ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

עץ מלא - רב תכליתי, אופנתי וטבעי

לרגל ט"ו בשבט הקרב ובא ובכלל, מציגים בתי עיצוב ומותגים מובילים שלל פריטים שעוצבו בהשראת העץ ומדמים את הטקסטורה והמרקם שבהם הוא ניחן לצד אחרים, שעשויים עץ של ממש

צילום: לוק רינסן לגלרי טפט
צילום: לוק רינסן לגלרי טפט

עץ מלא הוא אחד מחומרי הגלם העתיקים בעולם, ועל-אף העובדה שבעשור האחרון נדמה כי סגנון העיצוב המודרני דחק מעט את העץ אל מחוץ לכותלי הבית, הוא עדיין נתפס כאלמנט מרכזי בעיצובו

לרגל ט"ו בשבט הקרב ובא ובכלל, מציגים בתי עיצוב ומותגים מובילים שלל פריטים שעוצבו בהשראת העץ ומדמים את הטקסטורה והמרקם שבהם הוא ניחן לצד אחרים, שעשויים עץ של ממש.

בתקופה האחרונה, ניכר כי פריטים וריהוט מעץ טבעי חזרו להיות פופולאריים בעיצוב הבית, הרצון ליצור אווירה חמה וטבעית ולשלבו לצד סגנון העיצוב המודרני הידוע ככזה המשרה אווירה קרה בבית, הובילו מעצבים רבים ליצור קולקציות חדשות בדמותו, החל מכאלו בעיצוב מודרני ועד אחרות המתכתבות עם העיצוב הכפרי, המוסיפות תחושה ביתית לחלל.

"העץ הוא חומר גלם רב תכליתי, הוא משמש לעיצוב החלל הפנימי של הבית, כמו גם לארכיטקטורה וכדקורציה לגינה. בניגוד לעבר, בו שולב העץ בעיקר בדרכים מסורתיות בדמות קורות חשופות בתקרה, כיום השימוש בו בא לידי ביטוי בריהוט כדוגמת ארונות עץ, שידות, שולחנות, מגירות, מדפים, כסאות ועוד, פריטי עץ קטנים ודקורטיביים, כמו: מסגרות עץ, מדרגות, דלתות, ואפילו אריחים".

כך, ניתן לראות קולקציות אריחים וחיפויי קיר חדשות העוטות את מראה העץ והטקסטורות השונות. אומנם מדובר בטרנד מוכר שמלווה אותנו מזה מספר שנים בודדות, אך נראה כי השנה בזכות טכנולוגיות ייצור מתקדמות ישנה קפיצת מדרגה הבאה לידי ביטוי בדימוי ריאליסטי מדויק יותר ורחב יותר של סוגי העץ השונים, החל ממהגוני, דרך אגוז ועד לדובדבן ואפילו אריחים במראה דמוי עץ צבעוניים. שינוי נוסף שניתן להצביע עליו מתקשר לאופי השימוש כאשר אריחי הקרמיקה והגרניט פורצלן דמויי העץ, שעד לא מזמן מצאנו אותם כמעט באופן בלעדי על הרצפה, זוכים לפרשנות אחרת ומטפסים אל כל קירות הבית.



חרש

עץ אופנתי
כך למשל, מעצב העל Roberto Cavalli (רוברטו קוואלי), עיצב עבור מותג הקרמיקה האיטלקי המוביל Piemme קולקציה רחבה של אריחים שעוצבה בהשראת מראה העץ. בקולקציה אריחי גרניט-פורצלן המתהדרים בחתימתו של קוואלי ובעלי טקסטורות ייחודיות המדמות את מרקמו של העץ באופן יוצא דופן עם טקסטורות מובלטות, שמקורן בסוגים שונים של עץ המשווים לחלל מראות שונים, מהארזית ומהאשה המבריקים, דרך האגוז והמהגוני, וכלה בהובנה המודרני.

"תודות לתהליך עיצוב והדפסה דיגיטאליים, ניתן ליצור כל תמונה או טקסטורה ולהעתיקה על גבי האריחים. כך גם באשר לקשת הצבעים כאשר ניתן להתגבר על כל המחסומים שליוו את תהליך הייצור עד כה, וליצור אריחים המדמים עץ במספר צבעים אינסופי וכאלו הזוכים לטונים חדשים שניתן להבחין בניואנסים המבדילים ביניהם", מסבירה הילית פרויד, מנהלת חנויות ברשת "חרש".

לצד קולקציות האריחים ש"עושות כבוד" לעץ, מוצגות קולקציות חיפויי קיר המבליטים ומדמים את מרקמו הייחודי. כך למשל, מוצעות קולקציות טפטים המדמות את מראה העץ ואפילו כאלו אקולוגיות המשלבות חומרים מן הטבע וביניהם העץ. כך, ניתן לראות חיפויים הנראים כמשטח עץ אותנטי שחולש מהחורשה אל תוך כותלי הבית, ואחרים המאמצים את מראה העץ כמקור השראה, ומציגים מגוון תמונות ענק לקיר בהדפס דיגיטאלי שהעץ במרכזן, כאלו בהדפס עצי הסקה צפופים, או אחרות בעלות הדפס של לוחות עץ מעובדים, ונוספות בהדפסים של גזעי עץ זקנים.

לדברי שרית קרייתי גולדשטיין, מ'גולדשטיין גלרי טפט': "מתוך תפיסה והכרה בכך שחיפוי קירות הבית בעץ של ממש אינו פרקטי, מעצבים וחברות רבות מציגים אלטרנטיבה נוחה בדמות קולקציות השומרות על מראה ומרקם העץ. שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, מאפשר למעשה
להעתיק את טקסטורת העץ על מגוון חומרים ולעצב מגוון רחב של טפטים שבכוחם ליצור בחלל הביתי את אותה אווירה חמימה וטבעית שמשדר העץ האמיתי".



קרמיק דיפו אריחים

חוזרים לטבע
לא רק קירות הבית, המהווים את מעטפת החלל, זוכים להתהדר במראה העץ, אלא גם שלל פריטים משלימים בעיצוב הבית, הפעם כאלו שאינם מדמים את החומר, אלא עשויים ממנו. העץ, בייחוד המלא אבל לא רק, חולש גם אל תחום ההום סטיילינג ומשמש החורף כחומר ביד היוצר במגוון תחומי עיצוב ביניהם תחום התאורה, הריהוט ואפילו המטבח.

כך ניתן למצוא מגוון רחב של פריטים למטבח העשויים מעץ, החל מכלי הגשה מעוצבים בגימור מבריק, דרך מערכות סכו"ם שידיותיהן עשויות מעץ טבעי, וכלה במגשים, תחתיות לשתייה חמה ואוכל, קופסאות תבלינים וקופסאות לאחסון עוגיות, ושאר אקססוריז לשימוש יומיומי המוסיפים נגיעות מהטבע אל חלל המטבח ומכניסים לו תחושת חמימות.

לדברי אדריכלית-הפנים איריס שמיר: "למרות שבשנים האחרונות נדמה כי העיצוב המודרני המתאפיין בקווים ישרים ובחומרים קרים כדוגמת מתכת וזכוכית הוא זה ששולט בזירת העיצוב, די להציץ במגזיני עיצוב על מנת להיווכח שהעץ עדיין שומר על מקומו. העץ ורסטילי מאוד, מצד אחד הוא יכול להשלים את עיצוב החדר ומצד שני הוא יכול להכתיב את הטון העיצובי. בעבר הייתה רתיעה מהעץ, הוא נחשב לארכאי ו'כבד', אך בניגוד לעיצוב המינימליסטי המנוכר, קיימת לאחרונה מגמת חזרה לטבע".



גולדשטיין גלרי טפט
עיצוב הבית ריהוט חרש נגב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד