כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
פורסם דוח היערכות

בישראל נערכים לעליית מפלס הים כתוצאה ממשבר האקלים

פורסם דוח היערכות לעליית מפלס הים כתוצאה ממשבר האקלים | הדוח צופה בחופי הים התיכון בישראל עלייה של 1.06 מטרים מעל אפס האיזון הארצי עד לשנת 2100

בישראל נערכים לעליית מפלס הים כתוצאה ממשבר האקלים
אילוסטרציה צילום: unsplash

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את דוח ההיערכות לעליית מפלס הים של מִנהלת ההיערכות לשינוי אקלים אשר המשרד עומד בראשה. 

על פי הדוח, תרחיש הייחוס הנסמך על דוח הפאנל הבין-ממשלתי IPCC האחרון (SSP5-8.5) צופה בחופי הים התיכון בישראל עלייה של 1.06 מטרים מעל אפס האיזון הארצי עד לשנת 2100. עוד עולה מהדוח כי בעת אירועי סערות קיצוניים נוסף על עליית מפלס חזויה של 1.06 מטר, תיתכן עליית מפלס של לפחות 0.8 מטר נוספים, זאת בהסתברות של 100 שנים.

אחת המגמות המרכזיות של שינוי אקלים שעתידות להשפיע על ישראל היא עליית מפלס הים הנובעת בעיקר מהגידול בנפח המים עקב התחממותם ומהמסת קרחונים יבשתיים וימיים. הסכנות שבעליית מפלס הים מגוונות, ובהן פגיעה במבנים ובתשתיות, המלחת האקוויפרים, עלייה בבסיס הניקוז, שחיקת קו החוף ומצוקים והצפות שטחי יבשה, במיוחד בעת סערות. מגמה זו של עליית מפלס הים והשפעותיה החזויות מחייבות את ישראל להטמיע בשיקוליה את המשמעויות הכבדות בתכנון תשתיות ובשימושים השונים לאורך חופי הים.

דוח המִנהלת הנוכחי עוסק בקביעת תרחיש לאומי זמני לשנתיים הקרובות ובהמלצות קונקרטיות, לרבות לוחות זמנים לתהליך קביעת תרחיש קבוע. הדוח מתבסס על עבודת המִנהלת בשנה האחרונה בשיתוף משרדי הממשלה השונים וגופים רלוונטיים נוספים. עבודה זו מתבססת על תרחישי IPCC, על דוח תרחישי ייחוס של עליית מפלס הים שפורסם על ידי המרכז לחקר ימים ואגמים לישראל ועל מיפוי ראשוני של קווי החוף של התרחיש אשר חושבו על ידי המרכז למיפוי ישראל.

תרחיש הביניים שהומלץ על ידי המִנהלת מתבסס על תחזיות IPCC וניתוח ההשלכות השונות בישראל על ידי משרדים וגופים רלוונטיים נוספים. תרחיש זה ילווה את ישראל בשנתיים הקרובות לפחות, ובמהלכן ייעשה הליך ניהול סיכונים סדור לעדכון תרחיש הייחוס, יימדדו קווי עליית מפלס הים אמינים וברמת דיוק גבוהה יותר מהקיימים כיום ותגובש תחזית גם לעליית מפלס הים הצפוי בים האדום נוסף על התחזיות הקיימות לים התיכון.

 

חוף ים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד