כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
התנהלות תמוהה

בן 17 פרסם מידע סודי שהודלף מהצבא והוחזק במעצר לשווא

נער בן 17 הוחזק במעצר במשך שנה וחצי באשמת ריגול - ושוחרר אחרי שהתברר כי הופעל ע"י הצבא ובאישור תת-אלוף. טענת הנער אומתה רק בשלב מאוחר ובידי צוות בדיקה שהקים אמ"ן

בן 17 פרסם מידע סודי שהודלף מהצבא והוחזק במעצר לשווא
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

נער בן 17 ישב במעצר במשך שנה וחצי אחרי שהואשם בפרסום מידע סודי ברשתות החברתיות. לפני כחודש בוטל כתב האישום נגדו - זאת אחרי שהתברר כי הוא הופעל על ידי הצבא ובאישור תא"ל - כך נחשף ב"הארץ".

לפי הדיווח, שני אנשים מודיעין ביקשו מהנער לפרסם ידיעות מסווגות כדי לייצר "מבצע השפעה", זאת אף שלא הוסמכו לכך. הנער טען זאת אחרי שנעצר, אך במשטרה לא בדקו לעומק את גרסתו. רק בשלב מאוחר יותר התגלתה הפרשייה בעקבות חקירה אחרת, שנפתחה אחרי שבשב"כ זיהו ברשת פרסומים שכללו מידע מסווג.

הנער בן ה-17 נכלא תחילה בבידוד למשך חודשיים, ואחרי הגשת כתב האישום נשלח לחלופת מעצר בביתו בתנאים מחמירים. המידע על הפעלת הנער הוביל כבר בשלב מוקדם לתחקיר פנימי של אמ"ן במקביל לחקירה הפלילית - אך הוא לא הועבר לפרקליטות. במהלך החקירה התברר כי גורמים במודיעין הם שהעבירו לנער את המידע המסווג כדי להשפיע ברשת לטובת ישראל - כל זאת ללא אישור משפטי.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בהמשך לחקירה הפלילית, התקיימה בנוסף חקירה ביטחונית שתכליתה הפקת מסקנות ולקחים לעתיד בסוגיות הנוגעות לטיוב השמירה על ביטחון המידע. החקירה וממצאיה חסויים ואסורים בפרסום לפי דין. בהמשך להמלצות הגורם המתחקר ולאחר התייעצות בגורמי הייעוץ המשפטי, הוחלט באגף המודיעין על נקיטת צעדים פיקודיים נגד מספר מעורבים, ובהם הקצינים המוזכרים. זאת, לאור פעולות אשר חרגו מסמכות ובוצעו ללא קבלת אישורים מתאימים ושלא בהתאם לנהלים, אשר אינם מתירים פעילות אל מול גורמים אזרחיים. יודגש, כי פעולות המעורבים מהוות שגיאות מקצועיות, ולא מדובר במעשים המעלים חשד לביצוע עבירה פלילית".

ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה נמסר כי "בפרשה, המתנהלת תחת צו איסור פרסום מטעמים של ביטחון המדינה, הוגשו כתבי אישום נגד שלושה מעורבים, שאחד מהם נשפט ונידון לא מכבר לעונש מאסר בפועל. לאחר הגשת כתב האישום, העלו באי כוחו של הקטין מספר טענות לגבי העבירות שיוחסו לו. לאחר בחינתן ועריכת בירורים מעמיקים מול כלל גורמי הביטחון הרלוונטיים, התקבל בפרקליטות מידע חדש, שהביא להחלטה, על דעת המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, כי מטעמים משפטיים נכון בנסיבות העניין לחזור מכתב האישום".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "מדובר בחקירה בטחונית משולבת עם שב"כ ומצ"ח. תיק החקירה הועבר לפני כשנתיים למחלקת הסייבר בפרקליטות שהגישה כתב אישום נגד החשודים ותיק זה נמצא תחת צו איסור פרסום שהוצא על ידי הפרקליטות".

משטרה הפרקליטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד