כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ברוב של 6 שופטים

בג"ץ פסק: "חוק הנבצרות" ייכנס לתוקפו רק החל מהכנסת הבאה

ביהמ"ש העליון קבע בדעת רוב כי יש להורות על דחיית תחולתו של חוק הנבצרות כך שייכנס לתוקף רק בכנסת הבאה, ובנימוק כי זהו "תיקון פרסונלי מובהק שמהווה שימוש לרעה של הכנסת בסמכותה המכוננת" | בממשלה תוקפים: "מעשה הפוגע באחדות העם המתחייבת בתקופה זו"

בג"ץ פסק: "חוק הנבצרות" ייכנס לתוקפו רק החל מהכנסת הבאה
בית המשפט העליון צילום: פלאש 90

בג"ץ פסק היום כי חוק הנבצרות ייכנס לתוקפו רק מהכנסת הבאה. פסיקה זו נקבעה ברוב של שישה מתוך 11 שופטים. בפסיקה נכתב כי הכנסת "עשתה שימוש לרעה בסמכותה המכוננת, מאחר שהחלתו המיידית של התיקון היא פרסונלית ולא כללית".

יחד עם זאת, מרבית שופטי הרוב קבעו כי חקיקת התיקון נועדה "לשרת תכלית פרסונלית מובהקת – קידום האינטרסים האישיים של ראש הממשלה והסרת כבלי המגבלות המשפטיות שחלו עליו, בשים לב להליך הפלילי המתנהל נגדו". עוד נכתב כי "יש לראות בתיקון ככזה שנתפר למידותיו של ראש הממשלה, ודי בכך". בשל כך קבעו שופטי הרוב כי הסעד המתאים הוא דחיית המועד שבו ייכנס התיקון לתוקפו, ובכך יינתן מענה לעיקר הפגם הפרסונלי שנפל בו.

בחודש מרץ נחקק תיקון מס' 12 לחוק-יסוד: הממשלה, ששינה את ההסדר בחוק היסוד הנוגע לנבצרותו של ראש הממשלה. ההסדר המתוקן קבע, בין היתר, כי נבצרות ראש ממשלה תהיה אך ורק בשל "אי-מסוגלות פיזית או נפשית". עוד לפי התיקון נקבע מנגנון מורכב להכרזה על נבצרותו של ראש הממשלה.

נגד חוקתיות התיקון הוגשו שתי עתירות, שבמסגרתן נטען כי התיקון נחקק מטעמים פרסונליים ונועד לשרת את האינטרסים האישיים של ראש הממשלה המכהן. הדיון בעתירות התקיים ביום פחות משבועיים לפני פרוץ המלחמה.

התנועה לאיכות השלטון, העותרת הראשית נגד חוק הנבצרות, הגיבה לפסיקת בית המשפט העליון: "החלטת בית המשפט היא ניצחון חשוב לציבור הישראלי; חוקי היסוד הם לא פלסטלינה שראש הממשלה יכול לשנותם חדשות לבקרים".

לוין: "אי אפשר למנוע מהעם לממש את רצונו בדמוקרטיה מתוקנת"

שר המשפטים יריב לוין הגיב לפסק הדין ואמר: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם פסקי דין השנויים במחלוקת קשה אפילו בינם לבין עצמם, תוך כדי שלוחמינו מחרפים את נפשם בחזית, היא מעשה הפוגע באחדות העם המתחייבת בתקופה זו.

ראש ממשלה שנבחר באופן דמוקרטי מחליפים בקלפי ולא בפסק דין. הביטול החפוז כלאחר יד של חקיקת הכנסת, הוא הוכחה נוספת לצורך הדחוף לאיזון ממשי בין הרשויות. אי אפשר למנוע מהעם לממש את רצונו בדמוקרטיה מתוקנת ולבטל פעם אחר פעם את החלטות נבחריו".

שר המדע אופיר אקוניס הגיב: "מצער מאוד שכך נוהגים שופטי בית המשפט העליון בעת הזאת. בעוד כוחותינו נלחמים, שכם אל שכם, בכל הגזרות ומזיזים הצידה כל שיקול וכל מחלוקת בזמן מלחמה, פעם אחר פעם עושים את ההפך מפעולות לאחדות העם וחיבור כל חלקיו - אבן יסוד בדרך לניצחון".

בנימין נתניהו בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד