וכן להטיל את האחריות בנושא על גוף מקצועי אחד בלבד ומשרד ממשלתי אחד״.

איתי הופמן, יו"ר ארגון הרבש"צים מבית ההסתדרות הלאומית: "חשוב לקדם פתרון של גוף ארצי אחוד, עם יכולת לתת מענה אמיתי, למען הביטחון של אזרחי ישראל, עם סמכויות לרבש"מים ולכיתות הכונות לטפל באירוע. היום אני רבש"צ אזרח לכל דבר. אם יש אירוע פלילי ביישוב, אין סמכויות שיטור ואי אפשר לתת כך מענה, בטח כשאנחנו יודעים שלצבא ולמשטרה לוקח זמן להגיע. ראינו ב-7.10 שמי שנתן את המענה זה הרבש"צים וכיתות הכוננות שמנעו אסון הרבה יותר גדול ואם היינו ערוכים טוב יותר ביישובים ממדי האסון היו מצטמצמים. מספר לי רבש"צ שלא יכול היה לתדלק את רכב הביטחון כי נגמר התקציב לדלקן".

רבש"צ תושייה איציק עמר, סיפר בוועדה: "התחלתי לחימה עם 2 נשקים ואקדח. לא קבלתי שום פקודות והתראות מהצבא. מקפיץ את החברים, מתנהל שבועיים בלי שיח עם הצבא. גם בהסלמה הקודמת ב"מגן וחץ" הצבא לא היה ומי שממלא את המקום זאת הרשות המקומית. איפה סוגיית הפו"ש (פיקוד ושליטה) גבולות גזרה בין פיקוד העורף לפיקוד הדרום, גם אגו בין אלופים. מי אחראי על הרבש"צים? אני פעם ראשונה שומע ממשרד הביטחון שהם אחראים. תוך כדי הלחימה התחלפו לי 4 מפקדים ביום. פשוט טירוף. יש מרכיבי ביטחון חסרים, אין לי ציר בטחון ביישוב, לא מצליח לנסוע שם. יש סבך של יער ופשוט מחבל יורה, לא צריך להיכנס ליישוב, אין לי גדר ואין לי תאורה או חמ"ל ותקשורת. אם כיתת כוננות לא מושלמות ואין פו"ש אנחנו בבעיה. לא יודע איך לשכנע את התושבים לחזור ליישוב".

ח"כ ביטון מדבר בוועדה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

לדברי ליאור שמחה, התנועה הקיבוצית: "תקשיבו לרבש"צים שמרימים דגל אדום ואומרים שיש בעיה. לא השתנו הנחיות מאז 7.10 ולא הבינו שכיתות הכוננות הן אחראיות לתחושת הביטחון. תקחו אחריות, הם החיילים בשטח, ראינו מה קרה בעוטף ומה קורה בצפון. צריך לתת לרבש"צים רוח גבית ולא להילחם נגדם. חיייבם לטפל בזה עכשיו ולא לטאטא מתחת לשטיח. לא תהיה הזדמנות שנייה".

עו"ד רן קונפינו סמנכ"ל מהאגף למשפט ויחסי עבודה בהסתדרות הלאומית, אמר: "אנחנו בהסתדרות הלאומית מלווים את הרבש"צים 6 שנים. משרד הביטחון לא רוצה לדבר איתנו ולא עם הרבשצים. מגיעים לבית הדין עם סוגיות של אין תקציב לדלק, מפטרים רבש"צים, תמיד משרד הביטחון עם אותה תשובה- תפנו ליישובים. עד שמצאנו בית אצל פוגל, ביטון, קלנר, קריב-ח"כים מכל המפלגות- מה שאתם הבנתם בממשלה ובמשרדים לא מבינים. 7.10 זה אירוע תנכ"י אז די עם הפוליטיקה, שני המשרדים צריכים לסגור עניין. צריך גוף אחד שיתכלל. יש גוף כזה וקוראים לו מג"ב שיודע לתת מענה גם לביטחון וגם לשיטור".

לדברי נועם שילסברג ממשרד הביטחון: "הוקמה ועדה והוחלט על שדרוג מעמד הרבש"צים והעסקתם כאזרחים עובדי צהל. מאז כמות הרבש"צים עלתה. לפי המלצה, הרבש"צים ידרשו לעמוד במבחני כשירות, יקבלו ציוד לחימה מלא. הוועדה מקדמת את ההצעה בנושא".

ג'נין חדירת מחבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד