י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
יוכרע בבד"ץ

הקרב על הצעצוע הפופולרי במגזר החרדי

צו מניעה זמני אוסר על יבואן צעצועים לייבא ולשווק את הצעצוע הפופולארי בקרב הילדים החרדים ה"מקרנצ'יק" | הצדדים הסכימו בדיון להעברת ההכרעה בסכסוך לדין תורה בבית דין צדק 

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

צעצוע פופולארי לילדים מהמגזר החרדי, עומד במרכזה של תביעת פיצויים בסך מאות אלפי שקלים, שהדיון בעניינה התנהל עד לא מזמן בבית משפט השלום בתל אביב.

את התביעה הגיש עו"ד רגב אלקיים, בשמה של חברת צעצועים העוסקת בין השאר בייצור וביבוא צעצועים ייחודיים המיועדים בעיקר למגזר החרדי נגד יבואן מתחרה.

אחד המוצרים הייחודיים, שאותם פיתחה החברה נקרא ה"מקרנציק" – שהוא למעשה מקרן אור-קולי העושה שימוש בדיסקים, שבהם מוקלטים סיפורים לילדים המוקרנים כשקופיות על הקיר בליווי רצועות קול. עד כה, כך על פי התביעה, ייצרה החברה 55 קלטות שונות, כשבכל קלטת הושקעו על ידה עשרות אלפי שקלים.

לדברי עו"ד אלקיים, ה"מקרנציק" מיוצר עבור החברה במפעל בסין, והחברה זכתה בהסכם בלעדיות להפצת המוצר בעברית, באנגלית וביידיש, הן בישראל והן בארה"ב. לדברי עו"ד אלקיים, על פי ההסכם שנחתם בין החברה והמפעל בסין, אין המפעל רשאי למכור את המוצר בשלוש שפות אלו לצד שלישי.

עורך הדין רגב אלקיים.

לדברי עו"ד אלקיים, בשלב מסוים, נודע לחברה כי יבואן מהמגזר החרדי פנה למפעל בסין, בבקשה לייבא את ה"מקרנציק", בטענה שהוא מתכוון לשווקו בצרפת בלבד ובשפה הצרפתית. אלא שבדיעבד התברר, כך נטען, כי מדובר בהטעיה, שכן בפועל היבואן מייבא את המוצרים לישראל ומשווק אותם בארץ.

לטענת עו"ד אלקיים, כחלק מניסיון ההטעיה, היבואן קרא למוצר שבשיווקו בשם מטעה הדומה למקור, וכדי להוסיף חטא על פשע, הוא נהג להצמיד לכל מוצר מדבקה, שבה נכתב, כי המוצר הוא יבוא מקביל, התואם את הקלטות של החברה.

עו"ד אלקיים מדגיש בתביעה, כי ה"מקרנציק" לא יכול להתקיים בלי הקלטות, שפיתחה וייצרה החברה שכן הן חלק בלתי נפרד מהמוצר. לפיכך, לדבריו, למוצרים אותם מייבא ומשווק היבואן, אין זכות קיום ללא שימוש בקלטות של החברה. עם זאת, לדברי עו"ד אלקיים, הרווח הכלכלי של החברה נשען על שיווק ה"מקרנציק" בלבד, ואין היא נהנית מהכנסות על מכירת קלטות.

עוד נטען בתביעה, כי אם לא די בכל אלה, היבואן משווק את ה"מקרנציק" במחירים נמוכים מהמחיר שבו מוכרת אותו החברה וזאת "במטרה 'לשבור את השוק' ולהגדיל את הכנסותיה, תוך הטעיה, גזל ופגיעה קשה וממשית בתובעת". כמו כן נטען, שהיבואן פונה ללקוחות של החברה בארה"ב ומציע להם לקנות ממנו את ה"מקרנציק" במקום מהחברה.

לדברי עו"ד אלקיים, היבואן מפר את זכויות היוצרים של החברה  (החברה הינה כאמור חלק בלתי נפרד מפיתוח המוצר בסין), מבצע גניבת עין וגזל מסחרי וגורם להפרת החוזה בין החברה למפעל בסין. כמו כן לדבריו, בכל רגע שבו ממשיך היבואן לשווק ולמכור את ה"מקרנציק" בארץ ובארה"ב, נגרמים לחברה נזקים כלכליים עצומים. עד כה, כך נטען, פעילותו של היבואן גרמה לביטול עסקאות במאות אלפי שקלים.

היבואן מבקש להתעשר שלא כדין ולא במשפט

במסגרת התביעה, הגיש עו"ד אלקיים בקשה לבית משפט השלום בתל אביב למתן צו מניעה זמני וצו עשה זמני במעמד צד אחד, האוסר על היבואן לייבא, למכור, להפיץ, לשווק, להעביר, לעשות שימוש, לפרסם ולהפעיל עסק למכירת ה"מקרנציק" בישראל ובארה"ב. כמו כן, ביקש עו"ד אלקיים מתן צו מניעה זמני האוסר על היבואן לעשות שימוש בשם החברה

בדיון שהתקיים לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב ניתן צו מניעה כמבוקש, והצדדים הסכימו בדיון להעברת ההכרעה בסכסוך לדין תורה בבית דין צדק (בד"ץ).

חרדים תביעה משפטית מקרנציק משחק ילדים צעצוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד