כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
אזהרה לממשלה

נגיד בנק ישראל: "צו השעה הוא תקציב אחראי, קיצוצים בהוצאות ובמשרדים מיותרים"

לאחר שלראשונה אחרי כמעט 4 שנים בנק ישראל הוריד את הריבית, נגיד הבנק באזהרה לממשלה: "אי התמודדות כעת בהתאמת התקציב עלולה לעלות למשק הרבה יותר בהמשך"

נגיד בנק ישראל: "צו השעה הוא תקציב אחראי, קיצוצים בהוצאות ובמשרדים מיותרים"
פרופ' אמיר ירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש (שני) הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%. הורדת הריבית מגיעה לאחר ארבע מועדים רצופים בהם הריבית נותרה ללא שינוי.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר הודעת הריבית אמר הנגיד כי על הממשלה להעביר כספים למטרות חיוניות בלבד. "על הממשלה לבצע כעת התאמות בתקציב, הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות. על הממשלה לנווט את מדיניותה בראייה זו כדי לשמר את אמינות המדיניות הפיסקאלית בעיני השווקים והציבור. זאת גם כדי להבטיח את ההיערכות הנדרשת למשברים נוספים שעלולים לפגוש את ישראל בהמשך. יש לבצע חלק ניכר מההתאמות לעיל כבר בתקציב 24'. זהו גם חלק מ'מס רצינות' שנכון לשדר לשווקים כבר בעת הזו. מה שחשוב אינו רק כמה יהיה הגירעון ב-2024 עצמה, אלא מה השווקים יסיקו ממנו ומהחלטות הממשלה בתחום התקציב, לגבי תוואי החוב העתידי".

עוד אמר כי "ברצוני לומר בצורה הברורה ביותר: אי התמודדות כעת בהתאמת התקציב עם קיצוצים בהוצאות ובמשרדים מיותרים והגדלת הכנסות לאור צרכי המלחמה עלולה לעלות למשק הרבה יותר בהמשך. העלות לא תתבטא רק במישור התקציבי והגירעון אלא עלולה להשפיע לרעה על תהליכים כלכליים נוספים. לא בכדי בלימודי הכלכלה שגור המשפט 'אין ארוחות חינם'. בהקשר זה חוב מדינה חייב להיות ממומן ע״י אחד או יותר מהבאים: הקטנת הוצאות, הגדלת הכנסות, מס בתצורה של ריבית על החוב או מס אינפלציה.

יתרה מכך, כמו בהרבה מקרים אחרים בחיים מה שדוחים לעתיד בסוף עולה יותר ומצריך מאמץ וכאב גדול יותר. לכן צו השעה הוא תקציב אחראי המחייב התאמות והחלטות לא קלות של תעדופים. ככל שאלו יבוצעו, יתקיימו התנאים הנדרשים לחזרה של המשק הישראלי לצמיחתו הפוטנציאלית הגבוהה".

בנק ישראל אמיר ירון תקציב המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד