ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
ציוד שלא נראה בעבר

ה'טלגרף' הבריטי: חמאס משתמש במלאי אדיר של נשק סיני בעזה

לאחר שנשק סיני נתפס בכמויות גדולות במהלך הלחימה המתמשכת ברצועת עזה ונחשף בשבוע שעבר, ה'טלגרף' הבריטי מדווח כי נשק תקני סיני שלא נראה בעבר, נתפס בכמויות גדולות ברצועה. לא ידוע כיצד הנשקים הללו הגיעו מסין לידי חמאס. נבדק האם משלוח הנשק הגיע ישירות מסין

אמל"ח שנתפס בעזה
אמל"ח שנתפס בעזה צילום: דובר צה"ל

לאחר שצה"ל חשף בשבוע שעבר בפני הדרג המדיני כי אמל"ח סיני נמצא בעזה, ה'טלגרף' הבריטי מדווח כי נמצאו בעזה רובי סער, מטולי רימונים וכוונות טלסקופיות לרובים ומחסניות לרובי M16 שהגיעו לעזה מסין. הציוד שהתגלה הכיל כוונות טלסקופיות לרובים, ומערך ציוד תקשורת כמו מכשירי האזנה ומכשירי קשר צבאיים טקטיים.

בישראל בודקים כיצד הציוד הגיע לידיו של חמאס על רקע החששות כי בייג'ין הייתה מעורבת ישירות בכך, כך מדווח ה'דיילי טלגרף' הבריטי.

"זה הגיע בהפתעה גדולה כי לפני המלחמה, היחסים היו טובים מאוד, אבל מצאנו כמויות אדירות של נשק סיני והשאלה היא, האם זה הגיע ישירות מסין לחמאס או לא?" כך אמר גורם מודיעיני ישראלי ל"טלגרף".

"זוהי טכנולוגיית נשק ותקשורת ברמה הגבוהה ביותר, דברים שלא היה לחמאס לפני כן, חומרי נפץ מאוד מתוחכמים שמעולם לא נמצאו בעבר ובמיוחד בקנה מידה כה גדול" אמר.

המקור הישראלי ציין כי כלי הנשק והציוד התקשורתי שנתפס, יכולים לעבוד בתוך מערכת המנהרות המורכבת של ארגון הטרור.

ה'טלגרף' מציין כי הממצאים מאיימים על הקשרים בין ישראל לסין, הקשרים היו חמים, אך התקררו לאחר התקפות חמאס ב-7 באוקטובר.

חוסר הרצון של בייג'ין לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, מרגיזה את ישראל. 

ב-14 באוקטובר, וואנג יי, שר החוץ של סין, אמר כי פעולותיה של ישראל עברו "מעבר לטווח ההגנה העצמית" ודרש ממנה להפסיק להטיל "עונש קבוצתי" על הפלסטינים, תוך שהיא מסרבת לגנות את חמאס.

סין עברה להרחיב את השפעתה במזרח התיכון כחלק מהניסיון להשיג מינוף מול יריבתה המושבעת, ארה"ב, אך גילוי מצבור הנשק הסיני ​​מציב כעת שאלות אסטרטגיות ודיפלומטיות מרכזיות לבייג'ין.

"השאלה היא כמובן האם הסינים ידעו שזה הולך לחמאס או שזה הגיע דרך צד שלישי כמו איראן?" אמר ד"ר פטריק בורי, מומחה להגנה מאוניברסיטת באת' וקצין לשעבר בנאט"ו.

"ידוע שאיראן אימנה וחימשה טרוריסטים של חמאס וסביר להניח שמילאה תפקיד כלשהו בהעברת הציוד מתוצרת סין לחמאס", כך לדברי ד"ר בורי. "זה יכול להיות דברים שנרכשו על ידי איראן מסין ומצאו את דרכם לחמאס. יש שחקנים פוטנציאליים אחרים אבל הרבה פחות סבירים", אמר. הוא הוסיף: "סין לא תאהב שהאיראנים עושים את זה עם הציוד שלהם. זה לא נראה טוב"

ידה של בייג'ינג עצמה בחימוש והכשרת פלגים פלסטיניים נמשכת עשרות שנים אחורה, אך דעכה לאחר חידוש הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל ב-1992. היחסים נותקו בעבר תחת המשטר הקומוניסטי של סין שתמך בפלסטינים כסמל לאימפריאליזם אנטי-מערבי. חידוש הקשרים הביא להישגים כלכליים אדירים לשני הצדדים וסין התגלתה כשותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל.

בייג'ין גם לקחה חלק בפיתוח תשתיות כמו הרכבת הקלה, ורכשה נתח משמעותי בנמל חיפה.

עם זאת, למרות התחממות היחסים בשנים האחרונות, סין עדיין מסרבת להגדיר את חמאס כארגון טרור. התקשורת הממלכתית בסין תומכת בתעמולת חמאס בחודשים האחרונים.

"סין שינתה את יחסה לישראל באופן דרמטי והיא לחלוטין בעמדה של אנטישמיות עכשיו", אמר המקור הישראלי ל"דיילי טלגרף".

"לפני ה-7 באוקטובר הסינים אהבו את ישראל, אבל כעת הסיקור התקשורתי בסין אפילו לא הראה לציבור הסיני מה קרה ב-7 באוקטובר, אלא רק את התוצאות. המשטר שוטף את המוח לציבור בכיוון אחר לגמרי וזה קורה בקצב חסר תקדים".

חמאס מלחמת חרבות ברזל סין עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד