י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
ברקע הביקורת בעולם

ארה"ב מאשרת: כך פעל חמאס לפני שצה"ל פרץ לשיפא

סוכנויות מודיעין אמריקאיות השיגו מידע לפיו מחבלי חמאס פינו את מתחם שיפא מספר ימים לפני הגעת כוחות צה"ל, תוך השמדת מסמכים לפני בריחתם, כך אמר גורם מודיעין אמריקאי בכיר ל'ניו יורק טיימס'

ארה"ב מאשרת: כך פעל חמאס לפני שצה"ל פרץ לשיפא
מחבלים חמושים בשיפא צילום: דובר צה"ל

סוכנויות ביטחון אמריקאיות הגיעו למסקנה שישראל טענה מרגע פתיחת המלחמה, כי חמאס וארגון טרור נוסף השתמשו בבית החולים שיפא בעזה כדי לפקד על כוחות ולהחזיק כמה חטופים, כך לפי מודיעין אמריקאי חדש שפורסם ודווח ב'ניו יורק טיימס'.

על פי הדיווח, בית החולים היה במוקד של המאמץ הגדול של צה"ל בנובמבר האחרון להשתלט על המבנה הגדול, מבצע שזכה לביקורת בינלאומית אינטנסיבית.

בישראל אמרו כי חמאס בנה מתחם עצום מתחת לבית החולים, מה שהפך אותו למטרה צבאית לגיטימית. אבל המבקרים טענו עד כה שהיו מעט ראיות לכך שחמאס משתמש בבית החולים כתחנת פיקוד.

גורם בכיר במודיעין האמריקני אמר כי הממשל האמריקאי מאמין שחמאס השתמש במתחם בתי החולים ובאתרים שמתחתיו כדי להפעיל פיקוד ובקרה, לאחסן נשק ולהחזיק "לפחות כמה בני ערובה".

סוכנויות מודיעין אמריקאיות השיגו מידע לפיו מחבלי חמאס פינו את המתחם מספר ימים לפני הגעת צה"ל תוך השמדת מסמכים ואלקטרוניקה בבריחתם, כך אמר גורם מודיעין בכיר לעיתון.

לאחר המבצע, צה"ל הביא לקח כתבים ישראלים וזרים לפיר במתחם המוביל לרשת מנהרות. מאוחר יותר, צה"ל פרסם תיעוד של המנהרות מתחת לבית החולים.

גורמים בבית הלבן דאז תמכו בהערכה הישראלית. "יש לנו מידע שמאשר שחמאס משתמש באותו בית חולים ספציפי לפיקוד ובקרה", אמר ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי, ב-14 בנובמבר.

בשבועות שחלפו מאז המבצע המשיכו ערוצי החדשות שלא אוהבים את ישראל להעלות שאלות בנוגע לנוכחות חמאס בבית החולים. וארגוני בריאות והומניטריים מתחו ביקורת על ישראל. צוות הומניטרי בראשות ארגון הבריאות העולמי, שביקר בשיפא מיד לאחר שכוחות צה"ל נכנסו לבית החולים, כינה אותו "אזור מוות".

אבל הערכת המודיעין האמריקני נותרה קבועה כי בית החולים שימש את חמאס. המודיעין החדש מייצג את ההערכה האמריקאית העדכנית ביותר, כך אמרו גורמים רשמיים.

המתחם שימש הן את חמאס והן את הג'יהאד האסלאמי לפיקוד על המחבלים הנלחמים נגד ישראל, כך לפי המודיעין.

בעוד שהסוכנויות לא סיפקו ראיות חזותיות, פקיד אמריקאי אמר שהם בטוחים בהערכתם מכיוון שהיא מבוססת על מידע שנאסף על ידי ישראל והמודיעין של אמריקה באופן עצמאי.

אמנם לא נמצאו חטופים חיים, אך נמצאו גופות של שני בני ערובה במתחם או בקרבתו, כך אמרו גורמים רשמיים.

הערכת המודיעין האמריקאית החדשה אומרת שההערכה הישראלית הייתה נכונה לפחות חלקית לפיה חטופים הוחזקו במתחם או מתחתיו. אבל נראה שהחטופים הללו הועברו בזמן שחמאס נמלט מהמקום.

ארה"ב חמאס מלחמת חרבות ברזל עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד