כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מאות נוסעים ניצלו 

השריפה והדרמה: הטייסים לא היו מודעים שהמטוס בוער

מטוס יפני עם מאות נוסעים עלה באש ביפן בשבוע שעבר. הטייסים לא היו מודעים לשריפה עד שהדיילים סיפרו להם. מערכת הכריזה של המטוס נפגעה, הצוות השתמש במגפונים ובקולות שלהם כדי לצעוק הוראות

השריפה והדרמה: הטייסים לא היו מודעים שהמטוס בוער
המטוס עולה בלהבות צילום: צילום מסך

טייסי מטוס נוסעים יפני שהתנגש במטוס קטן יותר בנמל התעופה בטוקיו בשבוע שעבר לא ידעו בתחילה שהמטוס שלהם בוער. דיילת היא שהודיעה להם על השריפה, כך אמר דובר של 'יפן איירליינס' ל-BBC. הפינוי של כל 379 על סיפון טיסה 516 התנהל לפי הכללים שהצילו חיים. חמישה מתוך שישה אנשים על סיפון מטוס משמר החופים הקטן יותר מתו.

"מיד לאחר שהמטוס נחת, הטייס חש זעזוע פתאומי, ואיבד שליטה להישאר על המסלול. השריפה פרצה אך הטייסים לא זיהו אותה בהתחלה ולמדו על כך דרך הדיילת", כך אמר דובר החברה.

היו שלושה טייסים ו-12 דיילות על הסיפון כשהאירוע התרחש. מערכת הכריזה של המטוס נפגעה, הצוות השתמש במגפונים ובקולות שלהם כדי לצעוק הוראות.

"הדבר הראשון שדיילות בתא עשו לאחר שהבינו שיש נוסעים שזיהו שהמטוס שלהם בוער, היה לגרום להם להישאר רגועים ולא לקום, מה שעלול להקשות מאוד על ההימלטות. מערכת ההודעות לא הייתה פעילה אז ההוראות הללו נעשו בלעדיה" סיפר.

התקשורת היפנית תיארה את הפינוי כ"18 דקות מופלאות". הנוסעים השאירו את מטען היד שלהם, מיהרו ליציאות חירום והחליקו החוצה מהמטוס לפני שנבלע בלהבות.

"כשהעשן החל להיכנס לתא ולהתפשט לכל עבר, דיילות החלו לצעוק לעבר הנוסעים: "עזבו את החפצים שלכם, תורידו את נעלי העקב שלכן, ותחליקו למטה". שיתוף הפעולה שלהם היה המפתח לכל הנוסעים להצליח להימלט במהירות ובבטחה", אמר הדובר.

הרשויות היפניות אמרו שמטוס משמר החופים לא קיבל אישור להמראה על המסלול. המטוס היה אמור לספק סיוע לאזורים מוכי רעידת אדמה.

לטענת גורמים רשמיים, המטוס היפני עם מאות נוסעים קיבל אישור לנחיתה על מסלול 34R, בעוד שלמטוס משמר החופים נאמר "לבצע נסיעה למסלול C5" - מקום בשדה התעופה שבו מטוסים ממתינים לאישור המראה. אך ככל הנראה המטוס הקטן לא עמד היכן שהורו לו, והמטוס הענק פגע בו בזמן הנחיתה.

כזכור כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, חמישה מתוך שישה אנשי צוות במטוס היפני של משמר החופים של יפן נהרגו. מנגד כל 379 הנוסעים והצוות על סיפון האיירבוס A350 שרדו את השריפה הענקית שפרצה במטוס לאחר הנחיתה באותו שדה תעופה.

החקירות על כדור אש שהתפרץ מהמטוס היפני בזמן שנחת נמשכות, צוות הדיילים פינה תוך 90 שניות את מאות הנוסעים. מומחים אומרים שהפינוי המוצלח נובע משילוב של תקני בטיחות מודרניים ותרבות בטיחות קפדניים של חברת 'יפן איירליינס' (Japan Airlines) עצמה.

נראה כי התגובה המהירה של הצוות הצילה את חייהם של מאות. תוך שניות מהרגע שהמטוס עצר, נופחו מגלשי המילוט גם כשהמטוס התמלא בעשן.

"אני מתרשם בצורה יוצאת דופן מהטייסים, הצוות והנוסעים. זה היה פינוי בתנאים הקיצוניים ביותר", אמר ל-CNN טייס אחד בחברת תעופה אירופאית גדולה שביקש להישאר בעילום שם מכיוון שאינו מורשה לדבר בשם חברת התעופה.

"הנהלים חודדו ככל שהמטוסים גדלו, כך שניתן לפנות את כל הנוסעים תוך 90 שניות. דיילות בחברות תעופה מסוימות יכולות כעת ליזום פינוי אם המצב קטסטרופלי, ולחסוך שניות חיוניות בכך שהם לא מחכים שהקברניט יזום אותו".

יפן שריפה טיסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד