כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
המתקפה שפגעה בצנטריפוגות

נחשף: סוכן הולנדי חיבל במתקן הגרעין באיראן

סוכן הולנדי, בשיתוף עם ה-CIA והמוסד, התקין את נגיף סטקסנט במפעל העשרת האורניום האיראני בנתנז, ללא ידיעת ממשלת הולנד. הסוכן לא היה מודע למטרת הפעולה. זמן קצר לאחר מכן הוא נהרג בתאונת דרכים

נחשף: סוכן הולנדי חיבל במתקן הגרעין באיראן
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

בסביבות 2007, האמריקנים תכננו מבצע חבלה, לפגוע בתוכנית הגרעין של איראן. אבל הייתה רק בעיה אחת: ה-CIA לא יכול היה להכניס סוכנים למתחם הגרעיני הנתון תחת שמירה כבדה בנתנז. מתברר כי שנים אחרי מבצע שמיוחס למוסד ולמדינות נוספות, ששתלו את וירוס הסטקסנט שפגע במתקן העשרת האורניום בנתנז באיראן, בהולנד דווח מי האיש שהתקין את הוירוס בתוך המתקן

העיתון דה וולקסקרנט דיווח שהמהנדס ההולנדי אריק ואן סאבן, אז בן 36 היה זה ששתל את הוירוס באיראן. ואן סאבן גוייס על ידי המודיעין ההולנדי, ומילא תפקיד מכריע בפעולת החבלה ששיתקה את תוכנית הגרעין האיראנית לזמן רב.

ואן סאבן, בן 36, הצליח להיכנס למתחם הגרעיני התת-קרקעי בעיר נתנז שם שתל ציוד נגוע. אבל כעת נראה שהאמריקאים לא היו כנים לגבי המבצע שהוא עמד לבצע.

אריק ואן סאבן ההולנדי עזב בסוף 2008 את הולנד לבירת איראן לעשרה ימים. המהנדס בן ה-36 - הרפתקן חסר פחד שלא פחד לקחת סיכונים ועבד בדובאי בחברת הובלה כבדה - הלך עם אשתו האיראנית לבקר את משפחתה.

אבל אחרי יום אחד בלבד, ואן סאבן, שרגיל לעבוד במצבי לחץ ותחת לחץ גבוה, רצה לעזוב את איראן. הוא נראה בפאניקה. הוא לא יכול היה לומר מדוע הוא רוצה לעזוב את איראן. אמו ההולנדית סיפרה על כך חמש עשרה שנים מאוחר יותר: 'כולנו חשבנו שזה מאוד מוזר'. אשתו האיראנית אמרה: 'הוא היה כל כך נסער והתעקש שנעזוב מיד'.

מה שמשפחתו ואשתו הקרובה לא יודעים: ואן סאבן נשא עמו סוד. הוא ניהל חיים כפולים. העיתון ההולנדי דיבר עם 43 אנשים במשך תקופה של שנתיים, 19 מהם משירותי הביון ההולנדי, מסתבר כי כי ואן סאבן גויס על ידי השירות החשאי ההולנדי.

הוא נאלץ לבצע משימה מסוכנת ביותר באיראן, המהנדס חדר למתחם הגרעיני המאובטח בכבדות בנתנז, 300 קילומטרים דרומית לבירה טהראן, ב-2007. שם הוא התקין ציוד שהנחית מכה אנושה על תוכנית הנשק הגרעיני של איראן. למבצע הסודי, שבוצע יחד עם ה-CIA האמריקאי והמוסד לכאורה, קדמו שנים של היערכות. המהנדס ההולנדי הצליח במשימתו. קרוב לאלף אולטרה צנטריפוגות, הנחוצות להעשרת אורניום, התקלקלו. לפי הערכות, תוכנית הנשק הגרעיני של איראן נדחתה במספר שנים.

שבועיים לאחר עזיבתו המסתורית מאיראן, מת ואן סאבן בתאונה בשארג'ה, ליד דובאי. ב-16 בינואר 2009 הוא עלה על הכביש עם האופנוע שלו, התהפך ושבר את צווארו.

18 חודשים לאחר מכן, העולם מקבל רמז ראשון על מה שקרה במתחם הגרעין האיראני. מדובר בבשורה בינלאומית: נראה שתוכנית הנשק הגרעיני האירנית נפגעה מנשק דיגיטלי חדש. זה נקרא סטקסנט ושירותי הביטחון האמריקאיים והישראלים הם היוצרים שלו. הנשיאים האמריקנים ג'ורג' בוש וברק אובמה נתנו באופן אישי אישור להשתמש בנשק הדיגיטלי באיראן, כך כתב מאוחר יותר ה'ניו יורק טיימס'. המטרה: להשמיד צנטריפוגות מבלי שאיראן תבין מאיפה הגיעה החבלה.

כיצד הובא הנגיף לנתנז לא היה ברור במשך שנים. למתחם הגרעיני אין חיבור אינטרנט עם העולם החיצון, רק מישהו מבפנים יכול היה להתקין את הנשק. בשנת 2019, נחשף כי האמריקאים וישראל ביקשו מהולנד לבצע את המבצע המסוכן הזה. השירות ההולנדי גייס אז אדם שנכנס למתחם, מהנדס שכיום ידוע כאריק ואן סאבן, המתגורר בדובאי.

אבל זה לא פותר את כל התעלומות סביב המבצע. החבלה בתוכנית הגרעין האיראנית נתפסת על ידי כמה מומחים בינלאומיים כמעשה מלחמה בתקופה שבה הולנד לא הייתה במלחמה עם איראן. יתר על כן, יש לה השלכות גיאופוליטיות גדולות. אם הביון ההולנדי ידע על כך, מי עוד בהולנד ידע על כך? האם נדונו השלכות המבצע במועצת השרים? האם ראש הממשלה דאז, יאן פיטר בלקנדה נתן את אישורו? האם הביון ההולנדי ידע מה בדיוק מתכננים האמריקאים? ובאיזה משימה נשלח הסוכן המעורב?

אריק ואן סאבן גויס ב-2005. המהנדס עבד אז בחברת התחבורה TTS בדובאי, אבל אז עבר לקבוצת אל-ג'אבר הערבית ובהמשך חזר ל-TTS. בחברת התחבורה הוא היה ב'עמדה האידיאלית' להביא ציוד מערבי מיוחד לאיראן, כך אמרו מקורות ועמיתים לשעבר.

ואן סבן היה שימושי ומוכן לקחת סיכונים. גם לו ולחברת התחבורה TTS International היו קשרים באיראן, וזה לא היה נדיר באותה תקופה. "עשינו עסקים באיראן בתקופה שבה זה כבר לא היה מותר באופן רשמי", אמר פיטר כנאפ, מנהל TTS International. החברה שלו סיפקה חלקים לתעשיית הנפט והגז באיראן. כנאפ אמר שהוא לא היה מודע לפעילות החשאית של עובדו. "אבל אני משוכנע שאריק יכול היה לעשות את זה" לדברי קנאפ, ואן סאבן היה הרפתקן שטייל ​​הרבה. "הוא לא פחד לנסות דברים".

מנהל ה-CIA לא אמר להולנדים, שמשאבות המים שהסוכן שלהם הכניס לאיראנים, הכילו את וירוס המחשב. וגם קציני מודיעין שהיו מעורבים במבצע לא ידעו מה מסתתר בציוד שהגיע לנתנז. מקור מודיעיני אמר: 'האמריקנים השתמשו בנו בעורמה'.

השירות החשאי לא ידע שהסוכן שלהם הוא שהביא את נגיף הנגיף לנתנז. הסיבה, לפי מספר מקורות מודיעין: ה-CIA מעולם לא אמר להולנדים שהציוד שאל-סאבן הביא לנתנז הכיל את הנגיף ההרסני.

השירות ההולנדי ידע שהוא משתתף במבצע לחבל בתוכנית הגרעין האיראנית - מעשה שהולנד בחרה לעשות במודע. הולנד, יחד עם 47 מדינות נוספות,חלק מקבוצה בינלאומית שמנסה למנוע מחומרים וידע להפצה גרעינית להגיע לידי מדינות אחרות. הקבוצה רוצה למנוע התעשרות גרעינית איראנית.

אבל הביון ההולנדי מעולם לא ידע שהאמריקאים השתמשו בסוכן הולנדי. "הבנו את זה הרבה יותר מאוחר", אמר מקור "זו תמונה נוקבת: היינו צריכים לשאול עוד שאלות".

16 שנים מאוחר יותר, ראש הממשלה דאז יאן פיטר בלקנדה לא רוצה לענות על שאלות על מה שידע אז. בתגובה בכתב הוא אמר: "אני תמיד מהסס להסתכל אחורה על תקופתי כראש ממשלה. בנוסף, זה שאלות אבטחה. אני צריך לשמור על סודיות לגבי זה, לא רק בתקופתי כראש הממשלה אלא גם לאחר מכן".

מחקירת העיתון ההולנדי עולה כי פוליטיקאים כלל לא ידעו דבר על כוונת הולנד למלא תפקיד בחבלה בתוכנית הגרעין האיראנית. גם לא ראש הממשלה דאז בלקנדה. כתוצאה מכך, לא היה שום שיקול פוליטי לגבי הסיכונים או החוקיות של המבצע - שלא לדבר על האם הפוליטיקאים ידעו כי נעשה שימוש בנשק חדש לחבלה.

CIA המוסד הולנד איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד