כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

התבלבלו: המחבטנים ממשיכים להתרבות • צפו בתיעוד התת ימי

עקב הטמפרטורה החמה ועיכוב עונת החורף, המחבטנים ממשיכים להתרבות, מדריך צלילה שצלל באיזור בת גלים בחיפה גילה להקת מחבטנים אפורים בגודל מטר וחצי • צפו

התבלבלו: המחבטנים ממשיכים להתרבות • צפו בתיעוד התת ימי
להקת המחבטנים בבת גלים צילום: אורן רוזנר

הטמפרטורה החמה בילבלה את המחבטנים האפורים שממשיכים להתרבות  גם בחורף

אורן רוזנר, מדריך צלילה חופשית ומורה לביולוגיה בתיכון בהרדוף, זכה לתעד התלהקות של מאות מחבטנים אפורים, בגודל של כמטר וחצי, באזור בת גלים בחיפה.

״שחינו כ-300 מטר מחוף בת גלים בדרך לאתר הצלילה של הספינה הטורקית. היתה ראות גרועה של 4-8 מ׳, ובכל זאת ינאי זיהה לפתע מספר מחבטנים קרוב לקרקעית, בעומק של כ-5 מטר.  צללנו לכיוונם, וזיהינו להקה של עשרות מחבטנים, ואחריה עוד ‏אחת ועוד אחת, וזה פשוט לא נגמר. זאת הייתה חוויה מטורפת. הרוב היו בתנועה מערבה, כאילו מכוונים לאן שהוא, וחלק פשוט שחו סביב עצמם.  באחד הסרטונים רואים את ינאי יורד לצפות בהם.

זו תצפית מאוד יוצאת דופן ונדירה, לכן פנינו לרשות הטבע והגנים לברר מדוע הם עדיין נמצאים כאן״

ד"ר אורי פריד, אקולוגית ים ברשות הטבע והגנים, הסבירה: "תקופת הרבייה של המחבטנים האפורים הנה בעונות האביב והסתיו. אבל בגלל שיבושים כאלה ואחרים שקשורים בטמפרטורת הים, אנחנו מעריכים שייתכן ששינויי האקלים משפיעים על הרבייה ומחבטנים האריכו את תקופת הרבייה גם בחורף".

ברשות הטבע והגנים מוסיפים כי המחבטן, כמו רוב הבטאים, מעדיף לשהות קרוב לקרקעית, בדרך כלל באזורים בהם יש שילוב של סלע וחול לשם מציאת מסתור. החרטום שלו מעוגל וצבע גבו כהה, לעתים עם נקודות. למחבטן האפור יש קוץ על זנבו הקצר יחסית, שעלול לגרום לפציעה. קוטר גופו מגיע לרוב עד למטר, אך לעתים יכול גם להגיע לגודל של מטר וחצי. שוכן בעומק של 10-200 מ', אך לרוב מופיע בעומק הגדול מ-20 מ'.

המחבטן האפור ניזון מדגי גרם ומחסרי חוליות שוכני קרקעית, בעיקר סרטנאים.

המחבטן האפור נראה לעתים קרובות ביותר במים חופיים לאורך חופי ישראל, בעיקר בקניון אכזיב שבצפון הארץ. לרוב הוא נראה בחופים הדרומיים והמזרחיים ביותר של הים התיכון.

חיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד