כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בניגוד להצהרות

העיראקים רוצים שכוחות ארה"ב יישארו במדינה

הקריאות לסילוק כוחות ארה"ב מעיראק גברו בעקבות תקיפת מל"ט אמריקאי ב-4 בינואר שחיסלה חבר מיליציה איראני בבגדד. אך ראש הממשלה העיראקי עצמו "נשאר מחויב" לנהל משא ומתן לנוכחות העתידית של הקואליציה בעיראק שנלחמת בדאעש

חיילים אמריקאים בעיראק
חיילים אמריקאים בעיראק צילום: Pixabay

ראש ממשלת עיראק אמר לבכירים אמריקאים כי הוא רוצה לנהל משא ומתן על השארת כוחות ארה"ב במדינה למרות הודעתו האחרונה כי יתחיל בתהליך הוצאתם מהמדינה.

על פי הדיווח ב'פוליטיקו', יועצים בכירים של ראש ממשלת עיראק, מוחמד שיאע א-סודאני, אמרו לבכירים בארה"ב כי הצהרתו היא "ניסיון להרגיע את הקהל הפוליטי הפנימי" וכי סודאני עצמו "נשאר מחויב" לנהל משא ומתן לנוכחות העתידית של הקואליציה בעיראק, כך הוא אמר ב-6 בינואר לבכירים אמריקאים.

כזכור סערה ציבורית פרצה בעיראק בשל תקיפת מל"ט אמריקאי בשבוע שעבר שחיסלה איש מיליציה בכיר הנתמך על ידי איראן בבגדד, מטעם סודאני נמסר לתקשורת בעיראק ​​ביום שישי שממשלתו מרכיבה ועדה שתביא להפסקת נוכחות בעיראק של הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב. הקואליציה הצבאית מתמקדת במניעת תחייתה של המדינה האסלאמית - דאעש.

נכונותה של עיראק להשאיר חיילים אמריקאים במדינה היא קריטית עבור ממשל ביידן. ארה"ב רואה בנוכחותה בעיראק חשיבות רבה, לא רק מניעת התעוררות מחודשת של דאעש אלא גם מניעת ההשפעה האיראנית באזור. כל החלטה של ​​סודאני להעיף את הכוחות האמריקנים מהמדינה עלולה גם לערער את מאמץ הממשל למנוע מהמלחמה בעזה להתרחב.

לפקידים אמריקאים נאמר כי עיראק מוכנה לדון בהשארת כוחות אמריקאים במדינה, אך בעיות פוליטיות בתוך הפרלמנט העיראקי מאלצות את ראש הממשלה לנקוט בצעדים להרחקת כוחות אמריקאים.

המועצה לביטחון לאומי סירבה להגיב על כך. משרד החוץ לא הגיב לבקשת תגובה מטעם 'פוליטיקו'.

הפנטגון מסר לפני מספר ימים אמר כי אין בכוונת ארה"ב להסיג כוחות מעיראק, ואין שום הודעה של ממשלת עיראק לבקש לעשות זאת.

"אנחנו שם בהזמנת ממשלת עיראק", אמר פט ריידר, דובר הפנטגון "לא ידוע לי על הודעות כלשהן של ממשלת עיראק למשרד ההגנה".

זו לא הפעם הראשונה שממשלת עיראק טוענת שהיא תעיף חיילים אמריקאים מעיראק. בינואר 2020, בתגובה לחיסול קאסם סולימאני, הצביע הפרלמנט העיראקי על החלטה להפסיק את הנוכחות הצבאית האמריקאית בעיראק. עם זאת, זה מעולם לא נאכף.

הפנטגון טוען זמן רב שכוחות ארה"ב נמצאים בעיראק במטרה היחידה להבטיח שדאעש לא יחזור, ושיש להם קשר הדוק עם כוחות הביטחון העיראקים. בסוף 2021, שתי הממשלות הכריזו כי ארה"ב תשאיר במדינה רק יועצים צבאיים גרידא, עם זאת, לארה"ב יש עדיין בערך 2,500 חיילים בעיראק, וכ-900 בסוריה המתמקדים בלחימה נגד דאעש.

 

 

 

ארה"ב איראן עיראק דאעש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד