י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

התהלוכה הצרפתית: איסלאם, צביעות ואנטישמיות תוססת

העולם כולו נשא את עיניו בשבוע האחרון לנעשה בפריז - גל הטרור ומחאת המיליונים בעקבותיו • שמואל אליאב מנתח את המסקנות: צמיחתה של לה פאן, האנטישמיות ב-BBC כמשל והעולם המוסלמי • וגם: מחירו המופקע של גליון 'שרלי הבדו' ודבריו של נשיא הקהילות היהודיות בצרפת

צלם: ישראל ברדוגו
צלם: ישראל ברדוגו

הטבח הנורא בצרפת הוביל לצעדה הגדולה בהיסטוריה המודרנית של אירופה בכיכר הרפובליקה בלב פריז.

אפילו המארגנים האופטימיים ביותר לא ציפו לאנשים כה רבים: למעלה משני מיליון איש. האירוע החל בשעות הצהריים של יום ראשון כאשר אל הכיכר נהרו רבבות בזה אחר זה כשהם נושאים דגלי צרפת בידיהם ושלטים בהם נכתב: "גם אני צרלי", או "גם אני יהודי".

אל האירוע זרמו מנהיגים מכל רחבי העולם, בהם ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, ראש ממשלת איטליה מתאו רונזי, ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי, ראש ממשלת טורקיה אהמט דבוטולו, נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי ועוד רבים אחרים.

המצעד החל בשעה 16:30 כשנתניהו מתייצב בשורה הראשונה לצד הנשיא הצרפתי פרנסואה הולנד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. הם צעדו כ-500 מטרים ואז יצאו מהתהלוכה.

הצעדה התנהלה בשקט ודממה מופתית כאשר לפעמים הופרה הדממה בקריאות כמו "ליברטה" "כולנו שארלי", ורבים הניפו שלטים מעל סמליה של העיר.

התהלוכה התקיימה תחת אבטחה כבדה: כ-5,500 שוטרים, מתוכם 2,300 לאבטחת המעגל המרכזי, וכן 1,350 חיילים, 150 אופנוענים וצלפים מקצועיים.

במקביל לצעדה המליונים בפריז, 10,000 בני אדם השתתפו בצעדה דומה בדמרטן ואן-גואל, הכפר שבו התבצרו האחים סעיד ושריף קואשי, ו-150 אלף צועדים נוספים השתתפו בתהלוכות שמתקיימות ברחבי המדינה. גם ברחבי העולם קיימו צעדות. בבריסל צעדו יותר מ-10,000 איש, באתונה השתתפו 1,500 בצעדה ספונטנית וגם במדריד.

בסופו של דבר, הנוכחות של ישראל בלטה מאוד בעצרת, היו מי שנשאו דגלי ישראל והפעם אולי לראשונה בצרפת לא נתקלו נושאי הדגל בתגובות עוינות. זה גם משהו. להיות בצרפת, עם דגל ישראל ולצאת חי זה הישג שספק אם ישוב על עצמו.

הנאום של נשיא הקהילות של צרפת
היהודים קיימו אחר כך טקס משלהם בבית הכנסת הגדול. אולי מכל ים הנאומים ראוי להקשיב ליואל מרגי, נשיא הקונסיסטואר של הקהילות היהודיות בצרפת, שאמר לנשיא: "לא למדנו כלום מאילן חלימי, לא למדנו כלום מטולוז. לפני 60 שנה נאלצנו להניח בבית הכנסת הזה לוחות זיכרון ליהודים שנהרגו במלחמת העולם השנייה, וליהודים שנבגדו בידי ארצם, וכעת עלינו להניח פה לוחות זיכרון ליהודים שנרצחו בידי מוסלמים. היום ניקיתם את הרחובות שבקיץ, בתקופת מבצע צוק איתן, צעקו בהם 'מוות ליהודים' ו'מוות לישראל'".

אבל קולו נבלע בים הדיבורים, על "התלכדות, עלייה, וסולידריות". לא. הבעייה התחילה בכך שבמקום בו צעדו מיליונים היום צעדו אלפים בקיץ וזעקו מוות ליהודים. איש אז לא השתיק אותם.

צרפת המוסלמית
גל התקפות הטרור בפריז שהביא לרציחתם של 17 הרוגים, זעזע את צרפת. יותר מכל הזדעזעו הצרפתים מהטבח שנערך במשרדי העיתון הסאטירי "שרלי הבדו" שבו נרצחו 12 איש. מנהיגי הקהילה היהודית בצרפת הזהירו שגל טרור אילאמי בסופו של דבר גם יפגע ביהודים ואכן לצערם הגדול לאחר פחות מיממה התברר שצדקו וארבע יהודים נטבחו במרכול הכשר.

אבל האם זה ישנה משהו בגישה הצרפתית לסכנת האיסלאם הקיצוני? מיד לאחר היוודע תוצאות הטבח במרכול הכשר בפריז נשא נשיא צרפת פרנסואה הולנד נאום בפני העם הצרפתי והבהיר כי מדובר היה בהתקפה אנטישמית ברברית אולם הדגיש: "לפנאטים אין כל קשר לאסלאם או לכל דת אחרת".

אכן, כנראה שלדעתו הפנאטים קשורים לעמותות צדקה ולצלב האדום, ולא חלילה לדת כלשהי. וכך במקום שהצבא הצרפתי יפשוט על המסגדים שבהם מטיפים קיצונים את משנתם, במקום לסגור את המדרסות המוסלמיות בהם מטיפים לג'יהאד ובמקום לעצור את הזרם הבלתי פוסק של איסלאמים קיצוניים הבאים וחוזרים מהמזרח התיכון. יצאו הצרפתים להפגין. כי הרי זה מה שודאי יפחיד את הפנאטים טובי הלב.

אין פלא שזה כך, הצרפתים כפי שיש שטוענים פרשנים כבר הפכו לחברה הנשלטת על ידי הכח המוסלמי הגדול שצומח בה. היא המדינה עם האחוז הגבוה ביותר של מוסלמים בתוכה באירופה ויש בה 10 אחוז מוסלמים, כאשר לפי האומדן בעוד פחות מחצי יובל הם עשויים להיות הרוב בצרפת בשל קצב הילודה הגבוה שלהם. אבל הצרפתים מעדיפים לעצום עיניים כדי לא לקלקל את התקינות הפוליטית.

מי שכן צוברת כח לאור המצב הזה היא מנהיגת הימין הקיצוני, מארין לה-פן שאמרה שצביעות והכחשה לא ישנו את המציאות. צריך להתעמת בגלוי עם הפונדמנטליזם האיסלאמי. היא היחידה שהעזה לומר שחובה על צרפת להתעמת עם האיסלאם הקיצוני והאמונה שהובילה את המחבלים.

אין פלא שמארגני עצרת המיליונים העדיפו להזמין איסלאמים מתונים מאשר את לה פן שהתבקשה לא להגיע. אבל אין לה מה לדאוג: שיעור התמיכה בה וב"חזית הלאומית" שהיא עומדת בראשה רק עולה. בבחירות המקומיות האחרונות שנערכו באביב שעבר, והבחירות לפרלמנט האירופי שנערכו בקיץ הביאו ללה פן קולות רבים. בעוד כשנתיים עומדת צרפת בפני בחירות לנשיאות ואין ספק שהאירועים האחרונים הזניקו את הפופולאריות שלה לגבהים.

התקשורת האנטישמית
ואם יש מי שחשב שהטבח עצר ולו במשהו את האנטישמיות נגד יהודים טעה. כך למשל שדרן של הבי בי סי וילקוקס העיר הערה אנטישמית וגסה לבת ניצולי שואה שהשתתפה בצעדה הגדולה בפריז.

היהודיה ששמה חוה אמרה בשידור שהיא חשה היום, כבת לניצולי שואה את שובם של אותם ימים. האשה היא בת של הורים ילידי פריז שעלון ארצה לאחר השואה, ואחר ירדו לפריז: "היהודים נרדפים, והמצב הנוכחי מתחיל להזכיר את שנות ה-30' של המאה הקודמת באירופה". וילקוקס הגיב: "מבקרים רבים של ישראל יאמרו שגם הפלסטינים סובלים קשות מידיים יהודיות". האשה, שלא שלטה היטב באנגלית ניסתה להשיב לו, היא ניסתה למחות: "אין מה להשוות". ווילקוקס ענה: "תסכימי אבל איתי שאפשר להביט בכל נושא מזוויות שונות של השקפה".

אפשר כמובן לשאול את ניצולת השואה האם זה לא נכון שיהודים מערבים במצות דם נוצרים. גם על זה מן הסתם אפשר להביט מ'נקודות השקפה שונות'.

הדברים עוררו סערה באנגליה אך וילקיקס הסתפק בהתנצלות ודובר ה-BBC מסר: "טים וילקוקס התנצל על דברים שעל פי עדותו הם ניסוח אומלל של שאלה במהלך ראיון בשידור חי עם שני חברים, אחת יהודיה ובמקור מישראל, והשני מוסלמי ממוצא אלג'ירי, במהלכו הם שוחחו על מגוון רחב של נושאים הנוגעים לקהילה היהודית והמוסלמית בצרפת. לא הייתה לו כל כוונה לפגוע". וילקיקס אגב בעבר השתתף בתוכנית שבה הייתה הנושא: "השפעת היהודים העשירים על מפלגת הלייבור". מן הסתם גם שם לא התכוון לפגוע.

כסף
יש מי שכבר עושה כסף מהאסון, מחירו של גיליון 'שרלי הבדו' הגיליון הסאטירי שעיתונאי נטבחו, כבר הפך למוצא מבוקש. גיליונות העיתון שמכר עד לטבח גג 60000 עותקים הפך לפריט מבוקש לאספנים.

הגליונות של 'שרלי' כבר מוצעים למכירה ב-eBay במחירים גבוהים. כך למשל הגיליון האחרון של "שרלי הבדו" מלפני מתקפת הטרור הרצחנית במערכת העיתון ובסופרמרקט הכשר בפריז נמכר בסכום של 3000 דולר. .

שער העיתון מ-7 בינואר מציג את הסופר מישל וולבק, שהוציא ממשה החודש את ספרו החדש, "כניעה", הנמבא את שלטון האיסלאם בצרפת. על השער כתוב: "התחזיות של המכשף וולבק", והוא מצויר כאומר: "ב-2015 אאבד את שיניי" ו"ב-2022 אחגוג את רמדאן". וולבק אגב ירד למחתרת מחשדש שבאווירה הקיימת היום בצרפת הוא יהיה היעד הבא של הג'יהאדיסטים.

שני הגיבורים המוסלמים.
אחד מהסרטונים המזעזעים שתיעדו את הטבח ב'שרלי הבדו' מראה את שני האחי קואשי יורים למוות בשוטר פצוע המתחנן על חייו. במהלך הימלטותם נשמע האחד אומר לחבירו: "הוא לא היה אלג'יראי, זה בסדר". אך השוטר שנרצח היה אכן אלג'יראי, מוסלמי בשם אחמד מרבאט שהפך לאחד מגיבורי הפרשה.

גיבור נוסף הוא מוסלמי שהציל את חיי ששה מבני הערובה במרכול הכשר. לאסנה בטילי, מהגר ממאלי שבאפריקה בן 24 שעובד זה מספר חודשים במרכול הכשר. כאשר המחבל עמדי קלויאלי הגיע אל המרכול מצויד בשני קלצ'ניקובים, העובד הוביל שישה מהקונים למרתף וסגר אותם במקרר עד יעבור זעם.

מה זה אומר? הרוצחים היו מוסלמים, השוטר מוסלמי והמציל מוסלמי. לא כולם אותו דבר. זה גם אומר עוד משהו: צרפת היא אכן מדינה עם נוכחות מוסלמית גדולה מאוד.

אצל המוסלמים הכל כרגיל
ומצד שני: הטבח לא שינה הרבה את הדעה של המוסלמים בעולם שלדעת רבים מהם הפרובקציה של שימוש בדמות מייסד האיסלאם מצדיקה מחאה אלימה. אפילו במצרים המתונה האימאם שלה הביע את דעתו נגד שימוש נוסף בדמות נביאו. מערכת העיתון הוציאה את הגיליון החדש שלה שבה מופיע מוחמד על השער, גם בטורקית וערבית ו-3 מיליון עותקים.

המופתי גם הזהיר את מערכת "שרלי אבדו" שתמנע מפרסום קריקטורת הנביא מוחמד בגיליון החדש היוצא לאור.
חול צרפת רצח צעדה שרלי הבדו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד