י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
קהילת בני המנשה בהודו

7 נהרגו בפרעות בזמן שהמתינו לעלות לישראל

כ-5,500 בני קהילת המנשה חיים בהודו וממתינים לעלייה לישראל | שבעה מבני הקהילה נהרגו כתוצאה מנפילת טיל סמוך לבית הכנסת במהלך ההתפרעויות שמתרחשות בצפון הודו | במשרד החוץ ממליצים על עלייה שקטה לישראל כדי למנוע תקרית עם מדיניות הפנים של הודו | יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "רודפים אחרי משרדי הממשלה במשך חצי שנה ולא מקבלים תשובות"

7 נהרגו בפרעות בזמן שהמתינו לעלות לישראל
עולים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיימה היום דיון בנושא העלאתם של בני המנשה ושילובם בשוק התעסוקה בישראל.

בעשור האחרון עלו לישראל 4,121 עולים בני שבט המנשה, מתוכם 1,421 עלו ב-5 שנים האחרונות. כאלף אנשים מבני קהילת המנשה שהגיעו ארצה מוכרים בשירותי הרווחה. לפי הערכות, כ-5,500 בני קהילת המנשה חיים בהודו וממתינים לעלייה לישראל. קהילת המנשה שוכנת בצפון הודו תחת סכנה גדולה בשל הפרעות שמתקיימות באזור. באזור מיזורם ממתינים 600 איש לעלייה לישראל ובאזור מאניפור ממתינים 4,000 מבני קהילת המשנה להגיע לישראל.

צבי חאוטה, רכז בני מנשה בשבי ישראל: "אתמול בלילה קהילת בני המנשה קברה 7 אנשים שנהרגו כתוצאה מנפילת פצצה סמוך לבית הכנסת. אני מתחנן שיתנו לקהילת הזאת לעלות לישראל. כל יום שהם נשארים בהודו ולא עולים לישראל הם מסכנים את החיים שלהם. אני לא דואג לתעסוקה, כולם יסתדרו, אני דואג לבני הקהילה שנשארו בחיים ורק רוצים לעלות לישראל".

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "חייבים להעלות את קהילת בני המנשה לישראל כמה שיותר מהר. מדינת ישראל נמנעת מלהעלות את בני קהילת המנשה ואני חושב שזאת טעות היסטורית. מדינת ישראל חייבת לקדם את העלייה של בני הקהילה שנשארו בהודו. העלאת יהודים למדינת ישראל זה ערך עליון שלא נמדד בכסף. יש בעיה להכיר בגיור שלהם מבחינה אורתודוכסית, לכן הם צריכים לעלות לישראל ולעבור כאן גיור. קליטה מיטבית חייבת לעבור בתעסוקה לעולה החדש ולכן צריך להכין להם תשתית לעבודה עוד בטרם העלייה לשהם לישראל".

ח"כ פנינה תמנו (המחנה הממלכתי): "יש תחושה של גרירת רגליים בכל מה שקשור לטיפול בקהילת בני המנשה. לקהילה הזאת אין לוביסטים חזקים שידאגו לאינטרסים שלהם. התפקיד של חברי הכנסת זה לדאוג לעלייה שלהם לישראל. מדינת ישראל חייבת להקים תוכנית תמיכה בקהילת בני המנשה מגיל הרך ועד הגיל השלישי. אסור לתייג חברות מסויימות ולא להסליל אותם לעבודה דווקא בתחום מסויים. צריך להפעיל מנגנוני לחץ על משרד החוץ ומשרד הקליטה כדי שיקדמו את עליית הקהילה".

ח"כ ששון גואטה (הליכוד): "מדינת ישראל צריכה לתקן את העוולה ההיסטורית ולקלוט את בני המנשה ברחבי הארץ. נכון להעלות את בני הקהילה למושב החקלאיים ולאו דווקא למרכזי הערים בפריפרייה".

משה פינס, משנה למנכ"ל משרד העלייה והקליטה: "אנחנו בתהליכים לשיפור תנאי הקליטה של העולים מקרב בני המנשה. צוות של המשרד מטפל בקהילה באופן קבוע מעבר לנהלים הרגילים. אנחנו מחלקים מלגות, מסייעים בנקודות זכות ובשכר לימוד למען בני הקהילה. בדקנו אפשרות של העלאת הקהילה להתיישבות בדרום תוך כדי שילוב בשוק החקלאות הישראלי. אנחנו מבינים שיש המון קשיים בקליטת קהילה חדשה עכשיו בתקופה של מלחמה או מייד אחריה".

יעקב מוסקוביץ', רמת נגב: "אנחנו רוצים לקלוט את בני המנשה בלי שום תנאי מקדים. עיקר הפרנסה של המועצה שלנו היא מחקלאות ואנחנו רוצים לקלוט אותם וללמד אותם את החקלאות הישראלית המתקדמת. אנחנו ניתן לכל משפחה שטח ובית ונקלוט אותם בצורה הטובה ביותר".

מיכל וילר טל, מנהלת מח' דרמ"ז אסיה, משרד החוץ: "קיימות התפרעויות בצפון הודו, אך עצם ההזדהות של קהילת בני המנשה כיהודים לא מהווה סכנה. אנחנו ממליצים לקיים עלייה לישראל של הקהילה שנשארה בהודו, אך בפרופיל שקט כדי למנוע ביקורת על התערבות בעניינים פנימיים של המדינה. משרד החוץ יסייע בכל דרך להעלאת בני הקהילה לישראל". אלמוג מוסקוביץ', הסוכנות היהודית: "אנחנו נתמוך ונסייע בכל מהלך שיעזור לקהילת בני המנשה לעלות לישראל. צריך להכין תשתית ראויה של קליטה לעולים מבני הקהילה".

חכ"ל, מוטי יוגב: "יש צורך לקבל החלטת ממשלה לעלות את הקהילה הזאת לישראל, בהתאם לכך כלל משרדי הממשלה והיחידות יכנסו לתהליכי הקליטה הרלוונטיים".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "בושה וחרפה שאנחנו רודפים אחרי משרד העלייה והקליטה במשך חצי שנה ואנחנו לא מקבלים תשובות. קהילת בני המנשה נמצאת בסכנת חיים בהודו ואנחנו צריכים להפעיל מנגנוני לחץ על הממשלה עד שנראה את הקהילה עולה לארץ. צריך לבחון אפשרות לשכן את קהילת בניה המנשה בקהילות החקלאיות תוך כדי הענק בית למגורים לכל משפחה".

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד