י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
הוגשה לדרג המדיני

ישראל לא מחויבת לאפשר לתושבי צפון הרצועה לחזור לבתיהם

חוות דעת שהוגשה לדרג המדיני קובעת כי אין לישראל מחויבות מבחינה משפטית לאפשר לתושבי עזה שפונו לחזור לביתם בצפון הרצועה. חוות הדעת קובעת כי חזרה של התושבים "תסכל יעד צבאי ראשי במלחמה – איתור והחזרה של חטופים"

ישראל לא מחויבת לאפשר לתושבי צפון הרצועה לחזור לבתיהם
הכוחות בצפון הרצועה צילום: דובר צה"ל

חוות דעת שהוגשה השבוע לדרג המדיני קובעת כי ישראל לא מחויבת מבחינה משפטית לאפשר לתושבי עזה שפונו לחזור לביתם בצפון הרצועה.

על פי דיווח ב'ישראל היום', נייר העמדה נכתב בימים האחרונים לאור טענות שעלו במערכת הביטחונית כי על פי דיני המלחמה והמשפט הבינלאומי על ישראל לאפשר לתת לתושבים לשוב לבתיהם.

על נייר העמדה חתומים ד"ר רפי ביטון ממכללת ספיר, פרופ' יוג'ין קונטורוביץ' מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון, ופרופ' אבי בל מהפקולטות למשפטים של מבר אילן והפקולטה למשפטים של אוניברסיטת סן דייגו.

השלושה ניתחו את מצב המלחמה בהיבט המשפטי ובין היתר כתבו כי הקביעה שיש חובה להתיר את החזרה של התושבים צפונה "תסכל יעד צבאי ראשי במלחמה – איתור והחזרה של חטופים".

עוד הם הסבירו כי על פי הדיווחים, החטופים הישראלים הועברו לדרום רצועת עזה בחסות המסדרונות ההומניטריים שיצרה ישראל, תוך שהם חופשו על ידי שוביהם למקומיים. "חיוב הצבא לאפשר תנועה חוזרת (צפונה), כמוהו כחיוב הצבא לאיבוד אחיזה בריכוז החטופים".

שלושת המשפטנים הדגישו כי "אין רלוונטיות להחזרת אוכלוסייה כל עוד הלחימה נמשכת". הם פירטו את מצב המלחמה בצפון רצועת עזה וציינו כי "אחת האינדיקציות להמשך פעילות לוחמתית בשדה הקרב היא העובדה שישראל לא השיבה את אוכלוסייתה האזרחית שפונתה מן האזורים שמול צפון הרצועה".

עם זאת, הם הדגישו כי "גם אם תיפסק הלחימה בצפון הרצועה, מניעת תנועה של כוחות אויב היא שיטת לחימה חוקית".

בסיכום הדברים הדגישו שלושת המשפטנים כי "אין לצה"ל חובה משפטית לאפשר השבה של אוכלוסייה לצפון הרצועה ולא אמורה להתקיים כזו בחודשים הקרובים. לצה"ל יש צורך צבאי חיוני שמצדיק את אי-החזרה של אוכלוסיה כל עוד נמשכת הלחימה וכל עוד יעד שחרור החטופים עומד בעינו".

 

עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד