י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אשר מסביר: למה אין נציג לחרדים העובדים?

דעות בשישי: בטור מיוחד לעלון תלמידי ישיבת דרך ה' מנסח הח"כ הנמרץ את התפיסה שעומדת בבסיסה של 'דגל התורה' • "כאז, כן היום - ציבור נכבד מבני התורה עמל למחייתו - אנשים יראי ה', בוגרי ישיבות ובני תורה לכל דבר • "לא סתם הדרישה היא לנציג דווקא בדגל התורה - הם מרגישים שהם חלק אינטגרלי" • אז למה בכל זאת לא? כנסו

יעקב אשר, פלאש90
יעקב אשר, פלאש90

בפרשיות אלו אנו עוסקים בתקופה קשה שעברה על עמנו. תקופה של סבל ורדיפות. רבים ממפרשי התורה מסבירים כי שנות הסבל של עם ישראל במצרים נועדו גם לגבש את עם ישראל לעם מאוחד. רק בעקבות שנים ארוכות של סבל בצוותא, זכו בני ישראל להתלכד ולהגיע לקבלת התורה למרגלות הר סיני במצב של "ויחן שם העם - כאיש אחד, בלב אחד".

על בני היהדות הנאמנה עוברים לאחרונה זמנים לא קלים. הממשלה הנוכחית הסתערה על כבשת הרש של עולם הישיבות והכוללים וקיצצה אנושות בתקציביהם הזעומים בלאו הכי. נעשו פעולות רבות ע"מ להפלות כלכלית מי שלא שירת בצבא. חרדים רבים אשר מנסים להתקבל למקום עבודה במגזר הציבורי מקבלים תשובה שלילית רק בשל חרדיותם. לראשונה נחקק חוק המגדיר לומדי תורה כעבריינים. מסע הסתה משומן ומתוזמר אשר באופן ציני ניצל את המצב הכלכלי הקשה בשנים האחרונות, הביא להשחרתו של ציבור גדול ואיכותי.

מאידך, משהו טוב קרה בעקבות זאת. הציבור החרדי על גווניו השונים התלכד והתאחד. הסבל והקשיים חידדו את ההבנה כי כולנו, כל בני הציבור החרדי, בסירה אחת.

* * *

כידוע לכולנו, תנועת דגל התורה נוסדה ע"י מרן ראש הישיבה הגרא"מ שך זצוק"ל במטרה לייצג את ציבור בני התורה, בכנסת, בעיריות ובכל מקום אשר ניתן ממנו לעזור ולסייע לבני התורה.

וכאז, גם היום, נתח נכבד מציבור בני התורה, עמל למחייתו. אנשים יראי ה', בוגרי ישיבות ובני תורה לכל דבר ועניין.

בתקופה האחרונה נשמעים קולות המבקשים שבתנועת דגל התורה יכהן נציג מיוחד אשר יבוא מקרב ציבור העמלים לפרנסתם – ה"עובדים". רק כך, הם טוענים, ייוצגו נאמנה וימולאו צרכיהם.

הבה וננתח את העניין:
ראשית, עצם העובדה, שדרישתם היא לקבל ייצוג דווקא בתוך דגל התורה, ולא במסגרות אחרות, מוכיחה כי גם הדורשים זאת חשים, ובצדק רב, שהם חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מציבור בני התורה.

מאותה סיבה כי הקשיים הנוצרים הם דווקא בשל היות ציבור זה חלק מציבור בני התורה, גם הדרישה היא למצוא להם פתרון בתוך המסגרת של דגל התורה, כל זה מעיד כאמור כי גם הדורשים זאת מרגישים בשר מבשרה של דגל התורה.

כי על כך אין ויכוח: דגל התורה מייצגת נאמנה את כל בני התורה, "עובדים" לצד "לומדים". עמלים לפרנסתם לצד אברכי כולל. כל מי אשר נשמע לגדולי הדור שליט"א. גם האנשים העובדים לפרנסתם הם חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מציבור בני התורה. כולנו למדנו בישיבות. כולנו שולחים את בנינו לישיבות. כולנו נשמעים לגדולי הדור. כולנו משפחה אחת.

שהרי, ציבור בני התורה מורכב מגוונים רבים. ספרדים ואשכנזים, בעלי תשובה וחרדים מלידה. תלמידי מרן ה'חזון איש' ובוגרי 'חברון'. בוגרי 'בית שמעיה' ובוגרי פוניב'ז. כולם נשמעים לגדולי ישראל. כל אלו הם חלק ממשפחת דגל התורה.

האם נשמעה אי פעם דרישה מצד ציבור כזה או אחר לייצוג מיוחד? האם אירע פעם שמישהו פנה לכל אחד משליחי הציבור של דגל התורה, בעיריות או בכנסת, ולא קיבל את הסיוע שהוא נדרש לו משום שאין לו נציג "משלו" בדגל התורה? האם ביקשו אחד מהנציגים הללו תעודת זהות? האם שאלו פעם למשלח היד של הפונה?

כל חברי הכנסת של דגל התורה "עובדים" אצל כל אחד ואחד מציבור בני התורה ועומדים הכן לסייע לו ככל שיתאפשר. אין, ולא היה מעולם בדגל התורה, נציג מיוחד לציבור מסויים. בדיוק כפי שאין נציג מיוחד לבוגרי ישיבה מסוימת, או לתושבי עיר כזו או אחרת, כך אין צורך בבחירת נציג "מיוחד" לציבור המתפרנס באמונה ממשלח ידו.

בסדר יומנו השוטף כשליחי ציבור, נמצאים הנושאים הספציפיים הקשורים לצורכיהם של האנשים העמלים לפרנסתם כחלק אינטגרלי מהפעילות היומיומית של כולנו, כל חברי דגל התורה. נושאים אלו טופלו ומטופלים במסירות על ידינו. דיברנו, התווכחנו, צעקנו, קידמנו ונמשיך לקדם את הנושאים הללו בכנסת ובעיריות.

נציגים רבים של דגל התורה בעיריות ברחבי הארץ, הם אנשים שעמלים לפרנסתם לצד פעילותם המבורכת בעירייה ומייצגים בגאון את "דגל התורה". גם אם אחד מחברי הכנסת של דגל התורה יהיה מקרב האנשים העובדים. וכי הוא לא ישרת את הציבור שאינו עמל לפרנסתו? וכי הוא לא יפעל בכל כוחו לסייע, למשל, שלא יקצצו בתקציבי הכוללים? בוודאי שכן. בדיוק כך, מייצגים ומשרתים כל חברי הכנסת של דגל התורה את כל ציבור בני התורה לסוגיו, עובדים ולומדים כאחד.
כאמור, ציבור בני התורה כולל בתוכו סגנונות רבים ומגוונים. במשך השנים הוקמו מוסדות חינוך מסוגים שונים בהתאם לצרכים שהתעוררו, בעידודם ובתמיכתם המלאה של נציגי דגל התורה אשר פועלים ומסייעים רבות בעניין.

במשפחה, כמו במשפחה. ישנם לעיתים חילוקי דעות. לפעמים נשמעות טענות. לעיתים אפילו ישנה תחושה קלה של קיפוח. כי לכל אחד מבני המשפחה יש סגנון ייחודי משלו וכל אחד רואה את הדברים מנקודת מבטו. לא תמיד ניתן לפתור הכל, אבל הורים תמיד דואגים לכל ילדיהם באותה מידה.

וכמו במשפחה. גאוות היחידה והרצון שהמשפחה תצליח הוא משותף לכל בני המשפחה. וגם האחריות, האחריות לעשות הכל בשביל שזה יקרה. כי דגל התורה היא המשפחה של כולנו.

פורסם בעלון 'זו דרכנו', ביטאון תלמידי ישיבת דרך ה'
יעקב אשר דגל התורה דרך השם טור פוסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 92 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד