ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
היה מבוקש בארה"ב

סאלח אל עארורי, בכיר חמאס שחוסל: קווים לדמותו

סאלח אל עארורי נחשב למספר שניים בחמאס, הוא שימש כסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ואחראי על פעילות חמאס ביהודה ושומרון. אל עארורי אחראי להתעצמותה הצבאית של חמאס, התבססותה בלבנון ולהידוק הקשרים של התנועה עם איראן

סאלח אל עארורי, בכיר חמאס שחוסל: קווים לדמותו
עארורי ונסראללה עם זיאד נח'אלה בכיר הג'יהאד צילום: אתר יחסי הציבור של חיזבאללה

ב-31 באוקטובר 2023, בשעות הבוקר, הרסו כוחות הביטחון בכפר עארורה (צפונית לראמאללה), את ביתו של סאלח אל עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והאחראי על פעילות חמאס ביהודה ושומרון. במהלך הפעילות התפתחה הפרת סדר אלימה שכללה יידוי אבנים וסלעים לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אל עארורי, לא התגורר בבית קרוב ל-15 שנים. לאחר יציאת הכוחות מהמקום הגיעו תושבים מקומיים עם דגלי חמאס ירוקים כדי להביע הזדהות ולראות מקרוב את הבית שנהרס.

סאלח אל עארורי נחשב למספר שניים בחמאס, הוא שימש כסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ואחראי על פעילות חמאס ביהודה ושומרון. אל עארורי אחראי להתעצמותה הצבאית של חמאס, התבססותה בלבנון ולהידוק הקשרים של התנועה עם איראן. הוא ידוע בהתבטאויותיו המיליטנטיות נגד ישראל בהן קרא לא אחת להרג חיילי צה"ל ומתיישבים ביהודה ושומרון. כמו כן, הוא ידוע כמי שעודד את הסלמת פעילות הטרור ביהודה ושומרון והוא אף עמד מאחורי פיגועים רבים ביהודה ושומרון ביניהם חטיפת שלושת הנערים ביוני 2014.

במקביל הוא מקיים פעילות מדינית הכוללת מגעים עם המודיעין הכללי המצרי. יצוין שמאז 2018 מבוקש אל עארורי גם על ידי מחלקת המדינה של ארה”ב.
בשנים האחרונות שהה אל עארורי דרך קבע בביירות, ברובע הדרומי (אלצ’אחיה) המשמש כמעוז חיזבאללה. מעצם שהותו בבירות הוא משמר ומטפח קשרים עם חיזבאללה ועם גורמים איראניים. לפני תחילת מלחמת “חרבות ברזל” הוא נפגש מספר פעמים עם חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, ולא מן הנמנע שהם דנו בפרטי מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

מאז תחילת המלחמה ברצועה המשיך אל עארורי להתראיין בכלי התקשורת ובעיקר ערוץ אלמנאר ואל ג'זירה. בדבריו הוא הדגיש את נחישות חמאס לנהל מלחמה ממושכת נגד ישראל. הוא ציין כי הם הופתעו מחוסר תגובת צה"ל ביום המתקפה. הוא גם נוהג להדגיש את התיאום הרציף בין חמאס לחיזבאללה וארגונים נוספים. בפגישה משותפת שקיים עם חסן נסראללה ב-25 באוקטובר 2023 יחד עם זיאד אלנח’אלה, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי בפלסטין, הוסכם על קיום עדכון יומי ורציף ביניהם.

ב-2 בספטמבר 2023 נועדו נסראללה ואל עארורי. דווח שבפגישה נסקרו ההתפתחויות המדיניות האחרונות, במיוחד ב"פלסטין", ובוצעה הערכה משותפת של המצב ביהודה ושומרון והסלמת ההתנגדות בה, ושל האיומים הישראליים האחרונים. עוד דווח כי בפגישה הודגשו העמדה העקבית והיציבה של כל כוחות “ציר ההתנגדות” נגד ישראל וחשיבות התיאום והקשר היומיומי והקבוע בין תנועות ההתנגדות, בפרט בפלסטין ולבנון, כדי לעקוב אחר כל התפתחויות המדיניות, הביטחוניות והצבאיות ולקבל את ההחלטה המתאימה בעת הצורך.

ב-31 באוגוסט 2023 נפגשה הנהגת חמאס בבירות בראשות סאלח אל עארורי והנהגת הג'יהאד האסלאמי בראשות זיאד אלח’אלה עם חוסיין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני. דווח שהפגישה נערכה בדלתיים סגורות. בסיום הפגישה הדגיש שר החוץ האיראני את דבקותה של טהראן באסטרטגיית התמיכה בפלסטינים, בהתנגדות שלהם ובשחרור האדמה.

הוא הזכיר את הכרזת מנהיג איראן, על הצורך לתמוך ביהודה ושומרון, והבטיח לשתי ההנהגות כי איראן לא תיסוג מבחירותיה בתחום הפלסטיני ותמשיך לתמוך בכוח בהתנגדות. הבכירים הפלסטינים הדגישו מצידם את דבקותם בהתנגדות כאופציה אסטרטגית עבור הפלסטינים, דבר העומד בראש סדר העדיפויות בשלב זה.

גם ב-25 באוקטובר 2023, בעיצומה של המערכה, נפגשו אל עארורי ומזכ"ל הג’יהאד האסלאמי, עם חסן נסראללה. דווח שבפגישה נסקרו האירועים האחרונים ברצועת עזה ובגבול לבנון. בוצעה הערכה של העמדות שננקטות בעולם ובאזור. השלושה גם דנו במה שנדרש מגורמי “ציר ההתנגדות” לעשות בשלב זה כדי להשיג ניצחון אמיתי להתנגדות “בעזה ובפלסטין”. סוכם להמשיך בתיאום ובמעקב מתמיד אחר ההתפתחויות על בסיס יומי קבוע.

 

חסן נסראללה סאלח אל-עארורי חמאס לבנון מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד