כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
גרמניה מתייצבת לצד ישראל

החלו הדיונים בתביעה נגד ישראל בהאג על המלחמה ברצועת עזה

נפתחו הדיונים בתלונת דרום אפריקה לפיה ישראל אשמה ב"רצח עם" במלחמה נגד חמאס לאחר ההתקפה הרצחנית של ארגון הטרור ב-7 באוקטובר. ארה"ב: "הטענות בלתי מבוססות" | עשרות מפגינים פרו-פלסטינים התאספו מחוץ לבית הדין לצד צעדת סולידריות ישראלית 

החלו הדיונים בתביעה נגד ישראל בהאג על המלחמה ברצועת עזה
התובע הכללי בהאג מבקר בעוטף עזה צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים

דרום אפריקה הגישה בדקה דחופה לבית הדין הבינלאומי בהאג כדי לאלץ את ישראל "להשהות לאלתר" את הפעולות הצבאיות שלה ברצועה. השופטים נכנסו לאולם בשעה האחרונה, והחל הדיון בתביעה נגד ישראל. היום דרום אפריקה טוענת נגדנו. מחר ישראל תטען באמצעות הצוות הישראלי, ותשיב על הטענות המופרכות.

בפנייתה לבית הדין, דרום אפריקה ביססה את טענתה הן על פעולות שנקטה ישראל במהלך המלחמה והן על הערות שנויות במחלוקת של גורמים ישראליים בנוגע לפלסטינים בעזה וכיצד יש להתייחס אליהם. המטרה של התביעה להביא את בית הדין להוציא צווים שיורו לישראל לעצור את המלחמה.

עשרות מפגינים פרו-פלסטינים התאספו מחוץ לבית הדין בהאג לקראת הדיונים על האשמות כי ישראל ביצעה פעולות "רצח עם" במהלך מלחמתה נגד חמאס בעזה.

ישראל מואשמת ברצח עם: הפרטים לקראת הדיון הדרמטי בהאג

מנגד, מאות אנשים הגיעו לצעוד בעצרת סולידריות עם ישראל בבוקר קר וקפוא בהאג בהולנד. הצועדים, כללו פעילים מארגונים ציוניים נוצריים וכן חברים בקהילות יהודיות מקומיות, הם יפגינו מול תערוכה שתדגיש את מצוקת החטופים הישראלים המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס בעזה.

השופט שמייצג את דרום אפריקה הוא דיקנג מוסנקה, והשופט שמייצג את ישראל, הוא נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק. "אני מכריז שאבצע את חובותיי כשופט בצורה נאמנה", אמר ברק.

במשרד החוץ החליטו לתגבר את המשלחת הישראלית, ומישראל נשלחו מאבטחים שיתגברו את המאבטחים שנמצאים בהאג. הצוות הישראלי הגיע לדיון עם סרטים צהובים לציון תמיכה בחטופים שנמצאים בשבי חמאס. לקראת הדיון הגיעה להאג משלחת מטעם משפחות החטופים.

ב-Ynet דווח כי סיכויי התביעה להתקבל על ידי בית הדין הבינלאומי אינם גבוהים, שכן לישראל יש טיעון מבוסס למדי ברוב הנושאים. עם זאת, ייתכן כי לישראל בעיה משמעותית בנוגע ל"הסתה לביצוע השמדת עם" פשע כשלעצמו, מצד פוליטיקאים ישראלים חסרי אחריות.

שרת המשפטים של דרום אפריקה אמרה בבית הדין הבינלאומי בהאג: "העם הפלסטיני נשלל מזכותו להגדרה עצמית מאז 1948. החוקים של ישראל נועדו לכפות אפרטהייד על הפלסטינים והם חומקים מהעונש מאז 1948, ההרס והאלימות לא החלו ב-7 באוקטובר, אלא במשך עשרות שנים. הפלסטינים נתונים לרדיפה, ובמשך שנים ישראל הטילה מצור על עזה. ישראל פתחה במתקפה גדולה על עזה והפרה את האמנה למניעת פשע רצח עם".

עוד האשימה: "רמת ההרג שנוהגת ישראל בעזה הפכה את כל האזורים ברצועת עזה לא בטוחים הם נתונים להפצצות ללא הפסקה. מספר ההרוגים בעזה הוא הגדול בעולם בפרק זמן כל כך קצר - רובם נשים וילדים, ההרג הישראלי גדול מדי וגופות רבות קבורות בקברי אחים - מאות משפחות בעזה נמחקו לחלוטין ואיש לא נשאר בחיים".

מנגד, שר המשפטים של מדינת המחוז הסן, דוחה את תביעת דרא"פ ומביע תמיכה עם ישראל: שר המשפטים של מדינת המחוז הסן בגרמניה רומן פוסק, עומד על כך שישראל מממשת את זכותה להגנה עצמית וטוען כי ההאשמה ברצח עם היא אבסורדית וחסרת בסיס וקורא לגרמניה לעמוד לצידה של ישראל בהליך.

כ"כ הוא מוסיף כי חמאס הוא שאחראי לסבל של תושבי עזה ומובן שישראל תגיב לטבח הנורא של ה-7.10: "ישראל היא מגדלור של דמוקרטיה ושלטון החוק בסביבה קשה מאוד. ישראל ראויה לתמיכתנו בהליך בפני ביה"ד הבינלאומי". יצויין כי הנ"ל משמש גם כחבר הנהלה של איגוד עורכי הדין גרמניה- ישראל.

בית הדין הבינלאומי בהאג מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד