כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"אבות המהפכה המשפטית השנייה"

מנדלבליט התייחס לביטול חוק הסבירות ושיגר עקיצה ללוין ורוטמן

היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט התייחס לביטול חוק הסבירות ושיגר עקיצה ללוין ורוטמן. "הם אמורים לקבל את התואר של אבות המהפכה המשפטית השנייה", אמר

מנדלבליט התייחס לביטול חוק הסבירות ושיגר עקיצה ללוין ורוטמן
מנדלבליט, רוטמן צילום: צלמי פלאש 90, נויברג, זינדל

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט התייחס הבוקר (שלישי) לביטול חוק יסוד הסבירות ועקץ את שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן.

מנדלבליט אמר בריאיון לגל"צ: "אני רוצה לברך את החברים יריב לוין ושמחה רוטמן, אם אהרן ברק הוא אבי ההפיכה המשפטית הראשונה - הם אמורים לקבל את התואר של אבות המהפכה המשפטית השנייה".

כזכור, בג"ץ פסל אמש (שני) ברוב של שמונה שופטים מול שבעה את החוק לצמצום עילת הסבירות. יצוין כי 12 מתוך 15 שופטים קבעו כי לבית המשפט יש סמכות להתערב בחוקי יסוד.

בהודעת השופטים נכתב: "בית המשפט העליון קבע היום בדעת רוב (12 מתוך 15 שופטים) כי נתונה לו הסמכות לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד ולהתערב במקרים חריגים וקיצוניים שבהם הכנסת חרגה מסמכותה המכוננת".

השופט סולברג כתב: "קביעה שלפיה קיימת הגבלה כלשהי על סמכותה של הרשות המכוננת, מבטלת 'דה-פקטו' את היסוד הדמוקרטי הבסיסי, של ריבונות העם באמצעות נציגיו הנבחרים".

הנשיאה חיות כתבה: "סמכותה של הכנסת בכובעה כרשות מכוננת אינה בלתי מוגבלת והיא אינה מוסמכת לחוקק חוק יסוד השולל או סותר חזיתית את מאפייני הזהות הגרעיניים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

שופטים בעליון מתחו ביקורת חריפה על הנשיאה הפורשת חיות שלדבריהם דחקה אותם לסד זמנים בלתי אפשרי עד המועד האחרון שבו היא יכולה לפרסם פסק דין, שלושה חודשים לאחר פרישתה שיחולו בעוד שבועיים. ביקורתם מתעצמת לאור העובדה שללא דעותיהם של חיות וברון הפורשות, התוצאה הייתה מתהפכת ל-7-6 נגד הפסילה.

כזכור, החוק לצמצום עילת הסבירות אושר בכנסת בסוף חודש יולי. החוק נחקק במסגרת תיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", והוא למעשה שולל מבית המשפט את היכולת להתערב בהחלטות של השרים שהתקבלו ב"חוסר סבירות קיצוני".

באמצע חודש ספטמבר התכנסו כל שופטי העליון, בהרכב חסר תקדים, לדיון שעסק בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. הישיבה ארכה יותר מ-13 שעות, והיא שודרה בשידור ישיר באתר בית המשפט העליון. במסגרת העתירות התבקש בית המשפט לפסול את חוק הסבירות.

יריב לוין שמחה רוטמן הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד