כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"היקום קורס לתוך עצמו"

אחרי ישיבת הקבינט הסוערת: עימות חריף בין הליכוד לגנץ

עימות בין המחנה הממלכתי לליכוד ברקע ישיבת הקבינט שהסתיימה בפיצוץ. גנץ: "השתתפתי בישיבות קבינט רבות- התנהלות כזו מעולם לא הייתה". הליכוד: "מצופה מגנץ לנהוג באחריות". בן גביר: "גנץ ממשיך באותו הקו הכושל"

אחרי ישיבת הקבינט הסוערת: עימות חריף בין הליכוד לגנץ
בני גנץ/בנימין נתניהו צילום: תומר נויברג, פלאש 90/פלאש 90

דקות לפני כניסת השבת, יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ תקף את ההתנהלות בקבינט המדיני ביטחוני לאחר הסערה שפרצה בישיבה שנערכה ביום חמישי בלילה, בה תקפו מספר שרים את הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי. גנץ קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לבחור "בין אחדות וביטחון - לבין פוליטיקה".

"אנחנו נמצאים במלחמה הקשה בתולדותינו, שמתנהלת בכמה חזיתות, ומולן עלינו להתנהג כאגרוף אחד", אמר גנץ. "טוב שהרמטכ"ל שידע לקחת אחריות אחרי האסון של ה-7.10, לוקח אחריות ומקים צוות שיפיק לקחים מבצעיים להמשך הלחימה - זוהי חובתו".

גנץ הוסיף: "זוהי גם חובתו של דרג מדיני לשאול שאלות ולאתגר". לדבריו, מה שקרה אתמול היה התקפה ממניעים פוליטיים בעיצומה של מלחמה".

השר גנץ טען: "השתתפתי בישיבות קבינט רבות- התנהלות כזו מעולם לא הייתה, ואסור שתהיה. הקבינט היה צריך לדון אתמול בתהליכים אסטרטגיים שישפיעו על המשך המערכה ועל ביטחוננו בעתיד. זה לא קרה, והאחריות על כך היא על ראש הממשלה. עליו האחריות לתקן, ולבחור - בין אחדות וביטחון ובין פוליטיקה. אם מה שחשוב כעת זה ביטחון ואחדות, עלינו לקיים את הדיון המהותי להמשך הלחימה ובהקדם.

אין ספק שאחרי המלחמה תוקם ועדת חקירה ממלכתית, שתעסוק בכל מה שאירע עד ל-7.10, בכל הדרגים, אך עיקר תרומתה צריכה להיות להיבטים הלאומיים ולא בתחום המבצעי. זה מה שציבור הישראלי דורש, ובעיקר - זה מה שהוא צריך, וכך גם יהיה", אמר גנץ.

מהליכוד נמסר בתגובה: "חובתו של הקבינט המדיני ביטחוני היא לשאול שאלות ולקבל תשובות. זאת לא פוליטיקה. בעת מלחמה, כשהעם מאוחד, מצופה מגנץ לנהוג באחריות ולהפסיק לחפש תירוצים להפר את הבטחתו להישאר בממשלת האחדות עד לסיום המלחמה".

השר בן גביר אמר בתגובה: "בני גנץ מי שהיה חלק מחבורת הקונספציה והזמין את אבו מאזן אליו הביתה, ממשיך גם בקבינט הקטן וגם בקבינט המורחב באותו הקו הכושל. חובתנו לשאול את הרמטכ"ל שאלות וחובתנו לדאוג שלא יחזרו על טעויות העבר שבני גנץ היה שותף בהם. לגבי 'היום שאחרי', אכן חובה לקיים דיון בפורום החוקי ולא להשאיר את ההחלטה לגנץ שחותר להביא לעזה את שלטון אבו מאזן וחבריו. לפני הכל יש להבטיח הכרעה ולנצח, עדין לא סיימנו את המלחמה ואסור לעצור באמצע".

במחנה הממלכתי הגיבו לליכוד ומסרו: "נתניהו מטיף על קיום הבטחות - היקום קורס לתוך עצמו. מצפים מנתניהו ונציגיו, להביא הארכה למינוי המפכ"ל ונציבת שירות בתי הסוהר ביום ראשון בישיבת הממשלה, כפי שהתחייבו, וכפי שנכון לביטחון ישראל".

שר הביטחון יואב גלנט התייחס גם הוא לסערה וכתב: "שוחחתי כעת עם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ביקשתי לחזק אותו ולהעביר למפקדים והלוחמים כי אני סומך עליהם ומגבה את צה"ל. עם ישראל זכה ברמטכ"ל אמיץ ושקול בשעת מלחמה קשה. ‏חיילי צה"ל נלחמים עבור כל עם ישראל - פונה לכל אנשי הציבור לחדול משימוש חסר אחריות בצה"ל ובמפקדיו להשגת רווח פוליטי".

כזכור, הקבינט המדיני ביטחוני התכנס בלילה שבין חמישי לשישי לדיון בשאלת היום שאחרי, אך הישיבה התפוצצה אחרי עימות סוער בין השרים לרמטכ"ל, סביב צוות הבדיקה שהקים למחדל ה7.10.

הציטוטים המלאים מהדיון:

השרה מירי רגב שאלה: "האם הוקמה ועדת חקירה בצבא על מחדלי 7.10?".

הרמטכ״ל הרצי הלוי: "כעת אנחנו עסוקים בלחימה". השרה רגב התעקשה ואמרה לרמטכ"ל: "אתה לא עונה לי ואני רוצה שזה יהיה ברור. יש לנו לא מעט שאלות על התנהלות הצבא, אבל אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו, 'זה לא הזמן אנחנו במלחמה', ואתם בזמן הזה מתחילים לתחקר?".

השר דודי אמסלם: "למה אתה צריך עכשיו את התחקור? שאנשי הצבא יהיו במגנה במקום להיות עסוקים בלנצח?". שר הביטחון יואב גלנט השיב: "לא ידעתי שיש צוות אבל אני מגבה את הרמטכ"ל, הרמטכ״ל רוצה להיות ערוך למלחמה בצפון".

השרה שאשא ביטון יצאה להגנת הרמטכ"ל ואמרה לשר אמסלם: "הבנאדם אמר לכם פעם אחת, עוד פעם, חמש פעמים - מה אתה מתנפל עליו?".

הרמטכ"ל: "אם אני צריך תחקור מבצעי, אני לא צריך לקבל אישור. זה יעזור להפיק לקחים בגזרות אחרות". השר סמוטריץ: "יש לי בטן מלאה על הצבא, ואני שותק ומחכה שתיגמר המלחמה". הרה שאשא ביטון: "על הצבא יש לך בטן מלאה ועל הדרג המדיני לא?".

סמוטריץ' השיב: "זו הייתה טעות כל השנים שהדרג הצבאי הביא את המדיניות לדרג המדיני - במקום הסדר ההפוך. מעכשיו הדרג המדיני הוא זה שמכתיב את המדיניות". שאשא ביטון: "כן, רק הצבא היה פה בשנה האחרונה. אתם, הממשלה, לא הייתם פה".

השר טרופר: "גם לנו יש בטן מלאה ואנחנו מתאפקים". בן גביר: "שוב הקונספציה, אתם מביאים את האנשים של ההתנתקות לתחקר את המחדל". גנץ: "איך פספסנו אותך, ראינו איך המצב הביטחוני במדינה השתפר בשנה שלך".

בסוף הדיון ראש הממשלה נתניהו קם ואמר: "צריך לעצור, נמשיך בפעם אחרת".

מלחמת חרבות ברזל בנימין נתניהו הליכוד בני גנץ איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד