כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חמשת היעדים

כך השלים צה"ל את ההשתלטות על צפון הרצועה

בהצהרתו היומית הערב פירט דובר צה"ל באמצעות מפות, תרשימים והדמיות כיצד השלימו כוחות צה"ל את ההשתלטות על צפון הרצועה אחרי למעלה מ-90 ימי לחימה. כמו כן חשף תמונה חדשה ועדכנית של מוחמד דף | וגם הצהיר כי המלחמה תימשך גם בשנת 2024

כך השלים צה"ל את ההשתלטות על צפון הרצועה
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי אמר הערב (מוצ"ש) בהצהרתו היומית כי הושלם פירוק המסגרת הצבאית של חמאס בצפון הרצועה וזאת הודות שיתוף הפעולה בין חיל האוויר וכוחות היבשה שהינו חסר תקדים. לדבריו, "איתרנו כ-70 מיליון קבצים בהם מודיעין על בכירי חמאס בעזה ובחו"ל".

"אמ"ן ושב"כ חשפו תיעוד חדש של מוחמד דף שאותר בפעילות בעזה. נמנענו מלתקוף במקומות בהם היה חשד להימצאות חטופים. כעת הכוחות ממוקדים בפעילות בדרום ובמרכז הרצועה. נילחם בעיר תחתית בחאן יונס בצורה תחבולנית ויצירתית יותר", כך הגרי.

בראשית דבריו, אמר: "אחת ממטרות המלחמה היא לפרק את חמאס. המשמעות היא לפרק את היכולות הצבאיות שבנה לאורך שנים, ובאמצעותם הוציא לפוֹעל את הטבח הנוראי בשבעה באוקטובר. כדי להבין את הפעולה הצבאית בעזה, צריך להבין את האויב חמאס, ואיך הוא פועל".

"חמאס בנוי במסגרות של גדודים. גדודי חמאס משתמשים במערכת תת-קרקעית מסועפת שיש בה: תשתיות לייצור אמצעי לחימה, חדרי מלחמה, תאי פיקוד ושליטה, ויכולת לשיגור רקטות – מעל הקרקע ומתחתיה. המחבלים נעים בין מרחבים שונים ברצועה באמצעות התשתית והיא מאפשרת להם לעשות זאת בצורה חשאית".

"מרכזי הכובד של האויב נמצאים מתחת או בסמוך, לַאתרים אזרחיים רגישים, כמו בית חולים ובית ספר והחמאס משתמש בהם כמגן אנושי. מחבלי חמאס נעים בשטח, ללא נשקים, לבושים בבִגדים אזרחים, מטמינים לכוֹחוֹתינו מטענים ברחובות ובכניסות לפירי מנהרות".

איך נראית הלחימה בשטח?

דובר צה"ל הגרי הסביר עם מפות, תרשימים והדמיות, "זו רצועת עזה – היא מתפרסת על שלוש מאות שישים וחמישה קילומטר רבוע והאוכלוסייה שלה נעמדת ביותר משני מיליון איש. זה צפון רצועת עזה – מכאן התחלנו את הפעילות הקרקעית ונלחמנו בה בחודשים האחרונים. בצפון הרצועה היו לחמאס שתי חטיבות צבאיות ובהן שנים עשר גדודים – שבכולם יחד כארבעה עשר אלף מחבלים".

"ממרחב ג'באליה למשל", פירט הגרי, "יצאו בשבעָה באוקטובר מאות מחבלים לטבח הרצחני ביישובים שדרות, ניר עם, ארז, כפר עזה ונתיב העשרה. הם טבחו באזרחים וחטפו אחרים לג'אבליה. ג'אבליה הוא אזור צפוף ומאוכלס. יש בו כעשרים וחמישה אלף מבנים. אחד מכל עשרה מבנים הוא רב קומות. לפני כניסה ללחימה במרחב כה צפוף, אנחנו מפנים את האוכלוסייה".

לדבריו, "הפינוי נועד למנוע פגיעה ולהגן על האוכלוסייה ולאפשר את הפעולה הצבאית, שכן הוא שולל מחמאס את ההגנה בחסות האוכלוסייה ומאפשר לנו להבחין בין האוכלוסייה למחבלי חמאס ולפגוע בהם. זה מגן על כוחותינו ומגן על האוכלוסייה שלא מעורבת בטרור".

"לאחר פינוי של מרבית התושבים, לפני הכניסה של הכוחות הקרקעיים, חיל האוויר תקף איומים על כוחותינו, תשתיות תת קרקעיות, מארבי חוליות מחבלים, עמדות תצפית ובתים ממולכדים. רק בג'אבליה תקפנו כשש מאות ושבעים מטרות מהאוויר לפני הכניסה הקרקעית. באופן מדויק מבוסס מודיעין ועל פי הדין הבינלאומי. אלה אפשרו תנאי כניסה מיטביים לכוחותינו".

פירוק חמאס מורכב מחמישה יעדים:

"הראשון – לחסל את מפקדי החמאס באשר הם, ובכך לפגוע במערך הפיקוד והשליטה שלו. בתקיפות הללו חיסלנו במרחב את מפקד גדוד ג'אבליה, סגן מפקד חטיבה, ואחד עשר מפקדי פלוגות – שהם הדרג שמוביל את המחבלים בשדה הקרב. בכיר המחבלים שהרגנו במרחב הוא אחמד רנ'דור, מפקד החטיבה הצפונית, שחוסל בבונקר שלו עם מפקדים נוספים , 40 מטר מתחת לאדמה.

הרג המפקדים הקשה על המחבלים להילחם באופן מאורגן, והוביל לכניעה של רבים מהם. היעד השני – הוא לחימה בשטח מול המחבלים. כוחותינו כיתורו וטיהרו את מרחב ג'בליה", אמר.

"זה אומר שכוחות משולבים של שריון, (200 טנקים) הנדסה, חיל רגלים, וכוחות מיוחדים, הקיפו את המרחב מכמה כיוונים במקביל. כל זאת בליווי מעטפת מודיעינית ובסיוע אווירי של עשרות כלי טיס אשר תוקפים כל איום בזמן קצר. כוחות היבשה הכווינו את מטוסי הקרב שתקפו כשלוש מאות מטרות".

"שיתוף הפעולה בין חיל האוויר וכוחות היבשה הוא חסר תקדים. לא נראה כמותו באף מלחמה עד היום. גם ברגעים אלה ממשיכים מטוסי חיל האוויר ללוות את הכוחות בשטח ולתקוף כל מטרה שהכוחות דורשים. לוחמי צה"ל בקרקע נלחמים בגבורה והורגים חוליות מחבלים שיורות מתוך בתים, מיפְּתחים של פירי מנהרות ומתוך הסמטאות".

"הכוחות נלחמים בקרבות פנים אל פנים עם מחבלים. על פי דיווחי הכוחות רק בג'בליה חיסלנו קרוב לאלף מחבלים. הלחימה בטרור מורכבת, והיא גובה מחירים, נפגעים ולצערי יש גם הרוגים לכוחותינו. הודענו היום על נפילתו של סגן אלוף רועי יוחאי יוסף מרדכי זכרונו לברכה, שנהרג במהלך התקלות עם מחבלים בצפון הרצועה".

"היעד השלישי", אמר דובר צה"ל, "הוא לאסוף מודיעין בשטח. איתרנו מחשבים, מפות, מכשירי קשר, וכשבעים מיליון קבצים מודיעיניים. חקרנו פעילי טרור רבים יחד עם שירות הביטחון הכללי שצמוד לכוחות. בג'אבליה נכנעו מחבלים רבים ותיחקרנו אותם. כתוצאה מכך הבאנו מודיעין על בכירי חמאס, בניהם גם תיעוד של מוחמד דף וגם מידע על בכירי חמאס שנמצאים מחוץ לעזה. כל אלה נותנים לנו מודיעין חשוב להמשך המלחמה".

תמונה של מוחמד דף שנמצאה על כונן בשטח הרצועה

"היעד הרביעי הוא לאתר ולהשמיד רקטות ואמצעי לחימה, ואת האתרים בהם הם מיוצרים", אמר דובר צה"ל בהצהרתו. "איתרנו והשמדנו כארבעים אלף אמצעי לחימה בכל רצועת עזה, שאת חלקם מצאנו בתוך בתי ספר, בית חולים, מסגדים, ומתחת למיטות של ילדים".

"היעד החמישי לפירוק חמאס, הוא להשמיד את התשתית התת-קרקעית. רק בג'אבליה מצאנו שמונה קילומטרים של תוואי תת-קרקעי ויותר מארבעים פירים. בתוך התוואי איתרנו את המפקדה הצפונית של חמאס. סמוך לשם, חילצנו את גופותיהם של חמישה חטופים והבאנו אותם לקבורה בישראל. כדי להילחם בתשתיות התת קרקעיות, הכנסנו אמצעים טכנולוגיים מסווגים. לאחר מכן, נכנסו כוחות מיוחדים שאומנו לַמשימה ולבסוף השמדנו אותה".

"פעלנו גם בבסיסים שחמאס מיקם בבתי החולים. אלו בסיסים שחמאס חשב שנימנע מלפעול בהם, אבל הוא טעה. בשני בתי החולים במרחב: כמאל עדואן ובית החולים האינדונזי מוקמו תשתיות תת-קרקעיות, אמצעי לחימה וציוד צבאי. בשניהם ביצענו מבצעים מיוחדים לפירוק תשתיות הטרור, ולא פגענו; לא ברופאים ולא בצוותי רפואה ולא בחולים".

הופקו לקחים מהירי בשלושת החטופים

"הכוחות נערכו עם מודיעין מקדים, למקומות שבהם יש חשד להימצאותם של חטופים, ואותם לא תקפנו. למדנו לקחים רבים מהאירוע שבו נהרגו שלושה חטופים, וַאַנחנו מתדרכים את הכוחות למפגש מסוג זה. השבת החטופים היא מטרה מרכזית במלחמה ומשימה לאומית עליונה. בסופה של לחימה עיקשת ונחושה, פירקנו את המסגרת הצבאית של החמאס בג'באליה. החמאס לא מתפקד באזור הזה באופן מאורגן, ושללנו את יכולות הטרור המרכזיות במרחב".

עוד הוסיף דובר צה"ל דניאל הגרי: "חשוב להבין – עדיין יש בג'באליה מחבלים שפועלים ללא מסגרת וללא מפקדים, ונתקלנו גם בירי רקטי ספורדי ממרחב זה, ותקפנו אותו. אנחנו נמשיך להעמיק את ההישג באזורים אלה – זה דורש זמן. אין קיצורי דרך בלחימה בטרור. עכשיו, תחשבו על מה שעשינו בג׳אבליה, תכפילו בשמונה מרחבים שמכסים את כל צפון הרצועה, כאשר בכל אחד מהם, השטח שונה והאתגרים שונים. ומכאן, משך הזמן שנדרש למשימה, שלושה חודשים."

"אנחנו השלמנו את פירוק המסגרות של חמאס בצפון הרצועה, ונמשיך להעמיק את ההישג, ולחזק את המכשול ומרכיבי ההגנה בגבול. כעת אנחנו מתמקדים בפירוק חמאס במרכז הרצועה ובדרום הרצועה. נעשה זאת בשיטה אחרת, באופן יסודי ועל בסיס הלקחים שהפקנו מהלחימה עד כה. מרחב מחנות המרכז צפוף ורווי מחבלים ובחאן יונס מתחת לקרקע ישנה עיר תחתית של מנהרות מסועפות", אמר הגרי.

"את הלקחים שלמדנו אנחנו מיישמים וממשיכים לפתח דרכים יצירתיות ותחבולניות יותר להילחם במרחב – להרוג מחבלים, להשמיד תשתיות טרור, ואמצעי לחימה מעל הקרקע ומתחתיה. זה ייקח זמן. הלחימה תימשך במהלך שנת 2024.

לסיכום אמר: "אנחנו פועלים לפי תכנית להשגת מטרות המלחמה: לפרק את חמאס, להמשיך בכל מאמץ: מודיעיני, מבצעי ולחץ צבאי כדי להשיב את החטופים. ולבנות מרחבי הגנה כדי להחזיר את התושבים הביתה בביטחון".

כמו כן התייחס הגרי להסלמה ביממה האחרונה בצפון ואמר: "חיזבאללה בתפקידו כמגנו של חמאס ירה היום לעבר בסיסים של צה"ל בצפון. לא היו נפגעים. כוחותינו חיסלו את החוליות שביצעו את הירי ותקפנו שורת מטרות חיזבאללה בהן מתחמים צבאיים של הארגון. אנחנו ממשיכים להיות ערוכים במוכנות גבוהה מאוד בצפון - בהגנה ובהתקפה".

עזה חמאס מלחמת חרבות ברזל צה"ל מוחמד דף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד