ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
פוטין רצה כניעה

הפרטים המדהימים נחשפים: השיחות בין אוקראינה לרוסיה והטבח שפוצץ הכל

האם אוקראינה החמיצה הזדמנות מוקדמת לנהל משא ומתן לשלום עם רוסיה? שבועות לאחר שהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022, דיפלומטים משני הצדדים נפגשו לשיחות שלום, אך אז נודע לעולם על הטבח של רוסיה בבוצ'ה - והשיחות קרסו

הפרטים המדהימים נחשפים: השיחות בין אוקראינה לרוסיה והטבח שפוצץ הכל
המלחמה באוקראינה צילום: Pixabay

מנהל המשא ומתן האוקראיני, דיוויד ארחמיה, הצביע על בקבוק ג'ל חיטוי על השולחן, מכוסה בבד לבן, בזמן שמשלחות "שלום" רוסיות ואוקראיניות התכנסו בארמון דולמאבהצ'ה באיסטנבול. "זה חומר חיטוי", אמר ארחמיה לעמיתו הרוסי, יועצו של הנשיא פוטין ולדימיר מדינסקי. "אה, חשבתי שזו וודקה" התבדח מדינסקי.

היה הרבה מתח מאחורי אותה פגישה ב-29 במרץ 2022. דמיטרו קולבה, שר החוץ האוקראיני, יעץ בפומבי למנהלי המשא ומתן האוקראינים לא לקבל משקאות כלשהם מהרוסים ולא לגעת באף משטח, מחשש להרעלה. אחרי הכל, כוחות רוסים עדיין היו בשערי קייב, וניסו להפיל את הנשיא זלנסקי וממשלתו.

מה שקרה בפועל ביום ההוא ומיד לאחר מכן הפך מאז לעניין של אי הסכמה מהותית בין אוקראינה, מדינות המערב ורוסיה. יש הטוענים כי אוקראינה פספסה בזמנו סיכוי לסיים את המלחמה. אך הסיפור האמיתי מצייר תמונה אחרת, ומסובכת הרבה יותר כפי שנחשף ב'וול סטריט ג'ורנל'.

הפגישה הראשונה בין האוקראינים לרוסים התקיימה ב-28 בפברואר 2022, בבלארוס, ארבעה ימים לאחר שטנקים רוסיים חצו את הגבול האוקראיני. באותו מפגש הקריא מדינסקי רשימה ארוכה של דרישות מהקרמלין. זה כלל את החלפת הממשל של זלנסקי במשטר בובות, שחיילים אוקראינים יעזבו את כל הטנקים והתותחים שלהם, מעצר ומשפט של "נאצים" ולכל אוקראיני המתנגד לשלטון מוסקבה - והשבת הרוסים כפקידים באוקראינה. מדינסקי אף דרש להחזיר את רחובות הערים על שם הגיבורים הלאומיים האוקראינים לשמותיהם הסובייטיים הישנים.

"הקשבנו להם, והבנו שלא מדובר באנשים שנשלחו לשיחות אלא לכניעה שלנו", סיפר אחד מאנשי המשא ומתן האוקראינים, יועצו של זלנסקי, מיכאילו פודוליאק אבל כדי להרוויח זמן הסכימו האוקראינים להמשיך לדבר.

ב-10 במרץ טס שר החוץ דמיטרי קולבה לעיירת הנופש הטורקית אנטליה כדי לפגוש את מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, במפגש הראשון שלהם מאז תחילת המלחמה. "שאלתי את לברוב שאלה פשוטה מאחורי דלתיים סגורות באנטליה, מה אתה רוצה? זה כל מה שרציתי לדעת", נזכר קולבה. לברוב לא השיב, ובמקום זאת פתח בהאשמות מופרכות על כך שאוקראינה הפכה למאורת ניאו-נאצית שכוונתה לערער את רוסיה.

ב-19 הימים שבין הפגישה באנטליה לבין השיחות באיסטנבול, המצב בשדה הקרב השתנה באופן דרמטי לטובת אוקראינה. כוחות אוקראינים הנחילו תבוסה אחר תבוסה ליחידות רוסיות גדולות.

לאורך השיחות, סוגיית החברות האוקראינית בנאט"ו הייתה חלק קריטי בסדר היום. בשבועות הראשונים של המלחמה, זלנסקי ציין כי אוקראינה יכולה לוותר על חלומה להצטרף לנאט"ו תמורת ערבויות ביטחוניות מחייבות מהמערב ומרוסיה כאחד. מנהלי המשא ומתן האוקראיני גם הפגינו גמישות בדרישות הרוסיות לצמצם את היקף הצבא של אוקראינה ולהקפיא את הנושא של מי השולט בחצי האי קרים, חצי אי שנכבש על ידי מוסקבה מאז 2014. שום דבר מכל זה, כמובן, לא הספיק כדי לעצור את ההסתערות הרוסית על הקרקע ואת הפצצות והטילים הרוסיים שהמשיכו לרדת כמו גשם על ערי אוקראינה.

אך לאט לאט הכוחות הרוסים החלו לסגת מאזור קייב ומחלקים אחרים של צפון אוקראינה. לפי גרסתו של פוטין לאירועים, מנהלי המשא ומתן האוקראינים באיסטנבול קיבלו את רוב דרישותיה של רוסיה. "ההסכמות הושגו באופן מעשי", הוא אמר חודשים לאחר מכן. "החיילים שלנו עזבו את מרכז אוקראינה, קייב, כדי ליצור תנאים להמשך שיחות להשלמת ההסכם", אמר.

אך אוקראינה ערערה על כך. "אף אחד מהצדדים לא קיבל התחייבויות באיסטנבול", לפי קולבה. "לא הייתה עסקה", אמר. "לדבר ולהתחייב למשהו הם דברים אחרים לגמרי" באשר לנסיגה הרוסית, גורמים אוקראינים ואמריקאים אמרו שלפוטין לא הייתה ברירה אלא לסגת עד סוף מרץ בגלל ההצלחות הצבאיות האוקראיניות בשטח.

ב-29 במרץ, כשמנהלי המשא ומתן תכננו להתכנס מחדש לקראת סבב השיחות הבא, חיילים אוקראינים כבר נכנסו לעיירה בוצ'ה שליד קייב. מה שגילו האוקראינים שם ביטל את ההסכמים שהושגו באיסטנבול.

כשהכוחות האוקראינים התקדמו לבוצ'ה, הם נתקלו במראה מחריד: עשרות גופות שכבו רקובות תחת הגשם ברחוב יאבלונסקה ובאזורים הסובבים אותה. לחלק מהגופות היו חסרות גפיים, ככל הנראה נאכלו על ידי כלבים, בעוד שלאחרות היה מוח שנשפך מגולגולות סדוקות.

החיילים חקרו עוד יותר, הם מצאו כמה גברים שהוצאו להורג ושוכבים על האדמה בחצר רחוב יבלונסקה 144. על מדרכות, בתעלות ובקברים מאולתרים, היו גופות נוספות כשידיהן קשורות. חלקן נשאו סימני עינויים: עיניים עקורות ואצבעות חתוכות.

יותר מ-450 אזרחים נהרגו בבוצ'ה במהלך החודש שבו הייתה העיירה תחת כיבוש רוסי. זוועות התרחשו ברחבי אוקראינה הכבושה, במיוחד במריופול. אבל בבוצ'ה, החיילים הרוסים ברחו כל כך מהר, עד שלא היה להם זמן להסיר את הראיות ולהסתיר את היקף הטבח.

כשהתיעודים מבוצ'ה התפשטו ברשתות החברתיות, זלנסקי כמו רוב האוקראינים היה המום מזעם. "מהות הרוע הגיעה לארצנו - רוצחים, מענים, ובוזזים שקוראים לעצמם צבא", אמר בנאום לאוקראינים. "הם הרגו במודע ובהנאה".

למרות שמנהלי המשא ומתן האוקראינים והרוסים נשארו בקשר, זלנסקי אותת שהרציחות שנחשפו בבוצ'ה שינו הכל. "מה שקרה כאן הוא רצח עם", אמר, בפנים חמורות סבר, במהלך ביקורו בעיירה בפעם הראשונה שעזב את קייב מאז הפלישה. "קשה מאוד להמשיך לדבר כשאתה רואה מה קרה כאן".

לאחר שהתגלו הזוועות, הרוסים טענו "זו פרובוקציה ברורה" טען לברוב. "אף אזרח אוקראיני לא נפגע", הכריז משרד ההגנה הרוסי. מדינסקי אמר שהאוקראינים בוודאי ביימו את הזוועות בבוצ'ה מכיוון ששמה מתחרז עם המילה האנגלית "קצב".

ב-9 באפריל 2022, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגיע לעיר קייב. הוא היה אחד המנהיגים המערביים הראשונים שעשה זאת. פחות משבועיים חלפו מאז השיחות באיסטנבול, ולמרות זעמו של זלנסקי, צוותי המשא ומתן הרוסים והאוקראינים עדיין ניהלו מגעים באמצעות זום.

"הייתי קצת מודאג בשלב הזה", נזכר ג'ונסון. "לא יכולתי לראות מה העסקה יכולה להבי, וחשבתי שכל עסקה עם פוטין הולכת להיות די מלוכלכת". ראש ממשלת בריטניה ישב עם זלנסקי בקייב, ואמר לו: "אף אחד לא יכול להיות אוקראיני יותר מאוקראינים, זה לא בשבילי להגיד לך מה יכולות להיות מטרות המלחמה שלך, אבל מבחינתי, פוטין חייב להיכשל ואוקראינה חייבת להיות לשמור על ריבונות ועצמאות מלאה. אנחנו לא נלחמים ישירות, אתה כן. אלה האוקראינים שנלחמים ומתים. אבל אנחנו נתמוך באוקראינה באלף אחוז".

זלנסקי לא היה צריך הרבה שכנוע. השיחה עברה במהירות לדרכים הקונקרטיות שבהן תוכל בריטניה לסייע לכוחות האוקראינים, זה היה הטפטוף הראשון במה שהפך למבול של כלי נשק מערביים יותר ויותר מתוחכמים שהגיעו לאוקראינה. בינתיים, שיחות מקוונות בין צוותים אוקראינים ורוסים הסתבכו.

בקרמלין, פוטין היה בטוח שוושינגטון, ולא לונדון, אילצה את זלנסקי לנטוש את השיחות בתקווה להתיש את רוסיה במלחמה ממושכת. בכירים ברוסיה המשיכו להעלות את הנושא בזעם בפגישות עם עמיתיהם האמריקאים. בכיר בממשל ביידן אמר ל'וול סטריט ג'ורנל'. "אני יודע בוודאות שארצות הברית לא עשתה זאת, צפינו בזה בזהירות".

עמדתו החדשה של זלנסקי, שלא השתנתה מאז, הייתה לדרוש נסיגה מלאה של החיילים הרוסים מכל רחבי אוקראינה שנכבשו מאז 2014, כולל קרים, והעמדה לדין של פקידים רוסים החשודים בפשעי מלחמה.

"באיסטנבול, עדיין לא הבנו את סוג המלחמה שרוסיה מנהלת, את כוונתה לרצח עם", הסביר פודוליאק. "ברגע שחזרנו מאיסטנבול, והרוסים עזבו את אזור קייב, ראינו את הפשעים הבהמיים שהם ביצעו שם. והבנו שרוסיה תנסה לחסל את אוקראינה ויהי מה".

ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה ולודימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד