כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תביעות לתגמולים ממשרד הביטחון והביטוח הלאומי

החגיגה נגמרה: שכר הטרחה של עורכי הדין יוגבל

משרד המשפטים פרסם תזכיר חוק להגבלת שכר טרחה במסגרת תביעות של משפחות שכולות, נפגעי פעולות איבה, נכי כוחות הביטחון, פדויי שבי ובני משפחה של חטופים ונעדרים

החגיגה נגמרה: שכר הטרחה של עורכי הדין יוגבל
עורך דין צילום: FREEPIK

שר המשפטים יריב לוין פרסם להערות הציבור תזכיר חוק הגבלת שכר טרחה, אשר נועד להסדיר את הגבלת שכר הטרחה בתביעות לתגמולים המשולמים על ידי משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי לנכי צה"ל ולכוחות הביטחון, נפגעי פעולות איבה, בני משפחה של חללי כוחות הביטחון ופעולות האיבה, פדויי שבי ובני משפחה של חטופים ונעדרים.

תזכיר החוק, שהוכן על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט ציבורי חוקתי) במשרד המשפטים, גובש על רקע פניות בנושא גביית שכר טרחה מופרז מנפגעים באירועי הטבח ב-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל שפרצה בעקבותיו. הצורך אף עלה במסגרת השולחן העגול הרב-מגזרי בנושא חוסן כלכלי של הפרט, אותו מובילים בין היתר החטיבה החברתית והסיוע המשפטי של משרד המשפטים. כמו כן, מבקר המדינה התייחס לנושא זה במכתב שהעביר לשר המשפטים.

מטרת החוק היא לוודא שהתגמולים וההטבות הסוציאליות יגיעו באופן מלא ככל האפשר לנפגעים אלו, לצד הצורך שיינתן מענה הולם ושלא תיפגע האפשרות לשכור עורך דין או מי שמסייע בהגשת התביעה. הגבלת שכר הטרחה נקבעה בתשומת לב להיקף העבודה המשפטית הנדרשת בכל תביעה בהתאם לסוגה ולמורכבותה, תוך התחשבות בסיכויי ההצלחה של התביעה.

הגבלת שכר הטרחה תחול הן על עורכי הדין והן על מי שמסייע בהגשת התביעה ('חברות למימוש זכויות'). החוק מציע כי אדם ששילם בעד טיפול בתביעה סכום העולה על הסכום המירבי, יהיה רשאי לתבוע את החזרת הסכום העודף. הסכומים המרביים שמציע החוק יפורסמו באתרי האינטרנט של משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי, באופן נהיר ומונגש.

לפי הצעת החוק שכר הטרחה ישולם במקרה של הצלחה בתוספת דמי פתיחת תיק נמוכים. התשלום ייפרס במשך 60 חודשים וישולם בסכום שייגזר מהתגמולים שיקבל הנפגע. ככל שמדובר בבקשות להכרה של בני משפחות החללים, וכן בבקשות לקבלת תגמול של בני משפחות חטופים ונעדרים, מוצע לקבוע סכום קבוע נמוך שאינו נגזר מהתגמולים.

הצעת החוק קובעת את שכר הטרחה המירבי במספר מקרים שונים: טיפול בהטבות שמשולמות אגב הטיפול בתביעה העיקרית, טיפול בבדיקה מחדש בפני הוועדה הרפואית, במקרה של החלטה פגומה מנסיבות טכניות, בבקשות לקבלת סיוע חד פעמי בדיור, במענק או בהלוואה, או בסיוע ברכישת או החלפת רכב רפואי.

מוצע, כי החוק יחול רטרואקטיבית מיום ה-7 באוקטובר 2023.

 

 

תביעת פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד